Jag har både bergvärme och pellets, därför är jämförelsen inte så svår..
Pellets har sin plats i ett gammalt hus för att värma källaren och skorstenen, självdraget däremot fungerar exakt lika bra när jag kör bergvärme, mindre spillvärme i pannrummet dock.
Om man har ett modernt hus som inte kräver jättehög framledningstemperatur och plats för berg eller jordvärme så ser jag ingen som helst mening med att köra på pellets som prisbilden ser ut nu.
Har kört på pellets ett par dygn då jag tätat en läcka i bergvärmepannans elpatron och inte vill släppa på fullt tryck innan jag ser att det är helt tätt (smådropp..), även om det är ganska varmt ute så har jag förvånats över vilka mängder pellets pannan slukar, säkert 20kg per dygn, stackars er som sitter fast i det träsket
Bergvärme = ingen sotning, ingen uraskning, ingen pannrengöring, ingen brännarinställning, inga driftstopp, ingen smuts i källaren...
Så länge det finns gamla hus i Sverige kommer pellets kunna ha sin marknad, men bygger någon nytt idag och planerar för det som uppvärmning så blir man bara förundrad, det är knappast billigt om du skall anlägga förrådsyta, panna, skorsten osv, så den aspekten är inget bra argument mot att borra och ställa in ett kylskåp som står och brummar lite.
Nä, jag fortsätter hobby-elda lite..

Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))