Hur man mäter verkningsgrad
Re: Hur man mäter verkningsgrad
Förbrännings temperaturen blir för låg pga luftöverskott med.En stor roster yta som skickar värme åt alla håll.Möjligen skulle man kanske,har ej testat göra en liten keramisk låda.Och som du tänker,kör tills du får kondens så vet du vart gränsen går.Eller så sätter man in rostfria rör och kör med kondenserande drift vilket är mer vanligt utomlands och tappar av kondensvattnet via avloppet.
Har provat från för mycket luft till för lite och inget däremellan har gett tillräckligt hög förbränningstemperatur, min teori är att rosterytan med dess utspridda lufthål har en för stor area till storleken på eldhärden vid lägsta effekt gör att många lufthål hamnar för långt ifrån eldhärden och man får för lite påverkan av lufttillförseln där den behövs, skulle tro att dom flesta brännarna har just detta problem vid låga effekter.....visst hade det varit det bästa att göra en keramisk insats till förbränningen men nu till en början blir det att göra i MA253 då jag har några kvadrat liggandes i garaget redan
har funderat på hur man skulle kunna lösa det så man skulle kunna reglera både primär och sekundärluft på ett bra sätt..skulle man hitta en bra utformning så kanske det är läget att prova göra en keramisk för hållbarhetens skull......

Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Anledningen till storleken på rosterytan beror troligen på att man räknat med ett viss spann på effekten,Det går att prova med att svetsa igen några hål ,sen om det blir bättre var en annan femma.
Ja det är nog en aning stort effektområde för att kunna vara optimalt över hela registret, hade inte varit dumt om man kunnat öka förbränningstemperaturen 150-200grader
Det här blir aningen off topic, men tråden verkar halka in på hur man kan förbättra förbränningen i ett stort effektspann, så jag ska kasta ur mig en idé jag fick för ett tag sen för att få den ordentligt söndersågad...
Jag råkade för ett tag sedan hitta äfabs test av rökgasåterföring i små pelletbrännare, som jag läst tidigare för kanske 10 år sedan eller nåt. Slutsatsen var ju fortfarande samma, det fungerar inte. Då slog det mig plötsligt att sättet de konstruerat rökgasåterföringen kanske inte var optimalt. De blandade nämligen rökgaserna med luft före rostret, och problemet var att flamman blev ostabil och halten oförbränt rusade. Vad skulle hända om man istället hade en kanal för rökgasåterföring till rostrets främre del, och lufttillförsel till bakre delen? Med rätt utformning på saker och ting borde man väl då kunna åstadkomma en i praktiken variabel rosteryta endast genom att variera varvtalet på rökgasfläkten? Och renblåsningen av rostret skulle kunna ske med rökgaser istället för luft för att inte riskera asksmältning. Och den del av rostret som inte är aktivt sätts inte igen eftersom det hela tiden är ett gasflöde genom hålen. Och luftflödet genom den aktiva delen av rostret är också konstant, vilket håller rätt temperatur på glödbädden och hålen hålls rena.
En rökgasfläkt är förstås inte en gratis komponent på något vis, så det kanske inte är rimligt på något sätt att konstruera en sådan brännare, men tanken fastnade. Kommentarer? Bygga av ett gammalt turboaggregat, kanske???
äfabs test: http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... foring.pdf

Jag råkade för ett tag sedan hitta äfabs test av rökgasåterföring i små pelletbrännare, som jag läst tidigare för kanske 10 år sedan eller nåt. Slutsatsen var ju fortfarande samma, det fungerar inte. Då slog det mig plötsligt att sättet de konstruerat rökgasåterföringen kanske inte var optimalt. De blandade nämligen rökgaserna med luft före rostret, och problemet var att flamman blev ostabil och halten oförbränt rusade. Vad skulle hända om man istället hade en kanal för rökgasåterföring till rostrets främre del, och lufttillförsel till bakre delen? Med rätt utformning på saker och ting borde man väl då kunna åstadkomma en i praktiken variabel rosteryta endast genom att variera varvtalet på rökgasfläkten? Och renblåsningen av rostret skulle kunna ske med rökgaser istället för luft för att inte riskera asksmältning. Och den del av rostret som inte är aktivt sätts inte igen eftersom det hela tiden är ett gasflöde genom hålen. Och luftflödet genom den aktiva delen av rostret är också konstant, vilket håller rätt temperatur på glödbädden och hålen hålls rena.
En rökgasfläkt är förstås inte en gratis komponent på något vis, så det kanske inte är rimligt på något sätt att konstruera en sådan brännare, men tanken fastnade. Kommentarer? Bygga av ett gammalt turboaggregat, kanske???
äfabs test: http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... foring.pdf
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Tyvärr tror jag inte att det skulle hjälpa med rökgasrecirkulation för att få ner CO, det som behövs är en högre förbränningstemperatur, det lilla jag har jobbat med rökgasrecirkulation har gjort att det sänker den och det känns inte som ett allternativ för mig i alla fall
Ja, men det var just det som var min tanke. Om vi från början antar att ett mindre roster skulle få avsedd effekt, och att problemet är att ett variabelt roster rent mekaniskt är svårt att få att fungera, kan man då få nästan samma effekt genom att trycka tillbaka rökgaser till den del av rostret som inte nås av glödbädden? Det är alltså inte alls frågan om rökgasåterföring egentligen, utan ett sätt att styra primarluften till den mindre glödbädden utan rörliga delar i den hetaste zonen.
Här förutsätter jag alltså att grundproblemet är att glödbädden inte täcker hela rostret, vilket gör att luftflödet måste vara onödigt stort för att glödbädden ska få tillräckligt med syre, vilket kyler ner rökgaserna. Alternativt om man skruvar ner luftöverskottet så sjunker temperaturen i glödbädden eftersom primärluften minskar.
Grundproblemet kan också vara att glödbädden blir för tunn om brännaren är kontruerad så att hela rostret täcks oberoende av effekt, och då är förstås denhär "metoden" värdelös. Andra problem som kan vara omöjliga att lösa är att rökgaserna kanske inte kan hindras från att blandas så mycket med luften bakom rostret att att effekten uteblir helt.
Här förutsätter jag alltså att grundproblemet är att glödbädden inte täcker hela rostret, vilket gör att luftflödet måste vara onödigt stort för att glödbädden ska få tillräckligt med syre, vilket kyler ner rökgaserna. Alternativt om man skruvar ner luftöverskottet så sjunker temperaturen i glödbädden eftersom primärluften minskar.
Grundproblemet kan också vara att glödbädden blir för tunn om brännaren är kontruerad så att hela rostret täcks oberoende av effekt, och då är förstås denhär "metoden" värdelös. Andra problem som kan vara omöjliga att lösa är att rökgaserna kanske inte kan hindras från att blandas så mycket med luften bakom rostret att att effekten uteblir helt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Visst kanske det kan fungera men anser att det är en alldeles för komplicerad väg att gå för att sänka CO med bibehållen verkningsgrad......
Om man tar tex en Janfire som har en fyrkantig brännkopp och skär till fyra eldfasta stenar som man klär insidan med, en i botten som man borrar hål i som överensstämmer med rostret under så borde man få upp värmen lite samtidigt som arean på koppen minskar.Sen å ställa ner matningen och luften.Hade man sen kunnat få lite turbulens i det hela så rökgaserna blandar sig ordentligt med syret vore det ändå bättre.
Inte en helt dum ide där med stenarna Eldvin, får klura på det hela ett tag till medans det hela går tills nästa mätning
På den tiden dom första oljebrännarna tuffade på så murade man upp med tegel framför brännaröret så lågan inte skulle slå i kylda ytor samt att hålla tillbaka lågan. Tittar man på termias brännkopp så är den inte så stor.Det går ju alltid att prova.
Det är inte helt enkel att besvara frågan om förbrännings verkningsgrad!!
