uppvärmning av garaget "Kylarvätska eller inte"

Skriv svar
Jussi
Ungskog

uppvärmning av garaget "Kylarvätska eller inte"

Inlägg av Jussi »

Hejsan

Hur gör jag för att bygga ett separat system för garagets golvvärme. Jag har nu pelletsbrännare + termax panna utan extra acktank. jag skulle vilja ha ett system för garaget som klarar av frysa. bör jag då tillsätta kylar vätska i hela systemet eller kan jag göra ett system med värmeväxlare till garaget. [/quote]
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Jag skulle hälla frysskydd (etanol t.ex.) i vattnet. Om slingorna är frusna är det bara att glömma att försöka få igång någon värme innan våren när allt tinar igen....
Dessutom utvidgas vattnet när det fryser och spräcker troligen slingorna.
Vatten tar upp minst plats vid +4grC.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Värmeväxlare är ju klockrent. Helst en i rostfritt stål, gärna syrafast.
Det blir garanterat bra. Glykol är bra som frostskydd och begagnad glykol kan man få gratis av Lastbilsverkstäder. (ett byte är ca 25-40 liter på en lastbil) Begagnad glykol har försämrat korrosionsskydd men det är ändå bättre än vanligt pannvatten som inte har något alls. Frostskyddet påverkas inte av ålder.
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Har hört att glykolen får vattnets kappilär/kryp egenskaper att öka !? :?
och kan ställa till problem (kanske mest i gamla system ?)
Kan vara värt att kolla...
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Har aldrig hört talas om det men det borde inte vara ngt problem om man bygger nytt som i detta fallet.
Jussi
Ungskog

Inlägg av Jussi »

tackar i dagsläget så lutar det åt att jag köper en acktank med dubbla tappvattenslingor.för att kunna köra med glyckol i slingan till garaget. på så vis slipper jag köpa en värmeväxlare och får en acktank på köpet..problemet är dock bara att acktanken jag skulle få köpa (begagnad) är 1800 liter.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Du får vara lite försiktig med glykolen bara så inte slingorna läcker ingen höjdare att få glykol i dricksvatten.
Thermia Biomatic 20+
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Du får vara lite försiktig med glykolen bara så inte slingorna läcker ingen höjdare att få glykol i dricksvatten.
Helt riktigt, se till att glykolvärmen växlas mot pannvatten och inte tappvatten.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

annars så är det ju högre tryck i dricksvattnet så om det blir läcka så kommer dricksvattnet att tryckas in i radkretsen
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

ingemar_o skrev:annars så är det ju högre tryck i dricksvattnet så om det blir läcka så kommer dricksvattnet att tryckas in i radkretsen
Och trycket i dricksvattenledningen är oöndligt därför kommer det aldrig att bli så att radiatorkretsen och dricksvattnet har samma tryck? :roll:
Thermia Biomatic 20+
Jussi
Ungskog

Inlägg av Jussi »

Vilken storlek på värmeväxlare behövs? Jag kommer att hålla ca. 10 grader i garaget. garaget är ca 80 m2. kan jag inte ta ut värmen genom en tappvatten slinga. eller kan jag använda samma värmeväxlare som till solpanelen som kommer att monteras till nästa sommar? vilken storlek behövs på acktanken till solvärmen.
Skriv svar