Problem med uppstart efter sotning

Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Problem med uppstart efter sotning

Inlägg av sjrobols »

Jag har en liten fråga. Det är nämligen så att jag emellanåt har problem med att få brännaren att tända, just efter jag har sotat, eller rättare sagt vid den andra uppstarten efter sotning.

Jag kör med varianten att slänga in en näve pellets efter sotningen för att få lite högre startdos vid första uppstart, men har hänt flertalet gånger att den inte tänder när den ska köra omgång 2 efter sotningen. Första tanken är ju att det är för låg startdos, men den är uppmätt till 3dl (och aningens lite till) och borde funka bra, vill minnas att det gick bra första året åtminstone. En annan tanke är att fläktvärdena vid uppstart är felinställda, men där vet jag faktiskt inte riktigt vad man ska gå efter vid justering.

Vet inte om det är relaterat, men det brukar bli fler pannpuffar vid uppstart också ju längre tid efter sotning det har gått. I regel små puffar, men ändå... Kan det ha att göra med pelletskvalitén månne?
Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Problem med uppstart efter sotning

Inlägg av Icecap »

Nu vet jag inte vilken grundtyp brännare du har men ett råd jag har sett ofta med rörbrännare är att man, efter städning, placerar en handfull pellets lagom långt ute på rostret.

Detta kommer då att bromsa pelletsen vid första rena start och vid nästa finns det lite aska som fixar bromsningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

3dl är i överkant på startdosen, strax under 2,5dl (ca:150gr) är mer optimalt. Sänk fläkten i tändläge lite också, brukar bli lugnare tändning i trånga pannor då.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Klart att pelletsen kan ge problem speciellt Storas Gott&Blandat i påsarna.Men då får man göra så gott det går.Kan ju va så att 3dl + en näve blir för mycke i starten så det fastnar i rostret, gränsvärdet för ljus kanske behöver ses över. Likaså matn låg vilket varierar på olika modeller. Men om du startar upp brännaren en bit utanför pannan så du ser hur lågan beter så är det en väg att gå,eller plocka ur turbolatorerna och titta ner i förbränningskammaren.
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

Vednisse skrev:3dl är i överkant på startdosen, strax under 2,5dl (ca:150gr) är mer optimalt. Sänk fläkten i tändläge lite också, brukar bli lugnare tändning i trånga pannor då.

/Vednisse
Manualen tror jag säger 4 dl, men det var många som rekommenderade närmare 3 dl i början när jag justerade in den... Men man kanske ska gå ner en halv dl till? Det kanske tänder snabbare när man har lite mindre i röret. Det finns inga riktmärken för hur man bör ställa fläktens tändvärde?

Första starten, där jag har med en extra näve pellets, brukar som sagt gå bra men start nr 2 är lite mer svajig...
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

Det kommer förresten ett par nya pallar från Stora Enso till veckan, får se om pelletsen i den laddningen är mer "stabil"
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Jo så kan de va,om du vräker på en massa pellets i starten kommer ju inte varmluften åt som den ska,sen beror det lite på hur hård pellets man har.Sänk start dosen tills det börja strula,sen höjer man tills det slutar strula är också en variant.
Tibe
Gallringsobjekt

Inlägg av Tibe »

Hoppas du kommer till rätta med problemet! Det enda jag kan tänka på är att rostret inte ligger exakt som det ska. På min brännare blir det alla möjliga konstiga fel om mitt roster ligger ens en halv mm fel efter sotning, bla misslyckad start!
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har läst att många rörbrännareägare lägger en handfull pellets längst ute på rostret när det gör ren brännaren. Vanligen finns det lite aska kvar som bromsar pelletsen men när den är ren kan de "rinna igenom".

Den handfull fungerar då som broms vid första start efter rengöring och därefter finns askan kvar för att utföra jobbet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

misslyckad start häromdagen, samma dag som jag skulle sota. Tog en bild av hur det såg ut i brännaren då (när jag tagit bort resterna på främre halvan av röret):
Bild

Det känns ju märkligt att det är så pass mycket slagg ivägen mellan pelletsen och tändelementet. Har nu efter ett par dagar med nysotat panna börjat få lite mindre pannpuffar igen. Har en ny sändning från Stora Enso som ser lite bättre ut, men problemet kvarstår dock.

Är det tändelementet som börjar ge sig tros?
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Så ska det absolut inte se ut, inte så konstigt att den inte tänder när det är helt täppt både för tändelement och luft.

Det ska endast bli en askkaka i främre delen av röret, slitsarna i bakdelen av röret ska vara helt fria (ingen beläggning där).

Vad det beror på kan jag inte säga med den info. som finns så här på distans.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Som det ser ut på bilden skulle jag misstänka för lite fläkt. att brännaren går fett.
Kan ju bero på just för lågt fläktvarvtal eller smutsigt fläkthjul.
Vilken effekt kör du med?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

Kör med 10-12 kw effekt, justerat fläkt för drift så att det är precis så jag inte ser rök vid dragluckan.

Har också en känsla av att det nog inte ska se ut så i brännkammaren, vill minnas att det inte alls var så mycket "kakor" tidigare...
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Såna kakor fick jag också efter bara ett par dagars körning efter askning när jag testade Litauisk ful-pellets(!)

Det var bara att bita ihop och köra uraskning varannan dag den vintern...

Med annan vanlig "svensk" pellets går den ca två veckor vintertid mellan uraskningana.

Men jag uppfattade problemet som att det var uppstartproblem direkt _efter_ du sotat/askat ur?

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Ställer du in förbränningen genom att titta efter sot som flyger förbi i dragluckan är det nog för lite luft i förbränningen. Körde en Eurofire i november några veckor. Fick en stor skidbacke med aska bakom luftslitsarna. Tyckte den brännaren gick bäst med ett litet luftöverskott.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar