Bergvärme vs. Pellets.

Skriv svar
Tibe
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 17 sep, 2012 09:44
Ort: Sölvesborg

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Tibe »

danei: OK, en del av min avgifter kanske inte blir aktuellt.

Det jag främst vill lyfta är att jag nog aldrig hört om en BVP installation för de summorna som det pratas om. Kanske beror på att det är längre till berggrund i blekinge än övriga landet inte vet jag?

Hade helt klart varit intressant att höra vad slut notan landar på om TS vill delge oss det när han har fått sina "lat" värme installerad :wink: vad ska du göra med alla denna fritid som blir över? :)
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av lövet »

Installerade jordvärme Okt-97 kostnad då 85000:- ,gjorde åt 4,3-4,5m³ olja innan i förbrukning, sen intrimning -98 klarar -17° in elpatron går in, mellan c:a 9600-10700kWh/år och det som gått sönder är cirkulationspumpen efter 3 år och det gick på garantin så nog är det en sparbössa som står i pannrummet och bara går och går har gått c:a 58000 tim tills dagens datum,har att jämföra med pellets i en annan fastighet där det behövs sota pannan, fylla på pellets,bära in pellets så jag vet vad jag tycker är bäst.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av André »

Rätt stor besparing Lövet fast du har normalt cop på drygt 3 :D
Golvvärme i hela kåken så hade du haft 2-2500 kWh mindre/år :wink:
Kan tänka mej att du haft en förbrukning på ca 8-8,5 ton/år med en ny panna o med pellets i gamla oljepannan 9,5-10 ton/år då jag räknat på 70% verkningsgrad i den gamla medans en ny ska klara 85% i årsverkningsgrad.. Men det beror som sagt på tidigare pannans verkningsgrad som kan varit både bättre men troligen sämre?

Kan ju gått ca 1m3 mindre olja/år med en bra panna oxå, Men de är inte så vanligt att man haft senaste pellets/oljepannan för att sedan byta ut allt till berg/jordvp vilket vore intressant om nån gjort..
Även att olja/gas lär ha bättre årsverkningsgrad än pellets om man inte har automatisk sotning o lamda..

Pelletspannetillverkarna skulle nästan måsta komma med helt automatiska pannor med kondenserande drift samt solfångare men utan att det skulle kosta mer än ca 85000:- innan man kan börja jämföra driftskostnaden med vp.. Med dagens pelletspris vinner ändå vp men skillnaden blir mindre
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av lövet »

Pannan var från -58 så den verkningsgraden var nog inte så hög sen hade vi en krånglande brännare också, så det var inte ett svårt beslut att ta att installera Vp.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Jakob »

karaff skrev: Själv är jag glad över att jag slipper elda med svindyr pellets den delen av säsongen jag bara behöver 35 grader till elementen samt lite varmvatten, då går bergvärmen nästan gratis.. (4kW värme per 1kW el, slår pellets REJÄLT i pris)
Jo men det är ju detta som är det klassiska resonemanget som jag personligen inte riktigt förstår:

Du är glad över att slippa elda när förbrukningen ändå är låg? Den största vinsten för dig är alltså att du sparar som mest när det finns som minst att spara? Visa gärna med några exempel hur "svindyrt" det är?

Denna diskussion tycks ju gå igen även under sommaren. VP-folket vevar om att en pellatspanna har så låg verkningsgrad för VV på sommaren. Detta stämmer ju naturligtvis. Verkningsgraden är nog rätt dålig.

Tankefelet är att man inte viktar verkningsgraden mot förbrukningens storlek. Att ha COP på 4 vid 0 i förbrukning ger 0 i bersparing så att säga.

I mitt fall så förbrukade jag 2.8kg pellets som kostade 2,23kr/kg per dygn sommaren 2012. Varje dygn kostade mig alltså hela 6 SEK och 24 öre.

HÄR FINNS PENGAR ATT SPARA!! Flera kronor per dag!!! :roll:

Poängen är ju att det försvisso är en stor besparing i procent - men i kr och ören snudd på ingenting.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av karaff »

Jag klarar mig med 35 grader i framledning till en bit under nollan, vilket står för en stod del av den kalla årstiden i sydsverige.

Känner inte att jag behöver bevisa för tvivlare att BVP är ekonomiskt i mitt fall, jag har båda alternativen och ser skillnaden rätt tydligt, att det inte är så i alla hus är jag fullt medveten om.

Sen är det lite ironiskt att pelletseldare räknat nätavgifter hit och dit när de jämför med VP, har pelletseldare ingen ström hemma eller ? :roll:
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Jakob »

Nej du behöver inte bevisa nåt.

