Tänk på att det blir kallare på vinden efter en tilläggsisolering.
Bjälklaget mellan våningsplan och vind måste vara absolut lufttätt, även takluckan.
Annars kan varm fuktig luft tränga upp från våningen till vinden och kondensera mot yttertaket.
Stor risk för fukt och mögelproblem.
Jag vet, för har själv gått på den minan. Underskattade täthetskravet vilket medförde vitmögel på 3 månader.
Det kan vara problem redan nu. Det ser du om det bildas iskristaller på råsponten.
Det blir kritiskt när temperaturen är över 0° och luftfuktigheten över 70%.
Förra veckan och denna veckans genomsnitt landar på ca 2,1 säckar/dygn
MEN! Lite problem med för små och gamla element på hela nedervåningen gör att jag shuntar fram mycket värme annars blir det på tok för kallt där nere. Dåligt isolerat hus och gamla fönster... tröstar mig med att det bara kan bli bättre
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
nord skrev:jag har fortfarande rekordet på antal kg/dygn ifall
4 säckar på ett dygn? Nog har jag förbrukat mer på ett dygn nu i vinter. Nu kör jag inte säck så räknaren kan nog misstämma lite. Kalibrerade efter senaste fyllningen så helt upp åt väggarna är det nog inte. Men lite drygt 90kg har vi väl gjort av med på ett dygn.
Löste pellets"vägningen" med En usb 1wire-adapter en 1wireräknare en vanlig mikrobrytare och en bricka som jag filat hack i och gratisprogrammet logtemp ( viewtopic.php?f=41&t=12786 )
God Jul på er alla. Snart blir det kallt eller som klanen Stark säger "Vintern kommer"
Pelletsbrännare Janfire Flex-A, Janfire Pelletspanna.
8m3 Pelletsföråd med mellanföråd. Styrning mellanföråd Siemens Logo PLC.
Dalatanken 750l 90mm PU isolering 1 sol 2 VV slingor.
8 Plana VakuumSolfångare (SFINX) plant monterade på två väggar.
BREDBYN.
Är det bara jag som gör fel eller?
hyr ett tegelhus 130m2 så rätt stort
källare och 2 våningar
nu kör jag på 2 säckar 6mm i dygnet såna 16kg säckar
har pannan temp på 70 grader och shunt ventilen mitt på
inget varmvatten bara till elementen tycker det går på tok för mycket eller?
Det huset jag bor i hade enligt energideklarationen som vi fick när vi köpte huset en förbrukning på 167kWh /m2/år .
Om jag då räknar med en snitttemperatur på 21 på alla 170m2 i huset och 3875 graddagar i Stockholm så går det ca 7.2 kWh/graddag. Vid - 10 så blir det 31 graddagar som då ger en förbrukning på ca 229kWh/dygn vilket ger ca 48kg pellets.
Så 2 säckar pellets vid - 10 låter inte konstigt beroende på ditt hus.
Om jag nu inte räknat/tänkt fel...
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.