Hur man mäter verkningsgrad
Re: Hur man mäter verkningsgrad
Hej Erik_73
Men med CO2 13,4% är det ett hopp till 18%CO²
Alltså finns det mer energi att plocka ut ur bellets,
men jag kan ha fel, i mitt kunnande gäller detta Sågspån / Flis / Ved eldat i förugn
som är lättare att hålla koll på att rätt temeratur erhålls för att alla gaser verkligen förbränns
Förugnens pricip gengasar bränslet och gasen brinner inne i pannan.
Men vad som är möjligt med pellets har jag ej provat när tid med ges ska jag testa
hur högt det går att driva CO² värdet
instrument som jag använt att mäta med är CO² mätare som finns med på bild med kemi + gummi pump
http://www.bacharach-inc.com/fyrite-gas-analyzers.htm
Men med CO2 13,4% är det ett hopp till 18%CO²
Alltså finns det mer energi att plocka ut ur bellets,
men jag kan ha fel, i mitt kunnande gäller detta Sågspån / Flis / Ved eldat i förugn
som är lättare att hålla koll på att rätt temeratur erhålls för att alla gaser verkligen förbränns
Förugnens pricip gengasar bränslet och gasen brinner inne i pannan.
Men vad som är möjligt med pellets har jag ej provat när tid med ges ska jag testa
hur högt det går att driva CO² värdet
instrument som jag använt att mäta med är CO² mätare som finns med på bild med kemi + gummi pump
http://www.bacharach-inc.com/fyrite-gas-analyzers.htm
Tillverkar rökgasutrustning
Jag tycker redan 13,4%CO² är i högsta laget, CO är uppåt 300ppm. Borde inte CO'n sjunka om du kör aningen magrare, du måste ligga farligt nära att det sotar rejält. Om instrumentet visar ETA 90% eller 95% är skit samma, det handlar inte om en sparad hundring om året om du inte värmer tre hyresfastigheter.
Pellets kan du aldrig köra på 18%CO².....max 13,5-14% innan det börjar sota och ryka svart. Optimalt i mitt tycke är 11,5-13% beroende av effekt.
/Vednisse
Pellets kan du aldrig köra på 18%CO².....max 13,5-14% innan det börjar sota och ryka svart. Optimalt i mitt tycke är 11,5-13% beroende av effekt.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vednisse, jag har kört på dessa inställningar i stort sett sen okt-nov 2011 och har aldrig upplevt att det har sotat i pannan, normalt rengör jag var 5-7 dag och nu vid sista mätningen har den gått i 9,5dag och endast en liten ökning av CO.....att den ligger på den nivån skulle jag tro beror främst på att jag har svårigheter att uppnå tillräckligt hög förbränningstemp
Angående CO2 så är dom uppgifter jag fått är att för pellets ligger den maximala CO2 på 20,3% så det borde kunna gå att ligga högre än vad jag gör utan att riskera att det sotar
Håller inte riktigt med dig om att det är skit samma om man har 90% eller 95%, jag har gått emot vad många här har sagt bla slängde jag ut min ctc265 panna vilken i mitt tycket är en dålig panna och ett pannbytte skulle ta så lång tid att tjäna in att det knappast skulle vara lönsamt, har även försökt att hålla så låg framledningstemp som möjligt trots att mina rör är dragna inomhus vilket inte ska ha nån betydels för förbrukningen...visst är det så att det har liten betydelse, men många bäckar små
med facit i hand så blev den totala besparingen 5ton pellets första året och som det ser ut så blir det runt 5ton det här året också
Angående CO2 så är dom uppgifter jag fått är att för pellets ligger den maximala CO2 på 20,3% så det borde kunna gå att ligga högre än vad jag gör utan att riskera att det sotar
Håller inte riktigt med dig om att det är skit samma om man har 90% eller 95%, jag har gått emot vad många här har sagt bla slängde jag ut min ctc265 panna vilken i mitt tycket är en dålig panna och ett pannbytte skulle ta så lång tid att tjäna in att det knappast skulle vara lönsamt, har även försökt att hålla så låg framledningstemp som möjligt trots att mina rör är dragna inomhus vilket inte ska ha nån betydels för förbrukningen...visst är det så att det har liten betydelse, men många bäckar små
med facit i hand så blev den totala besparingen 5ton pellets första året och som det ser ut så blir det runt 5ton det här året också
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
20,3% låter som en teoretisk siffra som man får om man eldar kol och har 0 syreöverskott. Det är inget värde du kan komma i närheten av med en normal pelletsbrännare. Dels måste du ha ett syreöverskott för att inte få en massa CO dessutom finns det en heldel väte i pelletsen. Den behöver också en del av syret.
danei hur vida man fått fram dessa siffror på 20,3% för just pellets vet jag inte, men det är rätt stor skillnad mellan 12-13% och 20% så jag kan inte se varför det inte skulle kunna gå att ligga högre än 14 utan att det ska sota
Vad händer med CO halten om förbränningstemperaturen är tillräckligt hög för att det ska förgasas och brinna upp?...
Vad händer med CO halten om förbränningstemperaturen är tillräckligt hög för att det ska förgasas och brinna upp?...
Du kan ju prova gå upp till 17%CO2 så får du se vad som händer.....
Målsättningsvärden:
CO2 : 11,5 -13,5 %
CO :10 - 300 ppm
NOx 80- 100ppm
O2 : 6,5- 8,5 %
hPa : -0,10 / -0,15
På sidan 11 i Janfire's bruksanvisning anger de 7-12%CO2 http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE ... Flex_A.pdf
/Vednisse
Målsättningsvärden:
CO2 : 11,5 -13,5 %
CO :10 - 300 ppm
NOx 80- 100ppm
O2 : 6,5- 8,5 %
hPa : -0,10 / -0,15
På sidan 11 i Janfire's bruksanvisning anger de 7-12%CO2 http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE ... Flex_A.pdf
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Angående Hög CO² utan rök
är helt beroende av hög temperatur 1100°C till 1150°C som förbränner de svårast ämnen som går att
få till brännbar gas
-----------------------
Är temperaturen lägre är det precis som det skrivs Max 13% / 14 % CO² om det ska vara sot o rökfritt
Vad är det då för ämnen som gör att det ryker, det är helt enkelt de ämnen som är oförgasade tjär ämnen
som inte kan brinna på grund av lägre temperatur än 1100° till 1150°C
---------------------
18% CO är alltså helt möjligt utan att det är mer än CO + Vattan ånga som lämnar pannan.
en del vatten ånga kan bli till brännbar vätgas, detta kan ske när vatten ånga passerar glöd bädden
är helt beroende av hög temperatur 1100°C till 1150°C som förbränner de svårast ämnen som går att
få till brännbar gas
-----------------------
Är temperaturen lägre är det precis som det skrivs Max 13% / 14 % CO² om det ska vara sot o rökfritt
Vad är det då för ämnen som gör att det ryker, det är helt enkelt de ämnen som är oförgasade tjär ämnen
som inte kan brinna på grund av lägre temperatur än 1100° till 1150°C
---------------------
18% CO är alltså helt möjligt utan att det är mer än CO + Vattan ånga som lämnar pannan.
en del vatten ånga kan bli till brännbar vätgas, detta kan ske när vatten ånga passerar glöd bädden
Tillverkar rökgasutrustning
Även om vatten kan sönderdelas så tillför det inte någon extra energi, så det är helt utan intresse.
Har du kommit fram till att det okända, omätbara och svårförbrännda är tjära nu? Eller har jag missförstått nu igen?
Det är möjligt att 18% är möjligt att komma upp i, men frågan är om det är det i de vanliga brännarna.
Har du kommit fram till att det okända, omätbara och svårförbrännda är tjära nu? Eller har jag missförstått nu igen?
Det är möjligt att 18% är möjligt att komma upp i, men frågan är om det är det i de vanliga brännarna.
Vednisse som jag ser det blir det svårt att gå upp till 17%CO2 av den anledningen att jag inte får tillräckligt hög förbränningstemp, om jag minskar O2 överskottet så kommer CO2 att stiga men det kommer att resultera i att det blir ännu svalare i förbränningen med följd att CO kommer att dra iväg, kan jag få in mer luft att hjälpa till med förbränningen vilket kommer att göra att CO förbränns och jag kan ha lite mindre luftöverskott och högre CO2
Om det skulle vara så att det börjar sota rejält och ryka svart vid 14%CO2 så tycker jag det är rätt märkligt att röken varierar mellan vitt och värmedaller samt att askan i pannan borde vara mörkare än vad den är
Om det skulle vara så att det börjar sota rejält och ryka svart vid 14%CO2 så tycker jag det är rätt märkligt att röken varierar mellan vitt och värmedaller samt att askan i pannan borde vara mörkare än vad den är
Hur tänkte du nu Erik?? Att sänka luften och höja luften samtidigt?? Det går mot naturlagarna.Att äta kakan och ha den kvar. Co2n blir max 20,3 för då finns inget syre kvar som kan brinna.I luften finns det 21% syre och det går inte att ändra på.
Var kanske lite otydlig, om jag kan få bättre lufttillförsel till förbränningen så mindre av luften passerar utan att medverka i förbränningen så kan man ha lite mindre luftöverskott och samtidigt behålla en hög förbränningstemp....som det är nu så om jag sänker luften så O2 blir 5-6% så sjunker förbränningstempen så mycket att CO:n drar iväg.....alltså få in mer luft i förbränningen och få mindre luftöverskott
Jaha?? Nu förstår jag inte hur du har tänkt Erik,,, Den luft som inte deltar i förbränningen sänker Co2, Höjer O2n. Om du tex ställer in brännaren på 14% i Co2 och sen öppnar lite på en sotlucka så sjunker Co2n men det sotar inte mindre för de. Se därför till att alla lucker är riktigt tät.
Eldvin det är ju precis det jag skriver, ska jag få högre CO2 så måste jag minska på luftöverskottet, gör jag det så sjunker förbränningstempen och då stiger CO:n.....med andra ord så får jag in luft som inte deltar i förbränningen som det är nu
Nu är jag med! Men du får bara upp Co2n till en viss gräns,sen börjar Co,n sticka i väg och då ska du stanna där.Om det går så gå inte över 300 ppm.Här finns plats för att prova olika pellets sorter.Här märks även skillnaden om du har dragbegränsare,som håller draget på konstant nivå,med ett ostabilt drag så drar skorsten en massa onödig luft genom fläkten som sänker Co2,tills rökgas tempen sjunker och skickar Co2n i taket.
Har dragbegränsare och tycker att draget är tillräckligt stabilt, känns på nått sätt som att jag uppnått max vad som går att få ut förbränningsmässigt med den här brännaren på lägsta effekt, kan vara så att det skapas för lite turbulens som ger en sämre luftinblandning när man inte kör fläkten så hårt och därför inte får nog hög temperatur för att hålla ner CO:n
Vart har du fått det ifrån att det ska sota vid 14% CO2?
Rengjorde pannan igår och askan i lådan är brun till grafitgrå, förbränningsrumet är grafitgrå med stora delar vitt, översta baffelplåten är helt vit på undersidan och turbulatorerna är vita ner till ca 1/4del av dess längd och mörknar ju högre upp man kommer och är svarta längs upp och allt släpper när man dammsuger dom, askan i pannan är bara att raka ner och sen borsta med en torr hushållsvamp och sen är det plåtrent, känns inte som att 1% höjning av CO2:n skulle göra att jag får sot
Vart har du fått det ifrån att det ska sota vid 14% CO2?
Rengjorde pannan igår och askan i lådan är brun till grafitgrå, förbränningsrumet är grafitgrå med stora delar vitt, översta baffelplåten är helt vit på undersidan och turbulatorerna är vita ner till ca 1/4del av dess längd och mörknar ju högre upp man kommer och är svarta längs upp och allt släpper när man dammsuger dom, askan i pannan är bara att raka ner och sen borsta med en torr hushållsvamp och sen är det plåtrent, känns inte som att 1% höjning av CO2:n skulle göra att jag får sot