Hur man mäter verkningsgrad

Skriv svar
522167
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 18 maj, 2012 23:43
Ort: Östersund

Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av 522167 »

Hej

Jag skulle vilja få det klartlagt för mig hur man får reda på verkningsgraden på eldningen? finns det någon som kan förklara det för mig på ett enkelt sätt?

Tack på förhand.
2pl, 280kvm (2 lgh á 90kvm & källare 100kvm) Ecotec bioline 20 -09, Norrahammar 2100 Panna -77
AndersA
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 09 jan, 2013 09:25

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av AndersA »

Hej
Googla på ordet förbräningsverkningsgrad, där finns en räknesnurra som behöver rökgastemp samt co2 halt så får du fram verkningsgraden. Enkel väl.
Om du antar olika värden på Co2 så ser du ur verkningsgraden påverkas.

///AndersA
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
522167
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 18 maj, 2012 23:43
Ort: Östersund

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av 522167 »

Om jag värmer upp 160 liter vatten från 20 till 72 grader på 1 timme. Det går åt 10kg pellets på det och det går 5 kWh/kg pellets

Hur är formeln för att räkna verkningsgraden... eller måste man ha C02 värden och så vidare?
2pl, 280kvm (2 lgh á 90kvm & källare 100kvm) Ecotec bioline 20 -09, Norrahammar 2100 Panna -77
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Eldvin »

Det beror på vilken verknings grad du är ute efter. Om det det tex är förbrännings verknings grad så styrs det av Co2,rökgastemperatur Co halt.
522167
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 18 maj, 2012 23:43
Ort: Östersund

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av 522167 »

...vad finns det för olika verkningsgrader då?

Hur mäter man Co värden?

Jag har aldrig varit i närheten av dessa uträkningar
2pl, 280kvm (2 lgh á 90kvm & källare 100kvm) Ecotec bioline 20 -09, Norrahammar 2100 Panna -77
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Eldvin »

Pannverknings grad,system verknings grad,förbrännings verknings grad.Kanske nån fler. De kan du googla på i lugn å ro. Om vi tar Co och Co2 och O2 så mäts det i stosen med ett rökgas instrument ,Man efter strävar en så låg Co som möjligt för miljöns skull.En hög Co betyder att det inte brinner bra,pga av oförbrännt kol.Co2n vill man ha så hög som möjligt. Men blir Co2n för hög blir även Co,n högre.Om däremot får en för låg Co2 följer en massa luft med i förbränningen som inte behövs utan kyler pannan.Med för mycket luft sänker du förbrännings temperaturen vilket gör att allt kol inte inte förbränns utan följer med ut i skorsten. Alltså Co ska brinna upp i pannan och bli skön värme i ditt hus.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av danei »

Förbränningsverkningsgraden påverkas inte av rökgastemperaturen. För att få fram den mäter man sammansättningen av rökgaserna. 100% är det om det enbart är CO2 och inget O2 eller CO. Oavsett temperatur.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av danei »

Jag kom på att man kan ha 100% förbrännigns verkningsgrad även med syre överskott. Viserligen blir det värre att få ut något vettigt ur rökgaserna, men det är en annan sak.
Hellmertz
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 10 nov, 2012 20:45
Ort: Aneby

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Hellmertz »

Jag lånade ett instrument av sotaren som mätte allt det där...
Jag fick en verkningsgrad på 82%!
Bra eller dåligt?
Vad kan man förvänta sig?

" Heat is on"
Viking bio, Albin DeLuxe villapanna 20kw, EVR shuntautomatik.
150kvm + källare från 1945 , förbr ca: 3 säck/dygn med 6 minusgrader ute.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av danei »

Vilken verkningsgrad är det?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Eldvin »

Om förbrännings verkningsgraden är 100% Vilken Co2 får man då??
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av jteg68 »

danei skrev:Förbränningsverkningsgraden påverkas inte av rökgastemperaturen. För att få fram den mäter man sammansättningen av rökgaserna. 100% är det om det enbart är CO2 och inget O2 eller CO. Oavsett temperatur.
Fel.
Förbränningsverkningsgraden räknas ut via rökgasförlusterna. Det kan göras på det krångliga sättet via en fullständig analys av sammansättningen av gasen och bränslet. En som gjort det hette Siegert och han anpassade också ett enkelt polynom efter sina data. Det ger oss det enkla sättet att räkna ut rökgasförlusterna, använd Siegerts formel med följande indata: rökgastemperatur, förbränningsluftens temperatur, bränsleslag och CO2-halt (O2-halt i vissa varianter).

Förenklat är rökgasförlusterna linjärt beroende av rökgastemperaturen så vill man nå låga förluster gäller det att kyla rökgaserna.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Eldvin »

Vad fick du fram för värden av rökgas analysen då?? Med tanke på att det är en äldre panna som inte tar upp värmen så bra ,så kan det bli svårt att få topp resultat.Men om draget tillåter så borde det gå att klämma ur lite mer.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av danei »

jteg68: Nej jag har rätt. Du pratar inte om samma sak. Siegert formel ger rökgasförlusterna, det är summan av värmeförlusten och oförbränt bränsle i rökgaserna. Du kan ha fullständigt perfekt förbränning och en panna som inte tar upp någon värme. Då har du 100% förbränningsverkningsgrad men 0% totalverkningsgrad. Röktemperaturen påverkas framför allt av pannverkningsgraden. Men även dålig förbränning ger ju en lägre temperatur in, vilket ger en lägre rökgastemperatur, trotts sämre verkningsgrad.

Det gäller som sagt att hålla reda på vilken verkningsgrad det är man pratar om.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Eldvin »

När man justerar brännare så är det endast fråga om förbännings verkningsgrad! Jag vet inte va du har för instrument Danei, Men på det jag kör med får du upp verkningsgraden,Och tar man ur bafflar så får du en högre RGT å verknings graden sjunker.Sen att dom andra verkningsgraderna gör de ena å det andra hör inte till saken,för det var inte det som efterfrågades.
Skriv svar