Justera bioline 20

Skriv svar
andreas.p85
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 10 okt, 2012 15:04
Ort: Falun

Justera bioline 20

Inlägg av andreas.p85 »

Hej har märkt att färgen på sot/aska varierar litegrann varje gång jag har köpt en ny pall, nu är det ganska svart tycker jag. Räcker det att ändra matningsjusteringen nån % eller ska jag ändra luft eller matning i installationsmenyn ?

/Andreas
CTC 2200 Trio-00, Ecotec Bioline 20, Tigex 25,Thermomatic cbj, Mafa mini, Neova 8mm
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Justera bioline 20

Inlägg av bergatorparen »

Pelletsen varierar en del så försök med att först väga en liter pellets och se vad den väger. Normalt skall den ligga på 650 - 680 gram. Sedan kollar du matningen och ser hur mycket brännaren matar fram över 6 minuter. Ligger det innanför det som behövs för den effekt du vill ha, så höjer du fläkten lite. Ligger det över så drar du ner matningen och låter fläkten vara. Använd 4,8 kWh/kg som konvention när du beräknar inmatad effekt i brännaren eftersom det som regel stämmer med de flesta pelletsmärkena på marknaden idag.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
andreas.p85
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 10 okt, 2012 15:04
Ort: Falun

Re: Justera bioline 20

Inlägg av andreas.p85 »

Ok där ser man, är det här nånting man ska kolla varje gång man har släpat hem en ny pall pellets ?
CTC 2200 Trio-00, Ecotec Bioline 20, Tigex 25,Thermomatic cbj, Mafa mini, Neova 8mm
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Justera bioline 20

Inlägg av bergatorparen »

I teorin ja, men låt mig säga så här: En pelletsbrännare är ett trubbigt instrument så att lite svängrum finns det åt båda sidorna. Gör som du gjort hittills: Håll öga på askan och sotet och justera när du anser att det sticker iväg för mycket åt ena eller andra hållet. Köper du låt oss säga 4 pallar som alla har samma produktionsdatum på påsarna, kan du elda de 4 pallarna utan att behöva justera. Släpar du hem en och en pall kan det vara en idé att ta prov och eventuellt justera eftersom det skiljer lite på pelletsen från en produktionskörning till den nästa. Men du behöver absolut inte "bo" i pannrummet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar