Hur man mäter verkningsgrad

Skriv svar
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Eldvin »

Hallåj! Vitsen med turbolatorer är just att sänka flödet på gaserna,eller hastigheten om man vill kalla det så. Värdet blir inte sämre av turbolatorerna,för man ändrar ju flödet och då ändras värdet vilket man justerar efter instrumentet.När du är igång med instrumentet så mät under trycket i eldstaden.Du kan faktiskt ha ett dåligt under tryck i eldstaden fast undertrycket efter pannan ser ok ut.Vilket kan bero på att pannan är trång eller att brännaren är för högt på ställd.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Undertrycket är mätt i fallröret ner till eldstaden, i hålet där vattennippeln sitter.....turbulatorerna bromsar gasflödet endel men baffelplåtar borde kunna förlänga rökgasvägen utan att bromsa flödet nämnvärt eller har jag fel där?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Du är inne på rätt spår.Om vi tänker oss att baffel plåtarna inte brommsar lika effektivt som turbolatorerna så utvinner man inte värmen lika effektivt heller. Men det ska ju inte bli så tajt att det blir stopp.Det var därför man ibland kapade turbolatorer,för att hålla ett visst motryck samtidigt som man ville höja rökgastempen något .Om du tex har 6 tuber med 4 turbolatorer i så väljer ju röken så klart först dom 2 helt tomma hålen.Om du då istället kapar två av 6 st så måste ju röken pressas ur alla tuberna. Har du istället 12 tuber och får alldeles för låg temperatur i tex en FD vedpanna så kan fu plugga 6 tuber helt och tvinga röken genom dom 6 som är kvar med turbolatorer i.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Turbulatorernas uppgift är inte att bromsa flödet. Men en specifik effekt ä flödet kontant oavsett turbulatoer eller inte. Det de ska göra är att öka turbulensen så att man inte får en kall gasström nära tubväggarna och en het i mitten. Gaserna ska få turbulens så att de avger värmen till tuberna bättre. Vill man minska flödet är en strypning bättre.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om nu turbolatorerna inte bromsar flödet på gaserna, Varför blir då motrycket högre???
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jo det gör den. Men det är snarare en negativ konsekvens än syftet med den.
Den medför dessutom lägre rökgastemperatur, vilket också minskar draget.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Rökgas tempen blir lägre ja,men likväl hindras flödet,Annars skulle ju mottrycket va konstant vilket det inte blir.Vilket ger då bäst turbulens,spiraler eller veckade remsor?? Om din teori stämmer så borde ju veckade plåtar vara bättre då det blir många ytor att studsa på mot tubväggarna.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Har provat att sänka draget lite idag och ökat fläkten

Rökgastemp 114,6
O2 7,2%
CO 215ppm
CO2 13,4%
Verkningsgrad 95,2%
Rökgasförlust 4,8%
Lambda 1,52
ITMP 27,7
UCO 327ppm
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Ja de ser ju inte så dumt ut! Tänk bara på att när Co2n ligger så högt räcker det med lite få störningar för att det ska börja sota åt dig.Men är du noga å hålla efter så spelar det mindre roll.Om man tycker det är drygt så är det bättre att lägga sig på en Co2 runt 11 så sotar pannan inte igen så fort och dom procenten du miste i Co2 får du igen på rökgastemperaturen.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

I min panna är det veckade remsor. Jag tror att de blockerar flödet onödigt mycket. Om man i stället har två remsor som är veckade förskjutet i förhållande till varandra tror jag det skulle vara bättre. Men det kostar ju ett par kronor till. I CTC1100 är det en skruv med kraftig kärna i fyrkantiga tuber. De borde trycka ut rökgaserna bra mot väggarna, men stoppar antagligen upp mycket också.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Har alltid varit noga med att hålla pannan ren, så skulle det börja sota så märker jag det ganska fort :D

har gjort en till mätning

rökgastemp 114,1
O2 8,2%
CO 217ppm
CO2 12,4
Verkningsgrad 94,9%
Rökgasförlust 5,1%
Lambda 1,64
ITMP 28,6
UCO 356ppm

Detta får duga för dagen, får se om jag hinner tillverka lite nya delar till veckan som man kan testa....tycker det är helt klart godkänt resultat med tanke på att brännaren är drygt 11år gammal
Hellmertz
Ungskog

Inlägg av Hellmertz »

Vad har du för brännare?
Viking bio, Albin DeLuxe villapanna 20kw, EVR shuntautomatik.
150kvm + källare från 1945 , förbr ca: 3 säck/dygn med 6 minusgrader ute.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Det är en Janfire Flex-a
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om du sänker rökgastempen mer Erik så kan de bli problem med kondens,man kan inte spara hur mycket som helst av värmen :D Så jag tror du ska stanna där.För skojs skull,kör pannan en vecka utan att sota och gör en ny mätning å se hur värdena ser ut.Då har du lite aska och sot lite varstans så då kan förbränningen se annorlunda ut.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Ska absolut göra mätningar när den gått den tid det brukar vara mellan rengörningarna, är väl medveten om kondensbekymmer som kan uppstå vid låga rökgastemperaturer, vill dock se vart gränsen är där jag får kondens......det jag framförallt önskar få bättre är ändå förbränningen, har mätt förbränningstemperaturen ett tag och kan se att på låg effekt kan jag inte få så hög temp som jag hade velat, oavsett hur jag kört fläkten så har det varit svårt att komma över 650-700grader vilket gör att jag misstänker att mycket av luften smiter förbi eldhärden utan att påverka förbränningen, kan jag få till ett roster som levererar luften bättre till förbränningen så borde jag kunna ha lite högre CO2 utan att CO blir så hög
Skriv svar