Har pellets en framtid?
Re: Har pellets en framtid?
Har nu monterat 2st luft-luft pumpar i huset som tar uppvärmnigen 80% av året och kommer att köra pellets+pumparna då det är som kallast.
Vi har en timmer kåk med 2glas och endast 5cm guldfiber som isolering.
Då vi renoverar rum för rum så isolerar vi om ytterväggarna med skummisolering kräver endast 5-8cm för kanon isolering. Nya pvc fönster är beställda och kommer att monteras ivår.
Min förhoppning är att inom 2år kunnat sänka energikostnaden med 50-70% och det är inte omöjligt då vi brände pellets för över 30000:- förra året, då hade vi 130m2 boende yta nu har vi 200m2 den ombyggda delen har skummisolering i väggen.
Länk till isoleringen vi har.
http://www.byggisolering.nu/
Vi har en timmer kåk med 2glas och endast 5cm guldfiber som isolering.
Då vi renoverar rum för rum så isolerar vi om ytterväggarna med skummisolering kräver endast 5-8cm för kanon isolering. Nya pvc fönster är beställda och kommer att monteras ivår.
Min förhoppning är att inom 2år kunnat sänka energikostnaden med 50-70% och det är inte omöjligt då vi brände pellets för över 30000:- förra året, då hade vi 130m2 boende yta nu har vi 200m2 den ombyggda delen har skummisolering i väggen.
Länk till isoleringen vi har.
http://www.byggisolering.nu/
CTC 1100 med Janfire.
Termomatic ec-home shunt.
Norahammar kökspanna från -62.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Den isoleringen är verkligen ett toppen tips som jag skall spara. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Då man har gammla hus och inga mått stämmer med dagens byggnorm så är denna typ av isolering kanon. slipper allt med vindskydd, diffusionsspärr mm. sen en jävla skillnad då det tar nån timme per rum istället för veckor själv i guldfiberdamm och svära då man ska försöka skära till lagom stora småbitar som inte alls blir bra iaf. Priset är bara lite dyrare än att köpa isolering vindskydd plast mm.
CTC 1100 med Janfire.
-
- Lärjunge!
Nu hamnade vi lite OT men kan bara inflika föregående skrivare, mycket bra isolering.

IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Jätteintressant, vad heter sådan isolering mer exakt?
Vem säljer det?
/johan
Vem säljer det?
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Är inte det samma som att applicera fogskum på bredden? Magkänslan låter alarmklockor ringa i sammanhang med gamla hus. Men det kanske finns tester och dokumentation som säger att det är bra. 

FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Så miljövänligt, att det krävs rymddräkt för att applicera.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-
- Entusiast!
Om det börjar brinna - brinner det inte väldigt bra då?
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
-
- Lärjunge!
Polyuretan isolering. Samma isolering som sitter på moderna ackumulatortankar och i kyl och frysskåp. Är inget som finns för att applicera själv vad jag har sett iallafall. Det finns en hel del firmor som åker runt och isolerar med detta. Finns med öppna och slutna celler. Den med slutna celler blir hård och tät och när man sprutar den så blir det helt tätt och inga springor. När min trapp sprayades så gick det från att vara en knirrande gammal trapp till att vara en tyst och varm trapp. Den med öppna celler expanderar inte lika hårt och är inte tät. Den är bra för att tex injecera i hålrum i väggar.johano skrev:Jätteintressant, vad heter sådan isolering mer exakt?
Vem säljer det?
/johan
Vad är det för alarmklockor?Doc skrev:Är inte det samma som att applicera fogskum på bredden? Magkänslan låter alarmklockor ringa i sammanhang med gamla hus. Men det kanske finns tester och dokumentation som säger att det är bra.
Ehhhhhhhh???rod02 skrev:Så miljövänligt, att det krävs rymddräkt för att applicera.....
Ja när man sprayar så far det ju runt små isoleringspartiklar samt koldioxid som inte är bra att andas in. Men å andra sidan kan det ju vara värt att läsa på gullfiber vilka skydd man bör ha som gemene man skiter i.
Polyuretan brinner bra...VH Baronen skrev:Om det börjar brinna - brinner det inte väldigt bra då?
...men alla större isoleringstillverkare har tillsatser som gör att isoleringen inte kan självbrinna utan kolar och slocknar så fort värmekällan tas bort. Jag filmade nyss ett eget test av spillbitar jag hade kvar i källaren sedan jag fick det isolerat men mitt mobila bredband är så segt att det tar ett tag innan den filmen kommer upp.
Det gäller att tänka sig för, så att man inte inför fuktspärrar där det inte är lämpligt. Men det är inte specifikt för äldre hus.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Spiken rakt på huvudet. När jag var 4 år 1963 byggde mina föräldrar på huset, och jag kände hur det stack i halsen av dammet från stenull-mattorna - och hur det kliade i huden om man lyfte på dem som om man tagit i en brännässla. Det har alltid legat i bakhuvudet så jag använder alltid handskar och skyddsmask - så få hellre folk tycka att jag är löjlig, för jag lär inte ha fått någon kärlek av dem som förhånar mig för att vara överförsiktig om jag inte var det och ådrog mig dammlunga eller värre: Lungcancer. Hellre utskrattat och frisk än dumtuff och sjukPsycho Dave skrev: Men å andra sidan kan det ju vara värt att läsa på gullfiber vilka skydd man bör ha som gemene man skiter i .

