Problem med uppstart efter sotning

Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Re: Problem med uppstart efter sotning

Inlägg av sjrobols »

Problemen jag haft har väl egentligen varit tvådelade:

1. ANDRA uppstarten efter sotning har till och från misslyckats (Första uppstart har alltid fått en exta näve pellets och alltid gått bra)
2. Pannpuffar blir vanligare ju längre tiden gått efter sotning (även misslyckade starter emellanåt)

Jag har en känsla av att dessa två saker har med vartannat att göra... Om det har med uppstartsdos, uppstartsfläkt eller ev. driftsfläkt har jag inte riktigt klurat ut ännu.
Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Om den inte startar normalt efter sotning med grundinställning för startdosen så borde felet ligga i tändelementets placering. När du lägger dit en extra näve pellets bäddar du för det senare problemet med en tjock oförbränd sotkaka som täcker luftslitsarna. Har du dessutom lite luftunderskott under eldningen bygger sotkakan upp mer och mer då det inte finns tillräckligt med syre.
Men riktigt konstigt med tändproblemen. Tyckte min gamla Eurofire sedan 2006 tände lätt både med för liten och för stor startdos.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Säger manualen 4 dl? i startdos och du har 3 dl så är det nog för lite...Jag skulle lägga mig på 3.5 dl..Inte som du har nu 3 dl..och kanske nån uppstart har lite smul i skruven,,Blir det 2.5 dl och den gör en andra uppstart!!...(Funkar ju alltid när du lägger en näve i".?. :wink: )...Så jag skulle testa det!! Och sen vet jag inte om du har ojämn matning etc ..Angående 2a startförsök...?

Sen kanske din rörbrännare klarar att köra på så låg effekt som 10 kW.? Lite angående bra förbränning...Bilden du visar? Gör den så skulle jag som nämnst tidigare Ökat liite på fläkten :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Den äldre manualen säger 3dl startdos, till de nyare brännarna står det 2-2.5dl. Det ska inte vara några problem med 2,5dl. Med andra startförsöket menar TS när brännaren ska tända vid nästa cykel, och det är inte konstigt att den missar när det ser ut som bilden visar.

"Andra startförsöket" som Ronald är inne på bör man stänga av helt för att undvika smällar (Dos2=0), ska tända utan problem på första försöket.

Eurofiren går bra att köra på 10kW utan problem. Frågan här är om fläkten går som den ska?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

Dos2 har jag redan stängt av sedan tidigare. Mycket av mina tweak har kommit genom forumet :)

JAg ska prova att dra upp fläkten lite vid uppstart och drift så får vi se vad som händer. Ska se om jag kan plocka isär brännaren vid tillfälle så jag kan se om det är stopp i luftslitsarna eller något sådant.
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

Kan, för att runda av tråden, meddela att saker och ting funkar mycket bättre nu. Åtgärd? Jag rengjorde rostret, körde igenom en renblåsning och sedan ökade jag fläkten vid drift. Nu har den återigen funkat bra och inga "kakor" har lagt sig ovanpå tändelementet. Känner på doften nu också att det luktar mer "rätt" än vad det gjorde innan. Så lösningen var egentligen bara att öka fläkten under drift. Skönt när det inte är mer kompicerat än så :)
Skriv svar