Har pellets en framtid?

Jan
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 26 mar, 2006 17:10
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Har pellets en framtid?

Inlägg av Jan »

Ja vi har ju råvaran inom landet,den ger arbetstillfällen och är förnyelsebar.
Den är ett bra alternativ som passar många men inte alla.
Pellets kommer finnas ett bra tag till och bidrar till minskade koloxidutsläpp.
Det vill ju våra eu byråkrater.....
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Har pellets en framtid?

Inlägg av JensH »

Problemet med icke elberoende är ju att nu när elbolagen inte längre har några konstiga anledningar till att höja elpriset så höjer de ju de fasta avgifterna istället, så i nuläget känner man sig ju nästan dum om man inte slösar lite med elen för 75% av elräkningen har ju ändå inte med förbrukningen att göra... Ungefär som den fasta avgiften till Telia för fast telefoni men man ringer bara för några tior i månaden.
Jag tex förbrukar runt 4500kWh el per år och det ger mig ett effektivt elpris på 2,15 kr/kWh pga. de löjliga fasta avgifterna. Slösar jag lite runt jul och skruvar upp golvvärmen osv så att jag förbrukar 500-1000kWh mer så påverkas min elräkning minimalt. Så elbolagen sänker nog tyvärr pelletsen pga. detta. Om 10 år är väl den fasta avgiften 7000kr + 75öre/kWh i nätleverans men elpriset ligger säkert kvar runt 40-50 öre/kWh och då kommer i alla fall jag dra in en luft/vatten eller bergvärmepump så man får något för de sjuka fasta avgifterna...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Har pellets en framtid?

Inlägg av sänkan »

En av anledningarna till att de fasta elavgifterna ökar är att elnätet måste byggas ut i och med den fortsatta satsningen på värmpumpar. Lägga n jordkablar,gräva upp vägar och sedan reparera blir dyrt när elförbrukningen ökar. Till varje nytt villa och radhusområde som byggs ska de dras el som räcker till elvärmen av typ FTX eller frånluftsvärmepump. Detta behöver inte byggfirman som säljer kåkarna betala någonting av, det kommer på allas elräkning.
Kunde säkert bli billig värme i ett nybyggt område också om man anlade en fliseldad värmecentral men då är det användarna som får betala denna.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Har pellets en framtid?

Inlägg av JensH »

Fast det där är väl ändå inte hela sanningen. Det skulle väl innebära att i Norrland borde elnätsavgiften vara dubbelt så hög som i tätbefolkade områden, men så är ju inte fallet, den är ju snarare billigare där uppe. Jag har två släktingar som jobbar på Eon och de säger rakt ut att de känner sig halvt kriminella varje gång de har kvartalsgenomgångar och vilka fullständigt galna vinster som plockas ut. Hade de bara återinvesterat en bråkdel av det så hade de kunnat sänka både nätavgifter och förbrukningspriser men eftersom vi har en energimyndighet som inte bryr sig ett dugg om elkunderna så kan ju elbolagen göra som de vill...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Har pellets en framtid?

Inlägg av sänkan »

Att det plockas ut stora vinster från Sverige av de utländska statsmonopolen råder ingen tvekan om.
Staten betalar upprustning av de befintliga vattenkraftverken via skattemedel, i Avesta t.o.m. nybyggnad och de utländska aktörerna tar hem enorma vinster.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Har pellets en framtid?

Inlägg av JensH »

Kanske ska tillägga att det är mest Fortum jag är irriterad över. Har ögnat igenom vattenfalls nätavgifter och om jag inte har missat någon väsentlig del så hade min fasta nätavgift varit 1200:- (24%) lägre om jag hade haft turen och ha vattenfall som nätägare...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Anders_Nilsson
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 nov, 2011 08:05
Ort: Göteborg

Re: Har pellets en framtid?

Inlägg av Anders_Nilsson »

Herreguuuuuud, vilka antingen-eller-svar man läser. Allting har sin plats, tom olja. Det byggdes mycket under miljonprogrammet, även småhus, cirka en tredjedel av miljonprogramsproduktionen var småhus om jag minns rätt. Jag har just flyttat in i ett av dessa, ett Annebergshus från 1974 med brun sjögrästapet i nedervåningen 149+72 kvm yta (enligt energideklarationen cirka 170 kvm uppvärmd yta) och en elförbrukning på 160-170 kWh/dygn när det var 10-15 minus här i Göteborg. Då var det ändå kallt i vissa rum.

I måndags behagade värmens gudinna nedstiga för att frälsa mig i form av en Mitsubishi FH35VEHZ. Den värmer huset bättre för en tredjedel av elförbrukningen. Dock går den nu på fullskaft och det var lite svalt inne i morse med 12 minus. Dvs jag behöver något kraftigare.

Antingen kan jag lägga 150 papp på bergvärme och byta alla låga radiatorer eller så kan jag stoppa en pelletsbrännare i CTC 265B:n från byggåret. Lätt val i mina ögon. Funderar just på om jag skall köpa en sliten skitbrännare med potentiometrar på Blocket eller ringa en firma och beställa (BioBjörn får det att dregla i min mun).

Med min förbrukning (energideklarationen sa 17000 kWh/år men kan man något om hus vet man att det är 30-40 MWh/år) är el och olja otänkbart. Bergvärme är OK men kräver hög investering. Jag har redan pannrum och river jag ut oljetanken på 3 kbm har jag plats för bulkförråd så jag har ingen ytterligare kostnad för detta. Vedeldning är liksom ingen idé för min förbrukning är för låg.

I just min situation med ett vanligt miljonprogramshus har pellets en given kund. Vid nybygge tar man nog fjärrvärme eller passiv uppvärmning eller direkt el. För lite äldre hus, säg 80-tal, är bergvärme nog bra. För riktiga gammelkåkar är nog vedpanna eller kamin bra eftersom man ofta har en rejäl murstock som dels tål eldning dels lagrar värme. Men för sådana som mig så tror jag pellets kommer vara populärt lång tid framöver och gärna i kombination med LLVP och el-vvb.

/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel -07, SYM GTS 300i EVO -11. CTC 265B med NIBE ELK13, Mitsubishi FH35 VEHZ, HWAM 3420, Laxen 2 i bastuutförande
Skriv svar