:thumright:

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av bergatorparen »

Jo, de flesta av oss :lol: Men jag tror det man syftar på är den konsumtionsberoende delen av det hela: Framföringsavgiften. Här jag bor är den nära 45 öre/kWh inklusive moms - så visst påverkar det ju kalkylen.

Men såsom jag ser det är det en fördel att folk har börjat använda olika uppvärmningsalternativ därför att då hamnar inte så mycket makt på ett ställe. Om "alla" hade haft VP, skulle el- och nätbolagen haft mycket större makt, för inte att prata om politikerna som skulle kunna mana fram kvävningsymptom och blåa ansikten hos samtliga villaägare med bara ett varv på skatteskruven. Om flera gjorde som du, karaff och hade minst två alternativ, så skulle vi som konsumenter står mycket starkare. När pojkklubben Frisk Sprut aka el producenterna skapar konstgjord el brist genom att låta kärnkraftaggregaten ligga nere längre än de egentligen skulle behöva, så har man pellets, ved eller flis, skulle pelletsbranschen börja mana fram konstgjord brist, så har man VP, ved eller flis. Det är så man skapar konsumentmakt genom att inte ensidigt satsa allt på ett alternativ. Tyvärr är det nuförtiden så att ALLA alternativ innebär en väsentlig investering, till skillnad mot tidigare då man med en och samma panna kunde växla mellan tre olika energislag. Men åt andra sidan: Det är inte så många år sedan en ny värmepanna kostade ett par årslöner, så relativt sätt har de blivit billigare. Sedan har vi jo solenergi som kommer kunna bli intressant under de månader av året då man tar tillräckligt med soltimmar att göra en skillnad. Låt oss aldrig mer upprepa det misstaget man gjorde förr: Fnissa av de som inte rättade sig i leden och gjorde som "alla andra" - men hellre hylla de som tänker utanför burken - så att säga :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Jakob »

Bergat:

Hur menar du nu? VP måste ju ha ökat antalet hushåll som värmer sina hus med el radikalt jämfört med den gamla oljetiden. Det är väl detta som gör att nätavgifterna blir högre - nätet måste byggas ut för att hantera att alla pumpar går på tillskott när det är som kallast - dvs "alla kör på ren el".

Jag minns att på 80-talet så var det inte fritt fram att säkra upp när oljan fasades ut i mitt föräldrarhem exempelvis. Då fick huset efter farsan på gatan nej till att byta till elpanna - man hade inte kapacitet nog helt enkelt.

Jag menar att VP i alla dess former bara gör att mångfalden minskar och nätavgifterna ökar med efterfrågan på marginalkapacitet. Elvärme är elvärme. Även om du steker den i smör. Jag betalar själv 48 öre i överföring om jag inte minns fel. Som tur är drar mitt hus (efter optimeringar) mindre än 2500 kWh per år i hushållsel.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av bergatorparen »

Det jag menar, är att det bra om man ser till att göra som Räven: Ha flera utgångar. Enbart VP är inte av godo då man blir starkt el beroende, och enbart pellets är inte hellre bra då det ger för mycket makt åt branschen. I gamla dagar - och då tänker jag 50, 60 och 70 tal kunde man ha flera olika energislag i en och samma panna och växla till det som föll billigast ut. Det du beskriver är slutet på folkhemseran när de keynesianska modellerna började visa sina svagheter och bosättningsmönstret hade gjort att infrastrukturen inte längre hängde med. Det är detta jag har tjatat om i el diskussioner länge: Man byggde inte ut nätet efter behov, men sparade och nu idag får vi betala notan för detta sparandet. Och just det att vi idag har en gyllene möjlighet att sprida vår energikonsumtion tycker jag vi skall ta tillvara. På den tid du beskriver skulle ju "alla" ha el - vi skulle ju, som det het, "elda de vita kolen". Olja som hade varit pelaren som allt vilade på, hade ju satt skräck i folk i och med oljekrisen 1973.

