Förbränningsfläkt till BeQuem15 slut?
Re: Förbränningsfläkt till BeQuem15 slut?
Dom kan va lite känsliga dom där optovakterna.Jag har för mig att dom ändrade nått med dom för några år sen, Om dom bytte nått eller gjorde om nått minns jag inte nu.Men nått strul var det.
En del säger att längden inte har någon betydelse,men i detta fallet verkar det som att det har. 

CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
E nog inte längden det hänger på.Utan det den ska stoppas i inte är kompatibel med den längden. 

Ja den trilskas fortfarande, när jag skjuter in den längre så läser den av bättre men sotar igen snabbare. Eldvin, jag skall nog borra ett hål på undersidan av röret ändå kanske. Annars tar jag gärna emot tips från er som har haft problem med sotiga optovakter.
Jag sänkte bränsletillförsel på hög två procent igår, är nere på 61% nu och ändå vill det sota litet.
Jag sänkte bränsletillförsel på hög två procent igår, är nere på 61% nu och ändå vill det sota litet.
Ibland kan det vara så att sotet börjar samlas i röret vid optovakten när fläkten inte går tillräckligt.
Du nämde att du sänkte matningen,kanske du skulle öka fläkten med 1-2% istället så att den blåser bort sotet mer. Hur ofta sotar du och händer detta i början av starten eller efter att brännaren gått länge?
Tömmer man inte sotet i pannan vid brännaren regelbundet så finns det risk att den trycker in sotet i röret. Men som sagt detta är bara en tanke kan vara att optovakten är kass.
Du nämde att du sänkte matningen,kanske du skulle öka fläkten med 1-2% istället så att den blåser bort sotet mer. Hur ofta sotar du och händer detta i början av starten eller efter att brännaren gått länge?
Tömmer man inte sotet i pannan vid brännaren regelbundet så finns det risk att den trycker in sotet i röret. Men som sagt detta är bara en tanke kan vara att optovakten är kass.
Testa å borra ett litet hål på undersidan.Testa å sänka matningen ett par % till.Nu varierar alla olika brännare och pelletsen .Så det är till å prova.
Nu har pannan och brännaren gått i 3 dygn utan problem. Det jag kollade extra var just den relativt nya optovakten. Inne i serviceläget visade det sig att optovaktens värde varierade mycket trots full låga och att den då borde visa 99% rätt stabilt. Den här svängde från 33 - 3%.
jag letade fram den gamla optovakten som glaset var trasigt på, pillade bort glaset på den nya och satte dit den gamla så nu har det funkat. Peppar, peppar.
Jo jag borrade ett hål undertill i röret till optovakten också.
jag letade fram den gamla optovakten som glaset var trasigt på, pillade bort glaset på den nya och satte dit den gamla så nu har det funkat. Peppar, peppar.
Jo jag borrade ett hål undertill i röret till optovakten också.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det ska vara ett litet hål i röret till optovakten 

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Precis, men det fanns inget på min brännare.
Idag började det krångla igen men nu är det shunten som inte reagerar på yttertempgivaren eller så är det givaren som knasar. Plötsligt stod shunten på fullt öppet läge tros att det bara var -2 utomhus?????
Idag började det krångla igen men nu är det shunten som inte reagerar på yttertempgivaren eller så är det givaren som knasar. Plötsligt stod shunten på fullt öppet läge tros att det bara var -2 utomhus?????
Jaha,Men då kanske det är glapp i utegivaren. Sitter antagligen nån liten grej där som ska känna av tempen. Vet inte hur dom ser ut. skulle tro att det går att lura givaren om man vet vilket motstånd den ska ha vid en specifik temp. Så det kanske kan gå att ta ett motstånd och prova.
Skall skruva isår utegivaren och se om det behöver putsas på kontaktytorna för att få tillbaka funktionen.
Ang. optovakt, byt till den nyaste modellen, mycket bättre. Samt kontrollera/mät förbränningsvärderna, kan va något tokigt där om den sotar så mycket.
/M
/M
Hej,
Uppdaterar denna för att berätta att jag fick två hela pall Pellets krediterade av Telge Energi eftersom jag till slut kom fram till att det var pelletsen som skapade sotningsproblemen. Efter att ha bytt till ny pellets så gick allt klockrent igen.
Uppdaterar denna för att berätta att jag fick två hela pall Pellets krediterade av Telge Energi eftersom jag till slut kom fram till att det var pelletsen som skapade sotningsproblemen. Efter att ha bytt till ny pellets så gick allt klockrent igen.
Va bra synd bara att man måste söka igenom allt annat först för att konstatera att pelletsen kan vara dålig den också.
Vad grundar ni den slutsatsen på?