Hur man mäter verkningsgrad
Re: Hur man mäter verkningsgrad
Här är ett foto från förbränningskammaren och i mitt tycke är det en bra bit ifrån att sota
http://www.forumbilder.se/CDUV3/l9o0954
http://www.forumbilder.se/CDUV3/l9o0954
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Jag tycker det ser helt okay ut!
Nu har jag gjort egna och lite rejälare lås till pannluckan för att få bort ev tjuvluft, ökat matningen ett snäpp och minskat fläkten lite.....fick upp förbränningstemperaturen 50-60grader
Rökgastemp 120,9
O2 6,4
CO 112ppm
CO2 14,1%
Verkningsgrad 95,3
Rökgasförlust 4,7%
Lambda 1,44
ITMP 30,5
UCO 160ppm
Rökgastemp 120,9
O2 6,4
CO 112ppm
CO2 14,1%
Verkningsgrad 95,3
Rökgasförlust 4,7%
Lambda 1,44
ITMP 30,5
UCO 160ppm
Du ser nu att så lite kan göra så mycke.Tänk dig då att försöka ställa in en brännare med pannlucker som är tät som en Vedbo dörr 

Tror ifs inte att det var just någon tjuvluft utan gjorde om låsningen för att vara på den säkra sidan, vet sedan tidigare mätningar av förbränningstemp att den går att få upp avsevärt mycket högre men då behövs högre effekt, det är därför jag misstänker att rosterytan är för stor för minsta effekt eller att det skapas för lite turbulens vid låg fläkt eller att det är en kombination av båda......Det blev ju inte så hög höjning av CO2 som jag hade hoppats på men tempökningen i förbränningen tyckte jag gjorde susen på CO:n drömmen hade varit att få upp förbränningstempen ca 150-200grader på lägsta effekt så borde CO:n bli rätt bra och sen prova gå ner på 4%O2 och se vad CO2 hamnar på
Det är klart att det måste vara tätt för att det skall vara möjligt att kunna göra rätt inställningar, det är ju ett måste för att få så rättvisa mätvärden som möjligt.....gamla luckor som börjar vara lite glapp och börjar ha dåliga tätningar kan ju ge väldigt olika mycket läckage efter varje gång dom varit öppnade
Det är klart att det måste vara tätt för att det skall vara möjligt att kunna göra rätt inställningar, det är ju ett måste för att få så rättvisa mätvärden som möjligt.....gamla luckor som börjar vara lite glapp och börjar ha dåliga tätningar kan ju ge väldigt olika mycket läckage efter varje gång dom varit öppnade
Tjuvluft eller luft på fel ställe kan ställa till det.Hade man kunnat göra en brännare konisk och på nåt vis kunnat flytta delen som brinner efter effekten så skulle vart bra,men jag antar att det blir för krångligt och dyrt,men hade nog gett lite roliga resultat.
Provade minska luften tills jag hade O2 3,1% fick CO2 19,4% men tyvärr sjönk förbränningstempen ganska mycket så CO drog iväg till drygt 4000ppm....körde två cykler på den inställningen och sen kollade jag och rengjorde pannan, var betydligt mörkare och en aning sot men inte värre än jag hade förväntat mig......att det ska vara så förbannat svårt att kunna hålla upp förbränningstempen utan att ha så mycket luftöverskott
Det är egentligen frågan om sannolikhetslära. Ju lägre syrehalt i gasen desto mindre sannolikhet att en CO-molekyl ska passera en ledig syreatom så att de kan reagera med varandra innan temperaturen har sjunkit så lågt att reaktionen inte längre kan ske. Chansen att de möts kan ökas genom att öka tiden som gasblandningen hålls tillräckligt varm och genom att öka turbulensen. Tillsätter man en kolatom och två syreatomer till 1 kubikmeter kvävgas vid temperaturen 1000 grader så kommer de förr eller senare att bilda koldioxid, men det kan nog krävas väldigt lång tid och mycket omrörning innan de hittar varann.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Vad får ni andra med mordenare brännare för förbränningstemperaturer vid låga effekter?
Honda du har väl en relativt ny brännare, hur lågt klarar den att gå i O2 innan CO:n drar iväg på runt 5-6kWh?
Honda du har väl en relativt ny brännare, hur lågt klarar den att gå i O2 innan CO:n drar iväg på runt 5-6kWh?
Kan inte mäta varken temperatur eller os. Skulle vara intressant att veta. Hur mäter du temperaturen förresten? Kan vara att temperaturen på låg effekt hålls uppe av att brännkammaren är sluten likt en rörbrännare och att brännkammartaket är isolerat (keramiskt), eller så är det önsketänkande (man brukar ju hitta på orsaker till att egen anläggning är bäst så länge som man är nöjd med den
) På fullt blås kan jag släppa ner O2 enligt lambdasonden till iallafall 5-6 utan att röken blir synlig, brukar köra lite högre ca 6-7%.

Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jag använder en termometer för att mäta temperaturen Honda
Jag har satt ett dykrör genom pannluckan som går ner till utloppet av brännkoppen och i dykröret har jag tempgivaren

Jag har satt ett dykrör genom pannluckan som går ner till utloppet av brännkoppen och i dykröret har jag tempgivaren
Tror snarare att det visar en lägre temperatur än vad det igentligen är, jag få ett CO runt 100-150ppm när jag har 720-735grader, vid 650-660 hamnar CO:n runt 300ppm
Kom att tänka på en sak Erik.Kolla att max Co är låst i instrumentet annars pajjar snart cellerna. För har du tex över 1000 ppm är det ingen vits att mäta längre,Dra då ur sonden å låt den få lite frisk luft.
Tack för tipset Eldvin, ska kolla upp det