Förvisso har VP gjort att flera hushåll idag per definition är el värmda, men källan till de ökade nätavgifterna är politikernas eviga sparande när de ansvarade för utbyggnad och underhåll av distributionsnäten. Det är denna nota vi sliter med idag och som skulle kommit oavsett därför att samhället i och med informationsåldern blivit mer beroende av stabil elförsörjning. Om strömmen gick på 1960 talet, kunde fortfarande butikerna göra affärer, och bankerna lika så eftersom man hade manuella system. Idag stannar det hela tvärrt om datorerna inte får el - och inte alla har back up aggregat. Så det är inte enbart VP som gjort samhället mer el beroende och fordrat utbyggnad av näten, utan informationsåldern är en minst lika stor bov i så måtta :wink:

Så detta är det jag menar: Sprida ut energiförsöjningen på flera olika källor - inte enbart VP, som ju ganska riktigt som du säger, ökar el beroendet - men på alla de värmekällor som finns tillgängliga. Jag kan inte yttrycka det tydligare än så.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Jakob »

Nej det är klart. Kombipanna är ju smart i teorin. Problemet i den moderna världen är ju flera, iaf i teorin:

1. Den är ineffektiv på allt i en tid när råvaran är dyr.
2. Den kräver arbetsinsats i en tid när folk är "upptagna".

Och det är ju här VPn är deluxe. I teorin.

Själv så kör jag ett litet race mot en granne som har VP. Hans NIBE 1145 har haft driftstopp 3 ggr på 2 år. Samtliga gånger har huset blivit kallt och det har krävts reparatör för att byta olika givare.

Jag har haft 1 stopp pga en pellet som balanserade på induktiv givare under nästan samma tid (1,5 år nu). Men elpatronen gick ju in så huset var iaf inte kallt.

Vad säger detta då? Egentligen inte ett dugg - men det belyser nog det faktum som även försäkringsbolagen som betalar belyser: VP är bra - i teorin.

mvh
Senast redigerad av Jakob den lör 16 feb, 2013 17:36, redigerad totalt 1 gånger.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av karaff »

Senaste 10 000 timmarna har jag åtgärdat en droppande koppling på min VP med lite lin :)

Senaste 1000 timmarna (ren höftning då jag inte tar timräknare, troligen bara några hundra timmar verklig drift) har min pelletsanläggning fått sig både ett antal ursotningar och rundsmörjningar..

Nu sitter jag förvisso på en gammelpanna och brännare men den fungerar i sin enkelhet vilket är viktigt för mig då jag ser den som en backupanläggning.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av JensH »

Själv är jag uppe i cirka 30 driftstopp denna vinter med min px-21. Servicefolk och 500 timmars letande på nätet efter tips gör att den ibland går 2 veckor utan stop. Denna vecka 4 driftstop. Aja det blir ju bergvärme om 2-3 månader och eftersom jag kör mot acktank så är det inte så farligt om den inte gått på 10 timmar.
Problemet för mig är att förra ägaren inte "orkade" investera i ett system som var anpassat efter huset. Eftersom den gamla acktanken hade vvb och elpatron inbyggd (från vedtiden) så införskaffades billigast möjliga pelletspanna utan vvb och elpatron, och dessutom en panna som bör (måste?) köras mot acktank.
Problemet är att huset är ganska litet och ekonomin att köra på detta sättet, att konstant värma upp 700 liter vatten, är bara dumt.
Så jag står inför ett vägskäl. Jag har en ny panna som måste köras oekonomiskt med en dåligt fungerande brännare som jag inte står ut med längre. Vill jag fortsätta med pellets så bör jag alltså investera i ett helt nytt system med en bättre brännare och en panna som inte behöver köras mot acktank. Alternativt en ny brännnare och en ny acktank som är mindre och betydligt ekonomiskare. Detta blir ju oavsett en saftig investering.
Det andra alternativet är att gå ifrån pellets och skaffa berg/jord/luft-vatten. Det blir nog berg.
Hade jag haft en bra brännare eller en panna som gått att köra utan acktank så hade jag förmodligen investerat i befintligt system. Men nu blir det ju nyinvestering oavsett vad jag ska satsa på. Så de 40-60k ett vettigt pelletssystem skulle kosta bakar jag in i en bergvärmeanläggning istället...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Jakob »

Det är ju tråkigt att det inte funkar. Men som sagt - det finns lösningar som funkar ganska bra.

Mina data från pannan (som går på pellets året om)

3100h pelletsdrift på 15kW
4100 starter (ingen misslyckad)
250h tim drift på tändelement

Detta är ca 1.5 års drift. Har totalt askat ur och ekonomisotat 3ggr, dvs var 6:e månad.

Jag har haft ett oplanerat stopp efter 13 månader av nonstop drift pga en pellet som hamnat fel på givarn i doserskruven från Ulma - men den givarn är nu justerad och det felet ska inte kunna uppstå igen.

Man ska jämföra päron med päron - en ny pelletsanläggning med en ny värmepump. Allt annat är ju en orättvis jämförelse - både prismässigt och funktionsmässigt för båda alternativen.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Andreas Hansson »

Hur mycket har du betalat för din anläggning Jakob?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar