Förbränningsfläkt till BeQuem15 slut?
Förbränningsfläkt till BeQuem15 slut?
Hej på er,
Idag var jag med om nått som förbryllade mig. hade sotst ut min Biomatic 20+, helt och hållet plus brännaren som sig bör. sägas skall att den gått lite fett så jag ställde om matningen för en vecka sedan och en dess har den gått bra fram till i morse när den larmade för Eltändning, brännarkoppen var full. Sotade alltså allt och gjorde sedan kallstart varvid fläkten levde rövare och rökgaserna gick upp till 228 grader och det rök in ordentligt. Nej, det är inte stopp i rökvägarna så jag fattar inte varför rökgaserna drog upp så snabbt.
Slog över på elen och sen har pannan fått stå så det som brann i koppen slocknat.
kollade allt igen och innan jag tänkte provstarta så testkörde jag extern skruv, brännarskruv, fläkt och tändning via serviceprogrammet. Då står fläkten bara och brummar, går ej igång.
Har ju kört ordentligt sen hösten 2007 så den kanske gett upp nu.
min fråga är om det bara är fläkten eller kan vara nått relä som styr och inte ger impuls. uppenbarligen går strömmen fram men den orkar inte gå igång.
tacksam för att få höra era ideér och erfarenheter:-)
Jo, typiskt att det krånglar när det är så kallt just nu här i nordvästra Uppland.
Idag var jag med om nått som förbryllade mig. hade sotst ut min Biomatic 20+, helt och hållet plus brännaren som sig bör. sägas skall att den gått lite fett så jag ställde om matningen för en vecka sedan och en dess har den gått bra fram till i morse när den larmade för Eltändning, brännarkoppen var full. Sotade alltså allt och gjorde sedan kallstart varvid fläkten levde rövare och rökgaserna gick upp till 228 grader och det rök in ordentligt. Nej, det är inte stopp i rökvägarna så jag fattar inte varför rökgaserna drog upp så snabbt.
Slog över på elen och sen har pannan fått stå så det som brann i koppen slocknat.
kollade allt igen och innan jag tänkte provstarta så testkörde jag extern skruv, brännarskruv, fläkt och tändning via serviceprogrammet. Då står fläkten bara och brummar, går ej igång.
Har ju kört ordentligt sen hösten 2007 så den kanske gett upp nu.
min fråga är om det bara är fläkten eller kan vara nått relä som styr och inte ger impuls. uppenbarligen går strömmen fram men den orkar inte gå igång.
tacksam för att få höra era ideér och erfarenheter:-)
Jo, typiskt att det krånglar när det är så kallt just nu här i nordvästra Uppland.
-
- Energiprofet!
Re: Förbränningsfläkt till BeQuem15 slut?
Finns det en motorkondensator kopplad i fläkten?
Är den trasig, fungerar inte heller fläkten, utan står och brummar som din gör.
Är den trasig, fungerar inte heller fläkten, utan står och brummar som din gör.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Jo det finns det nog
Så här ser den ut komplett
http://mrpellets.se/sv/ariterm-thermia/ ... torin.html

Så här ser den ut komplett
http://mrpellets.se/sv/ariterm-thermia/ ... torin.html

Är nog rädd att det är tack för lång och trogen tjänst.

Tror det också
1200 kr inkl moms hos Mr Pellets. Tips på annan lev?
Priser,,Skulle gissa på att det är jämt skägg. Skulle va från Thorin, men jag gissar på att dom åxå har vett att ta betalt. Om det är bara lagren så går det ibland att fixa. Men själva motorn så är det som det är. Å hittar man mot förmodan nån Kines fläkt så kan man ge f**n på att hållen inte stämmer å fläkta går åt fel håll. 

Går det att få fart på fläkten med fingret, utan att den stannar direkt? Det gick inte på min. Lite smörjning så hankar den fram igen. Läge för lagerbyte. Motorn kallas "shaded pole" om du vill lära mer på nätet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Nej, det går inte att få fart på den med fingret. Har beställt ny som förhoppningsvis kommer imorron. Trist att köra på elen nu när det är runt -20 grader.
Ja men är det inte så enligt Murphys lag? Panna stoppar mitt i smällkalla vintern.Frysen lägger av i hög sommar värmen,gärna under semestern, så man har frysen full av Maggot då man kommer hem. 

Jo det har du rätt i Eldvin och den här brännaren är snart utbytt klart del för del under senaste året. Visst, material slits och funktioner försämras men så är det ju.
Saker som används slits som sagt, men det händer att slarv, okunskap och bristande underhåll bidrar till en del haverier.Där emellan material fel som är mest irriterande då man fått ordning på dom första tre bitarna 

Idag kom fläkten och nu sitter den på plats. Pannan startade upp fint och det blev varmt i kåken igen, men, optovakten den rackarn larmar det för utan att den har sotat. Känner mig lit håglös efter att ha provat ställa in nivån på den i olika steg men larmet kommer tillbaka. Installerade en ny större tilluftsventil idag också i det ombyggda pannrummet eftersom jag tror att pannan gått fett pga för lite tillgång till syre. Askan såg fin ut nyss, brännaren helt rengjord efter fläktbytet. Tipsa gärna om någon av er kommer på nått bra tips utöver det som redan står i manualerna ang orsaker till att larmet för optovakt utlösts;-).
Är optovakten ren så lär det va det elektroniska. Om du inte visste det så sitter det ett litet hål på under sidan i röret där du stoppar optovakten.För att förhindra sotet att ansamlas i röret.Inte svaret på frågan,men bra veta .
Tack Eldvin, det har jag inte tänkt på. Skall kolla när felet kommer nästa gång men jag minns inte att det finns något hål på undersidan av det röret.
Tar jag ut optovakten och belyser den med ficklampa så går den upp i 99% medan den vid full förbränning i röret pendlar mellan 16-38% så det kanske ändå redan samlats sot i rörmynningen. Kollar det sen.
Tar jag ut optovakten och belyser den med ficklampa så går den upp i 99% medan den vid full förbränning i röret pendlar mellan 16-38% så det kanske ändå redan samlats sot i rörmynningen. Kollar det sen.
Pannan hade slocknat igen inatt. Optovakten:-(. Kollade efter det där hålet Eldvin men det finns inget och röret var inte fyllt med sot. Tog bort optovakten och klippte bort klämman som håller den lilla gummikragen så jag kunde skjuta in optovakten längre i röret. Startade om och kollade vilket värde den gav när det brann för fullt. 99%
. 5mm längre in kan kanske vara tillräckligt men vågar knappt tro det.
Återstår att se vad som händer härnäst. Optovakten bytte jag för ca 6 månader sedan för övrigt.

Återstår att se vad som händer härnäst. Optovakten bytte jag för ca 6 månader sedan för övrigt.