uppvärmning av garaget "Kylarvätska eller inte"
uppvärmning av garaget "Kylarvätska eller inte"
Hejsan
Hur gör jag för att bygga ett separat system för garagets golvvärme. Jag har nu pelletsbrännare + termax panna utan extra acktank. jag skulle vilja ha ett system för garaget som klarar av frysa. bör jag då tillsätta kylar vätska i hela systemet eller kan jag göra ett system med värmeväxlare till garaget. [/quote]
Hur gör jag för att bygga ett separat system för garagets golvvärme. Jag har nu pelletsbrännare + termax panna utan extra acktank. jag skulle vilja ha ett system för garaget som klarar av frysa. bör jag då tillsätta kylar vätska i hela systemet eller kan jag göra ett system med värmeväxlare till garaget. [/quote]
Jag skulle hälla frysskydd (etanol t.ex.) i vattnet. Om slingorna är frusna är det bara att glömma att försöka få igång någon värme innan våren när allt tinar igen....
Dessutom utvidgas vattnet när det fryser och spräcker troligen slingorna.
Vatten tar upp minst plats vid +4grC.
Dessutom utvidgas vattnet när det fryser och spräcker troligen slingorna.
Vatten tar upp minst plats vid +4grC.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
-
- Pannrumstomte!
Värmeväxlare är ju klockrent. Helst en i rostfritt stål, gärna syrafast.
Det blir garanterat bra. Glykol är bra som frostskydd och begagnad glykol kan man få gratis av Lastbilsverkstäder. (ett byte är ca 25-40 liter på en lastbil) Begagnad glykol har försämrat korrosionsskydd men det är ändå bättre än vanligt pannvatten som inte har något alls. Frostskyddet påverkas inte av ålder.
Det blir garanterat bra. Glykol är bra som frostskydd och begagnad glykol kan man få gratis av Lastbilsverkstäder. (ett byte är ca 25-40 liter på en lastbil) Begagnad glykol har försämrat korrosionsskydd men det är ändå bättre än vanligt pannvatten som inte har något alls. Frostskyddet påverkas inte av ålder.
Vilken storlek på värmeväxlare behövs? Jag kommer att hålla ca. 10 grader i garaget. garaget är ca 80 m2. kan jag inte ta ut värmen genom en tappvatten slinga. eller kan jag använda samma värmeväxlare som till solpanelen som kommer att monteras till nästa sommar? vilken storlek behövs på acktanken till solvärmen.