Det jag menar, är att det bra om man ser till att göra som Räven: Ha flera utgångar. Enbart VP är inte av godo då man blir starkt el beroende, och enbart pellets är inte hellre bra då det ger för mycket makt åt branschen. I gamla dagar - och då tänker jag 50, 60 och 70 tal kunde man ha flera olika energislag i en och samma panna och växla till det som föll billigast ut. Det du beskriver är slutet på folkhemseran när de keynesianska modellerna började visa sina svagheter och bosättningsmönstret hade gjort att infrastrukturen inte längre hängde med. Det är detta jag har tjatat om i el diskussioner länge: Man byggde inte ut nätet efter behov, men sparade och nu idag får vi betala notan för detta sparandet. Och just det att vi idag har en gyllene möjlighet att sprida vår energikonsumtion tycker jag vi skall ta tillvara. På den tid du beskriver skulle ju "alla" ha el - vi skulle ju, som det het, "elda de vita kolen". Olja som hade varit pelaren som allt vilade på, hade ju satt skräck i folk i och med oljekrisen 1973.
Förvisso har VP gjort att flera hushåll idag per definition är el värmda, men
källan till de ökade nätavgifterna är politikernas eviga sparande när de ansvarade för utbyggnad och underhåll av distributionsnäten. Det är denna nota vi sliter med idag och som skulle kommit oavsett därför att samhället i och med informationsåldern blivit mer beroende av stabil elförsörjning. Om strömmen gick på 1960 talet, kunde fortfarande butikerna göra affärer, och bankerna lika så eftersom man hade manuella system. Idag stannar det hela tvärrt om datorerna inte får el - och inte alla har back up aggregat. Så det är inte enbart VP som gjort samhället mer el beroende och fordrat utbyggnad av näten, utan informationsåldern är en minst lika stor bov i så måtta
Så detta är det jag menar: Sprida ut energiförsöjningen på flera olika källor - inte enbart VP, som ju ganska riktigt som du säger, ökar el beroendet - men på alla de värmekällor som finns tillgängliga. Jag kan inte yttrycka det tydligare än så.