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Lärjunge!
Det är inte specifikt för polyuretan isolering heller. Glasull och stenull ska ju alltid ha fuktspärr tex.danei skrev:Det gäller att tänka sig för, så att man inte inför fuktspärrar där det inte är lämpligt. Men det är inte specifikt för äldre hus.
Här är mitt hemmasnickrade brandtest som jag gjorde ikväll. Man får tolka det fritt...
http://youtu.be/JYoqj6ZcjLc
Som barn anv jag isolering som hopp leksak en gång! Gissa om jag satt och skrek i badkaret i några timmar.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Psycho Dave:
Tack för videon, där framgår det ju tydligt skillnaden mellan de olika produkternas brandhämmande tillsatser (eller inte).
Det kan tyckas att han som sprutar har "rymddräkt" och att det skulle tyda på en massa farligheter. Men det ser ju i stort lika ut när det sprutas in lösull. Den killen som "klättrade" omkring på vår vinden och sprutade hade även han skyddsdräkt och andningsskydd.
Tack för videon, där framgår det ju tydligt skillnaden mellan de olika produkternas brandhämmande tillsatser (eller inte).
Det kan tyckas att han som sprutar har "rymddräkt" och att det skulle tyda på en massa farligheter. Men det ser ju i stort lika ut när det sprutas in lösull. Den killen som "klättrade" omkring på vår vinden och sprutade hade även han skyddsdräkt och andningsskydd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
Putteliputt och back on topic 
Ville bara flika in en sak angående huruvida pellets har en framtid eller ej.
Jag tror inte den lilla konsumenten gör särskilt stor skillnad, det är i den kommersiella sektorn efterfrågan bestäms, punkt. Flis är skit, kvaliten varierar så hejdlöst att fler övergår till pellets, lite dyrare men mycket stabilare kvalite och driftsäkerhet. På min arbetsplats har vi idag en 2MW pelletsburk och driftsäkerheten är som natt och dag mot flisen. Efter säsongen ska vi slänga ut en flispanna (typ 3.5MW), till förmån för 3st pelletspannor troligtvis ~3MW:are (de ska även ta över en elpanna).
Där kan man ju snacka om att efterfrågan ökar...översätt det till hur många villor som behöver stoppa in pellets för att styra efterfrågan lika mycket

Ville bara flika in en sak angående huruvida pellets har en framtid eller ej.
Jag tror inte den lilla konsumenten gör särskilt stor skillnad, det är i den kommersiella sektorn efterfrågan bestäms, punkt. Flis är skit, kvaliten varierar så hejdlöst att fler övergår till pellets, lite dyrare men mycket stabilare kvalite och driftsäkerhet. På min arbetsplats har vi idag en 2MW pelletsburk och driftsäkerheten är som natt och dag mot flisen. Efter säsongen ska vi slänga ut en flispanna (typ 3.5MW), till förmån för 3st pelletspannor troligtvis ~3MW:are (de ska även ta över en elpanna).
Där kan man ju snacka om att efterfrågan ökar...översätt det till hur många villor som behöver stoppa in pellets för att styra efterfrågan lika mycket

CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt