Luft i systemet, vill inte försvinna, samlas i cirkulationsp

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Luft i systemet, vill inte försvinna, samlas i cirkulati

Inlägg av Roli »

Att ha en avluftare permanet stängd är inte farligt för systemet men kan ge problem med att bli av med systemluft.

När man väl blivit av med sin luft så brukar man inte behöva använda avluftningarna. Men allt beror till stor del på hur systemet är draget, mycket horisontella rör eller rör som lutar svagt mot toppunkter där luft kan tappas blir av med luften olika fort.

Själv har jag inga automatiska avluftar men väl ett antal manuella skruvar som man får skruva på när man har gjort något som har behövt vattenpåfyllning
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Hela huset lutar ju, jag brukar halvt på skämt, halvt på allvar säga att det finns inte en enda rät vinkel i det här huset, och ingenstans är det vågrätt.

Men då kan jag prova ha den åtskruvad, och det är ingen risk det typ blir "övertryck" i systemet och pannan flyger i luften eller något annat läskigt??

Tänk om rörmokaren kollat ventilen (nu var det ju inte den jag trodde läckte men han hade ju säkerligen kollat båda då de sitter i bredd) när jag sa att jag undrade om det inte kunde läcka där, då det kändes som systemet drar in luft. Men nejdå, de kunde inte dra in luft för det var backspärr i dem, och hade de gått sönder skulle det tryckas ut vattendroppar där.

Joråsåatte.. Det är TUR jag har er snälla här på pelletsforumet. Ni hjälpte mig ju få ordning på pannskrället med!

Men, OM boven var/är den där ventilen men den håller tätt helt åtskruvad - då ska det blir bra eller åtminstone markant bättre om jag fortsätter lufta elementen med jämna mellanrum - och luften försvinna (more or less)? Om det är den som dragit in luft känns det ju väldigt logiskt varför det gått luft i pumpen och ingen annanstans, och varför systemet inte velat ha mer vatten - den tar om jag begriper det rätt i luften precis innan pumpen då och serverar pumpen luftblandat vatten även om det inte kommer luft via pannvattnet eller returvattnet på systemet?

Nu ska jag gå och vrida på alla termostater igen, så kanske jag kan få ur lite luft ur elementen igen - och ge fan i att få in NY luft. Hoppas...

Och TACK!

Tillägg ang horisontella rör - det ligger ju rör horisontellt längs golvet både på över och undervåningen, som 'matar' elementen, så antar det räknas som mycket horisontella rör?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har man bra fart på vattnet (med hjälp av pumpen) så brukar de flesta horisontella rör bli luft tömda. Det värsta är väl isåfall rör som lutar åt fel håll, dvs har sin lågpunkt i den riktning som vattnet pumpas. Men även dessa rör brukar bli luft tömda men det tar mycket längre tid.

Det är därför som man i det längsta skall undvika att tömma ett fungerande system. Men ibland har man inget val och får då hålla på att lufta. Hur länge beror då mycket på hur systemet är uppbyggt.
Ditt system har ju fungerat tidigare så det kommer att fungera igen (om inget har gått sönder) men du kan få hålla på med luftande en tid framöver.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Du måste lufta den nyupptäckta automatluftaren manuellt när det är luft i pumpen och då är det viktigt att pumpen är avstängd så luften får en chans att gå motströms mot avluftaren.
All luft som följer med vattenströmmen kommer att stanna i den högpunkt som pump och luftare utgör.
Om du inte redan gjort det så ställ pumpen på lägsta hastigheten. Då minskar risken att luft sugs in.

Som rördragningen är gjord vid shunten så går all luft som frigörs i pannan ut till radiatorerna och ställer till problem. Hade expansionsledningen till kärlet och shuntventilen bytt plats, vore nog problemen till stor del ur världen. Luftbubblor i vatten söker sig ju uppåt och skulle då naturligt passera genom expansionskärlet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Tack för svar. Ska lufta i den där ventilen jag skruvat åt sen med då, men när (om) jag får helt ordning på det, då behöver man bara skruva på den och lufta där om man fått in luft i systemet av någon anledning? Jag behöver inte lufta för säkerhets skull med x intervall eller något?

Vill ge det några dagar innan jag ropar hej, men den verkar hålla tätt hårt åtskruvad i alla fall, pumpen år fortfarande helt tyst (får känna på den för att se att den går), inte minsta luft i pumpen och inget 'forsande' i rören kring pannan!

Susar lite i elementen men den luften borde ju succesivt gå att lufta ur elementen och sen borde det vara tillbaka till innan? Dvs där det fungerar, och man inte behöver göra något sålänge man inte fyllt/tömt ur vatten?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Du behöver bara lufta ventilen när det blir luft i pumpen och då räcker det förmodligen som enda åtgärd.
Glöm dock inte att stanna pumpen först.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Härligt att det börjar arta sig!!..Har nog nämnst tidigare i tråden men nämner det igen...För att få ut luften i systemet snabbare shunta ut så varmt du kan och lufta..det går såå mycket lättare.. :wink:

Angående gamla självavluftare ..hade en på jobbet som sprutade och tömde systemtrycket...topplocket" var bortflyget sönderrostat...tur det var en brunn i det fläktrummet.. :) Det var en gammal variant av koppar... :wink:
...
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Läget är helt klart bättre. Dock blir det fortfarande lite lufta i pumpen, och nästan varje gång jag är där (8-10 ggr/dygn) kan jag släppa ut luft ur den där automatiska avluftaren (som är åtskruvad och avstängd). Hur länge kan man få förvänta sig det? Någon enstaka gång har pumpen stått och skrikit full med luft men oftast bara porlar det lite i den, jag luftar med den där avluftaren och pumpen blir tyst som natten.

Ingen luft alls i elementen, vatten direkt varje gång jag provat (1 gång/dygn). Däremot susar det enormt i elementen om inte termostaterna står på fullt. Låter inte som luftsusande/bubblande/etc - men susar som attans. Varför?

Pumpen går på lägsta farten.

På bonussidan behöver jag vid samma utetemp shunta ut kallare vatten nu än förr - så det är ju helt klart mycket bättre. Men det där sista, hur lång tid kan det ta?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Bra att det går åt rätt håll.
Det kan nog ta sin tid innan all luft är ute. Den lilla rörstump som avluftaren sitter på har väldigt liten volym.
Suset i radiatorerna beror på hög flödeshastighet på vattnet. Eftersom du redan har lägsta hastigheten är det inte mycket att göra åt. Pumpen har lite för stor kapacitet även på lägsta fart.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Gissade nästan det var så ang susandet, men varför låter det bara när termostaterna är nedvridna (t ex står på 3) och inte när termostaterna står på max?

Går ju helt klart att leva med, susandet, men lite förvånad då det inte varit så förut. Men kanske var gamla pumpen såpass gammal och trött att den inte gick på full effekt och därför lägre flöde och inget sus?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

När termostatventilerna reglerar så stryps ventilens genomlopp.
Då ökar vattnets hastighet lokalt i strypningen och orsakar visst ljud.
Om din shuntstyrning har en rumsgivare eller om det går att komplettera så att den kan överta regleringen, kan du öppna radiatorventilerna på max och på så vis komma runt problemet.
Jag kan inte komma in på Ariterms hemsida just nu för att kolla om det är möjligt.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Inga rumsgivare, vi har en utomhusgivare och shunten styrs utefter utetemperatur. Det blir dock hur man än vänder på det inte möjligt ha alla element på fullt, då det dels är så ojämnt med element i olika rum och det dels ska vara olika temp i olika rum.

Jag vill ha tropisk värme i sovrummet - vilket är det rum som har flest radiatorer. I sovrummet uppe däremot ska det vara permafrost. Okejdå, kanske inte riiktigt men kallt. Så där är (när innehavaren är hemma) radiatorerna alltid av.

Badrummet ska vara varmt men blir bastu med termostaten fullt öppen (det är pyttelitet), hallen ska hålla normal värme men där måste termostaten alltid vara fullt öppen för det drar där.

Matsalen är en evig kamp mellan tropisk värme och permafrost och brukar bli nån sorts kompromiss med halvstrypta radiatorer.

Köket ska samtidigt värmas av spill från övriga rum (vilket fungerar fint).

Det ovan är också anledningen att vi inte satte en rumsgivare utan en yttertempgivare - det blev omöjligt att hitta ett ställe att sätta en rumsgivare så det blev vettigt.

Utan istället så styrs shunten av yttertempgivaren (som styrs via en kurva), och sen om jag vill ha tropiskt hos mig drar jag upp mina radiatorer och den som vill ha permafrost drar ner sina radiatorer. Står alla radiatorer på mellanläge blir det normaltemperatur överallt.

Det shuntas ut varmare vatten än 'normalt' btw, för att kunna hålla det där. Jag har brutit kurvan och ökat på den med X grader helt enkelt.

(Just nu nu är ju kurvan helt skev då utetempgivaren har värmeslag och visar minst +10 grader över äkta temperatur, men det kommer ju ordna sig när den blir bytt. Men tills dess så går jag in och bryter kurvan så den passar med verklig utetemp.)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ok, jag förstår, inte mycke å göra då.
henasa
Gallringsobjekt

Inlägg av henasa »

Hej,

Ett riktigt långskott i detta skulle kunna vara att pannan blir för varm. Jag hade liknade syndrom på min panna när jag hade ställt in på 85 grader. Vilket gjorde att tappvattnet blev för varmt och pumpen började låta illa av att det kokade i pannan. Men nu kör jag på 75 grader och problemet är borta.

Det kostar väldigt lite att prova.

Ska säga att jag har inte lästa alla inlägg i denna tråden.

/Henrik
Biomatic+ 2001 Bequem 20D 2004
CRB121
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

henasa: Blir det ångbildning i pumpen vid 85° har du för lågt tryck i systemet.
Skriv svar