Här finns fallgropar som jag vet att är svåra att ta kontroll över....
Varför det är så är enklare att förstå när vi betraktar hur ( veden brinner )
OBS nu är det inte veden som brinner utan veden förgasas först, och det är gaserna som brinner....
OBS dessa ved gaser frigörs vid 3 olika höga temperaturer!! de som är svårast att förbränna
kräver en temperatur som lägst ca 950°C och upptill 1050°C
Om temperaturen är lägre går de ut utan att förbrännas!! och där med ger de heller ingen värme...
OBS de finns inga mätinstrument som visar om denna gas förbränns !!
Om alla vedgaser förbränna kan CO² bil upptill 18%
Med denna kunskap blir svaret att en bra dragbegränsare blir ett måste !!
Efter som förbrännings luften måste hållas på ett så nära önskat värde som möjligt
för att erhålla så bra förbrännings verknings grad som möjligt !!!
Här finns fallgropar som jag vet att är svåra att ta kontroll över....
Varför det är så är enklare att förstå när vi betraktar hur ( veden brinner )
OBS nu är det inte veden som brinner utan veden förgasas först, och det är gaserna som brinner....
OBS dessa ved gaser frigörs vid 3 olika höga temperaturer!! de som är svårast att förbränna
kräver en temperatur som lägst ca 950°C och upptill 1050°C
Om temperaturen är lägre går de ut utan att förbrännas!! och där med ger de heller ingen värme...
OBS de finns inga mätinstrument som visar om denna gas förbränns !!
Om alla vedgaser förbränna kan CO² bil upptill 18%
Med denna kunskap blir svaret att en bra dragbegränsare blir ett måste !!
Efter som förbrännings luften måste hållas på ett så nära önskat värde som möjligt
för att erhålla så bra förbrännings verknings grad som möjligt !!!
Tillverkar rökgasutrustning
Olle45 förklara gärna hur en riktig dragbegränsare skulle öka förbränningstemperaturen?
Enligt mina mätningar så är draget jämt, legat ett par Pa högt men relativt jämt men förbränningstemperaturen ligger 200-300grader för lågt oavsett hur fläkten justeras, så du får gärna förklara hur dragbegränsaren kan fixa det?
Enligt mina mätningar så är draget jämt, legat ett par Pa högt men relativt jämt men förbränningstemperaturen ligger 200-300grader för lågt oavsett hur fläkten justeras, så du får gärna förklara hur dragbegränsaren kan fixa det?
Dragbegränsaren ska ge stabila förutsättningar som möjliggör en injustering som sedan stämmer även om vädret inte är konstant.
Jag är nyfiken på vad det är för gaser som kräver 1k°C för att brinna och inte går att mäta. Det var något helt nytt för mig.
Jag är nyfiken på vad det är för gaser som kräver 1k°C för att brinna och inte går att mäta. Det var något helt nytt för mig.
Kan köpa en dragbegränsare som skall vara bra och hålla ett jämt drag, sen kan du Danei komma och visa hur man ställer in den så man har minst 900grader i förbränningstemp på lägsta effekt!....
Håller med om att det är viktigt att ha ett jämt drag för att kunna göra så bra justeringar som möjligt, har gjort ett 30tal mätningar av draget och variationen har inte varit mer än 2Pa mellan högsta och lägsta värdet av alla mätningar och det bör vara tillräckligt stabilt, Är rosterytan och lufttillförseln till eldhärden inte optimal så kan du ha hur jämt och rätt drag och du kommer aldrig att kunna få till förbränningen riktigt bra
Håller med om att det är viktigt att ha ett jämt drag för att kunna göra så bra justeringar som möjligt, har gjort ett 30tal mätningar av draget och variationen har inte varit mer än 2Pa mellan högsta och lägsta värdet av alla mätningar och det bör vara tillräckligt stabilt, Är rosterytan och lufttillförseln till eldhärden inte optimal så kan du ha hur jämt och rätt drag och du kommer aldrig att kunna få till förbränningen riktigt bra