Har pellets en framtid?

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Har pellets en framtid?

Inlägg av bergatorparen »

Jag upplever att när man spenderar för mycket tid här inne, så blir man väldigt varse på alla problem som finns kring pelletseldning. Frågan är: Psykar vi ner varandra här inne i betydelsen: Dödar vi entusiasmen? Jag har förståelse för att när saker krånglar och man inte förstår vad som är fel, att man önskar saker högt upp i träd och därstädes låta dem hänga i fred, men vad är alternativen? Hur vet man att alternativen är bättre? Jag skulle tro att de flesta lider emellanåt av "gräset-är-grönare-på-andra-sidan" syndromet.

Tänk lite genom det här:
  • Är värmepump bättre, och i så fall varför?
    Är fjärrvärme bättre, och i så fall varför?
    Är passivhus bättre och i så fall varför?
Tre frågor, som jag är säker på att alla har sina svar på. Det är inte viktigt vad andra tycker, men vad du tycker och hur du upplever det. Om vi konkluderar med att pellets visst har en framtid, vad kan vi som enskilda människor göra för att få branschen att lyssna på oss och inse att vi som parior - eh - konsumenter faktiskt har möjlighet att välja bort dem? Hur skall vi få branschen att inse att de måste ta hänsyn till oss konsumenter om de själva vill ha en framtid? Och märk väl: Den här frågeställning gäller hela branschen: Utrustningsleverantörer, installatörer, pelletsproducenter och de åkerier som står för bulkhantering av pellets. Jag tänker att i och med att det är så liten trafik på forumet just nu, att folk kanske kunde ha tid att fundera lite kring dessa frågor och komma med synpunkter. Branschen läser här - var så säker.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Har pellets en framtid?

Inlägg av Icecap »

Skulle jag kunde bygga nytt hus från grunden ville det bli ett mycket välisolerat hus som knappast behövde värmas, alltså ett passivhus. Orsaken är att den energiåtgång som iaf. finns kommer att vara mycket liten varför priset på den energi kommer att vara av liten betydelse.

Man blir inte rik av stora inkomster men man blir det istället av små utgifter.

Men som det är behöver jag en del energi för att värma slottet och där är totalkostnaden över tid tydligen ung. lika mellan pellets och VP. Och här kommer personligheten in: pelletsbrännaren kan jag laga och byta kretskort på, en VP kan jag inte fixa på samma sätt då jag inte har gaserna, pumpar och skit.

Skulle jag bygga den perfekta kåk hade jag även byggt egen elförsörjning med vindkraft, solpaneler en fet ackumulatorbank och en pelletsdriven elgenerator.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Jo jag tror att pellets har en framtid. I ett samhälle där de rika snabbt blir rikare och de fattiga långsamt blir fattigare minskar valfriheten när det gäller boende. De flesta undersökningar visar också att det i längden blir billigare att bo i en enkel villa om man gör allt underhåll själv än att bo i lägenhet.

Läste just idag att vår moderatregering nu instiftat ett nytt legalt yrke : bostadsspekulant.
Det blir helt fritt att köpa bostadsrätter och hyra ut till tredje part utan prövning av om hyran är marknadsmässig. Lägger man detta tillsammans med ökningen av utlänningsinförseln från 110000/år till 150000/år kan man lätt räkna ut vad som snabbt kommer att öka i pris.

Allt fler blir låsta vid sin villa liksom torparen en gång var låst vid sin jortteg. För många blir det fråga om att ordna livet billigt för sig med det man redan har. Lån får man bara om man har hög inkomst så bergvärme och liknande stora investeringar får inte plats i ekonomin.

Tycker därför att pellets har en självklar plats. Har aldrig haft några problem med min eldning men har ett tändelement i reserv liggande på hyllan.
Problemen som du drar upp tror jag orsakas av undermåliga produkter. Verkar inte finnas någon hejd på folks lust att hålla på med dessa gamla potentiometerbrännare där styrboxar, roster och brännarrör går år som smör i solsken.
Det här forumet finns ju redan som ett facit för vilka produkter som fungerar och vilka som inte fungerar.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Visst är forumet i och för sig en facit på vad som funkar och inte funkar - frågan är bara: Vad kan vi göra som konsumenter för att lyfta fram de goda och hållbara produkterna eftersom det verkar som om okunnskapen är stor utanför detta forum? Annars håller jag med dig till 100 % att allt fler blir låsta vid sin oftast gamla/äldre villa därför att ingen vill köpa och lån inte ligger innanför möjlighetsområdet. Och som du säger: Värmepump är dyrt - svindyrt. Mest av allt: Oberoende av regeringsfärgen så verkar det inte som om vi villaägare har någon lobby. Det finns Pellsam - men de har gått samma väg som Piratpartiet: Från att vara för alla till att bli bara för ena parten (Piratpartiet skulle vara ett mittenparti, men blev vänster). Organisationen Villaägarna har blivit en reklampelare och en mäklarbyrå som förmedlar kontakt mellan medlemmarna och de dyraste av de dyra företagen - men jag kan inte se de gör något. Så då är det vi som är vakna och varse på problemen som måste ta tag i problemen, och eftersom detta ju är ett pelletsforum tycker väl jag att vi skall fjutta på en liten (enorm) pelletsbrasa under arslet till de inom branschen som säljer skräp för dyra pengar allt medan de påstår att det är "kvalitet inn i minsta detalj" - och dylik flummig rappakalja.

"Verkar inte finnas någon hejd på folks lust att hålla på med dessa gamla potentiometerbrännare där styrboxar, roster och brännarrör går år som smör i solsken" Jag kan inte svara för de andra, men för egen del så har jag på körplanen för de nästa 5 åren att byta ut "rörspräckaren" till förmån för något mer hållbart. Börjar tröttna på stor reservdelsåtgång. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
VH Baronen
Entusiast!

Inlägg av VH Baronen »

Visst har pellets en framtid trots allt strul, men det är ju ingenting om man jämför med bergvärme, eller?
http://www.folksam.se/testergodarad/byg ... llanyheter
El och olja är ju helt uteslutet och vad återstår om man inte ska bygga nytt?
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Segelflygarn
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Segelflygarn »

Om jag skulle bygga nytt så skulle det helt klart bli ett passivhus med solpaneler. Absolut INTE hemma-vind-kraftverk eftersom det inte blåser i närheten så mkt (på de ställen som folk har valt att bygga hus) som krävs för att få dem att leverera vad de sägs göra på databladet. Men om man sätter den på en mast då? Ja, men då ska man upp högt. klart att det blåser lite bättre högre upp men all turbulens från kringliggande skog, hus mm pajar det mesta av den bra vinden.
Jag gör drygt 100 starter med små flygplan som reagerar på vind varje år i skiftande väderlägen och kan säga att innan man är uppe på 75-100m höjd så är det en enda turbulensröra och inget som är bra för ett litet vindkraftverk.
Spara pengarna och lägg dem på solceller med växelriktare isf. Eller mät iaf med en vindmätare under längre tid om ni har tillräckligt med vind där ni bor men det har ni sannolikt inte för då skulle ni inte vilja bo där. :wink:
Visserligen gillar jag saker som snurrar och brummar men...

I mitt gamla hus så skulle jag vara orolig om jag satte in VP då huset är byggt för att elda i. självdrag och grejer. VP kanske = fuktproblem ifs enlkare för mig eftersom det inte finns några fuktspärrar i plast, gullfiber mm som ställer till problem. Naturisolering for the win!
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Tänk också på att man skriver på forumet när man har problem. Om allt funkar så finns det ingen anledning att skriva något.
Jag är aktiv i en bilklubb, och där är det lätt att en person som funderar på att skaffa en bil av det märket blir skrämd av att läsa på forumet... För även på det forumet så skriver man när man har problem. Så det ser ju ut som om det bara är en hel massa problem med dessa bilar. :roll:

Samma sak här.
För inte skriver jag om att min brännare nu har tuffat på i över ett år utan ett enda stopp. ( jo jag har glömt att fylla på pellets någon gång... :oops: ).

Då jag inte har någon lust att bygga om huset så valde jag att fortsätta elda. Huset är byggt för självdrag, och det fungerar väldigt bra :) Och att elda med ved passar inte mig, jag måste kunna åka bort i några dagar utan problem. Så om jag skulle flytta in i ett gammalt hus igen med en gammal oljepanna, så skulle jag välja pellets igen :D

Men skulle jag bygga helt nytt så skulle det nog bli ett väl isolerat hus.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Såklart att passivhus är det bästa. Tills det dyker upp problem med dem (förhoppningsvis gör det inte det). Mindre energiförbrukning=bra försäkring för plånboken, bra för världens framtid.
Å andra sidan är ett passivhus ett nytt hus, en stor klumpkostnad som vi fördelar över tid på ett lån, och en energiförbrukning i tillverkningen. Jag kan elda ett bra tag (vet inte hur länge) i mitt gamla hus innan jag dragit ihop koldioxiden som uppstått i tillverkningen av mitt (hypotetiska) passivhus.

Värmepump är kanske billigt just nu, inta vad mitt murstockshus är byggt för, och, med tanke på tysklands kärnkraftsnoja och vansinniga koldioxidlagringsidéer ser jag i kristallkulan hur fulelen kommer att ta mycket plats flera decennier till. Även om jag betalar extra för bra miljöval-el så innebär min värmepumpsförbrukning att det för de sista konsumenterna bara finns fulelen kvar. Nä, då sitter jag hellre och fortsätter elda mina sågspånsklumpar!

Fjärrvärme är vettigt om man bor där det finns, men återigen, jag bestämmer inte vad de eldar. I Simrishamn eldar de mest flis, men då och då eldar de med gasol! Inte f-n vill jag värma huset med det!

Det var ett miljö- och energitänk som fick mig att välja pellets, och jag tror inte att jag nu sitter och muttrar om de sura rönnbären. Ett lån för bergvärme eller grundvattenvärme skulle vi kunna få, men det står inte på önskelistan.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Hitills har ingen nämt kostnaden för pellets...... :cry:
Jag såg pellets som en mycket bra ide när jag köpte min begagnade Janfire minor 1999,el om det nu var 2000.Då kostade,minns det så väl :D 3000kg bulk 1800kr!!!!
Då var jag salig,tänkte att detta är melodin.Slippa stå på vedbacken...
Sista fyllningen bulk jag gjorde var dec 2011,då 3400kg.Gick ju för faan på runt 7000kr om jag inte minns fel.Men det är ju av oss småförbrukare pelletstillverkarna skär guld på,undrar vad en riktig storförbrukare betalar??
Nu är jag någorlunda ung,50år så jag tänker fortsätta hugga/klyva min björkved,Pelletsbrännaren kopplar jag in när vi far bort,typ en vecka till spanien.

Det enda positiva jag kan säga om pellets för min del är väl brännaren...Denna Janfire minor bara går,går och går.Har inte haft ett enda problem,jo slog sönder fronten till styrboxen med ett vedträ som jag slängde in i pannrummet.Det är väl det enda.Börjar faktiskt fundera på att gräva ner slang på åkrarna och in med en pump.Även ett par solfångare för varmvattnet har jag lite funderingar på.
Visst har elen gått upp rejält på dessa 13 år,men inte lika mycket procentuellt sett som pelletsen.Skitsnacket om råvarubrist tror jag inte på,dom kör ju med detta bullshit för att höja priserna
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

I slutändan är det nog Elproducenterna/fjärrvärme som segrar..tror jag,men det tar nog sina år...
många/inte alla hankar sig fram med billiga lösningar inga VP lån etc...Men ger upp av ork eller åldersjäl.=Vp borrning av ny husägare efter övertagande av kåken...=Tror mest på tidsbrist och ointresse för eldande/+ork

Kanske lite inbromsande är väl pelletskaminer/hus med direktEL,,?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Jag har både bergvärme och pellets, därför är jämförelsen inte så svår..

Pellets har sin plats i ett gammalt hus för att värma källaren och skorstenen, självdraget däremot fungerar exakt lika bra när jag kör bergvärme, mindre spillvärme i pannrummet dock.

Om man har ett modernt hus som inte kräver jättehög framledningstemperatur och plats för berg eller jordvärme så ser jag ingen som helst mening med att köra på pellets som prisbilden ser ut nu.
Har kört på pellets ett par dygn då jag tätat en läcka i bergvärmepannans elpatron och inte vill släppa på fullt tryck innan jag ser att det är helt tätt (smådropp..), även om det är ganska varmt ute så har jag förvånats över vilka mängder pellets pannan slukar, säkert 20kg per dygn, stackars er som sitter fast i det träsket ;)

Bergvärme = ingen sotning, ingen uraskning, ingen pannrengöring, ingen brännarinställning, inga driftstopp, ingen smuts i källaren...

Så länge det finns gamla hus i Sverige kommer pellets kunna ha sin marknad, men bygger någon nytt idag och planerar för det som uppvärmning så blir man bara förundrad, det är knappast billigt om du skall anlägga förrådsyta, panna, skorsten osv, så den aspekten är inget bra argument mot att borra och ställa in ett kylskåp som står och brummar lite.

Nä, jag fortsätter hobby-elda lite.. ;)
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Håller nog med dej där Karaff :D
Även jag tycker synd om dom som nyinstallerat pelletspanna&brännare,vansinne anser jag personligen att binda upp sig på ett enda,dessutom dyrt alernativ.ved/pellets,JAA men inte enbart pellets.Bergvärme enbart??nja,där är jag kluven,vill ha liksom mera alternativ.Inte bara bunden till ett enda system....

Nu bor jag i ett gammalt hus,men har lagt på en 10cm västkustskiva,samt lite treglasfönster är insatta,även vinden är blåst med ekofiber.Jag håller vid ca 20minusgrader ute en framledningstemp på ca 50c,så bergvärme skulle nog fungera hos mej antar jag,även gamla stora rejäla radiatorer.När jag enbart kört pellets dom kalla månaderna så har jag börjat i slutet av december,kört till ungefär mitten av maj på dessa tre ton bulkat.Detta tycker jag är helt ok,har stor kåk.95kvm på tre plan,dock värms källaren bara till ca 15c.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det är generationsskifte i mitt område (nya grannar),,borrhålen duggar tätt..
Några av grannarnas argument =tidsbrist/./orkar inte hålla på/ ahh när man ändå tar lån så det spelar ingen roll/...Så övervägande är bekvämlighetssjäl=Inte vilket som är billigaste alt med lånet inräknat!Alla nya" är barnfamiljer utom en..
(En fam väntar på fjärrvärmen skall komma lär väl inte komma =för många som borrat i området)

Själv för tillfället tycker jag om helgardering på uppvärmningsfronten (som när jag tippar Stryktipset"1x2....)

Pellets/ved=vinter
Elberedare=sommar... Uppvärmning/ Årskostnad ca 6500-7500 Kr/år

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

En sak jag har funderat lite på: Att docka min befintliga panna mot en luft/vattenpump som kan tuffa och gå när det är över nollan, för sedan låta pelletsen ta över vid minus temperaturer. Är det något att tänka på?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

En sak jag funderar på är att ofta jämförs en flång ny bergvärmeanläggning med en nödlösning baserad på pellets. Svårt att få rättvisa.

Gör man en seriös installation så är inte pellets speciellt jobbigt. Sist jag rörde min anläggning var första halvan av juni. Då lade jag ner 30 min arbete på att suga ur askan och sota. Jag har fortfarande 1.7 ton kvar att elda upp innan jag måste röra anläggningen igen. Gäsp.

Designar man förråd så det klarar spån och är självtömmande samt har en panna/brännare som har långa intervaller så går det rätt bra. 2ggr per år och inga tunga lyft.

Jag är väl själv en generationsskiftare antar jag, alla grannar har bergvärme och jag bor i ett område där folk "har råd" att välja vilken lösning som helst. Mitt hus hade elvärme innan jag bytte till pellets. Jag valde aktivt pellets och mögeldoft som fanns på vinden har exempelvis försvunnit sedan vi började elda för ett år sedan.

Jag har flera grannar som har stora problem med både bergvärme och luftvattenpumpar. Växelventiler, läckage, igenfrusna utedelar, mögel etc etc. Det är en välodlad myt att en komplex teknisk apparat så som en bergvärmeanläggning är skötselfri. Statistik från försäkringsbranschen och fruar utan varmvatten talar ett annat språk. Man måste betänka att värmepumpsbranschen kan bedriva fin lobbyverksamhet...!

Värmekostnad för mitt hus inkl varmvatten är ca 1000 sek per månad i snitt. Inte mycket att spara på jmf med alla andra betydligt större kostnader man står inför med ett hus från 50-talet.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar