Snart ett Janfire Flex-A format hål igenom väggen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Hybenos
Fröträd

Re: Snart ett Janfire Flex-A format hål igenom väggen

Inlägg av Hybenos »

Dragbegränsare beror på storleken på din skorsten. Har du mått på den? (höjd).

Här har du lite olika begränsare där SID 012 är den som funkar till det mesta om man inte har ett litet eller mycket stort system.

http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1

Jag fick tipset då jag hade alla mina funderingar att ringa Transtemper. Det gjorde jag också och rekommenderar nu dig att göra det också. Mycket hjälpsamma och kunniga! Ruben som jag pratade med delgav massor med nyttig info i detta ämne!

Så här monterade jag min precis ovanför pannan i rökröret. Funkar kanon!
Bild

Sid 012 samt adapter för rökrör med 12cm diameter (tror jag). Kostade runt 1200kr med frakt har jag för mig.
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Hej belfour1979
Går bra att göra i ordning en rund plåttub av rätt diameter av en gammal plåtburk och popnit.
Ta upp ett runt hål i skorstenen och mura in plåttuben. Är det välgjort passar dragbegränsaren precis att skjuta in i tuben. En adapter till skorstenens asklucka kan man också göra fast besvärligare.Då slipper man ta hål i skorstenen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Belfour1979:

Jag har satt in en KW SID 012 dragbegränsare som jag köpte begagnad av en tidigare forummedlem. Det följde med ett rör som man kunde mura in i skorstenen.

Men det fungerar med vilket rör som helst som dragbegränsaren passar på. Går även att göra eget rör precis som msh16 skriver i inlägget ovan.

Men prata du med Ruben på Transtemper så får du bra hjälp.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skellefteå
Ungskog

Inlägg av Skellefteå »

belfour1979 skrev:Kan man mura in en dragbegränsare i skorstenen och plugga den befintliga begränsaren?

Du kan testa behålla båda om möjligt inställda på samma tryck. Vid problem ökar du bara den som var för klen så den är stängd. Finns ett antal scenarion men jag tippar att du får en reaktionssnabbare reglering. Ett intressant test 14.9pa på lilla och 15pa på stora
CTC 265K år 1976
Janfire flex-A blå bättre begagnad, ny Nya box
140m2 endast uppvärmning ej dusch o varmvattnet
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Ska du ha 2 dragbegränsare (antar att den lilla är en Tigex25) så ställ upp den lilla till ett högre värde så att den nästan alltid är stängd. Låt den riktiga dragbegränsaren göra sitt jobb själv så blir det bäst reglering.
Tigex 25 är trögdriven och reglerar lite hur som helst. Petar man till luckan på den stannar den i det nya läget. En riktig dragbergränsare som SID 012 eller Z150 är dels lättdriven och den återgår omedelbart till tidigare läge om man petar till luckan vilket visar på exakt reglering.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skellefteå
Ungskog

Inlägg av Skellefteå »

Jag har ingen erfarenhet av Tigex 25, men av forumet att dömma så är den dragbegränsaren för trögdriven. Den har för dålig noggrannhet håller för olika tryck över pendeln läste jag någonstans också, men såg inget test resultat eller beskrivning hur man kom fram till det påståendet, är lite klurigt då den är trögdriven, medeltrycket över tid.

Det händer inte minst om den arbetar över sin förmåga och inte kan hålla trycket.

Tigex 25:
Effekt Max. < 25 kW
höjd < 8 m
Max. diameter/area 125 mm/169 cm2

Vad är det som gör den trögdriven finns den någon avsiktlig mekanism eller material för att åstadkomma det?

Ställ in Tigex 25 så den håller sig stängd om du har en bättre installerad.

Jag har borrat 8st 5mm hål på undersidan av externskruvens rör i lågpunkten som sollar bort en del spån, ställt en hink under som fångar upp det.
CTC 265K år 1976
Skellefteå
Ungskog

Inlägg av Skellefteå »

Ser ut som du har lite mycket spån på G, från youtube.

Bild
CTC 265K år 1976
belfour1979
Fröträd

Inlägg av belfour1979 »

Ja, det var mycket spån och pelletsen var nästa slut. Jag har nu fyllt på med ny och ökat doseringen.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Har en sid012 och en tigex25. Om man med tröghet menar friktion i "gångjärnet" och inte skillnad i undertryck mellan helt öppen och helt stängd så är tigexen ett under av noggrannhet jämfört med sid:en. Tigex har ett gångjärn bestående av en metallpinne som går genom två borrade hål i en galvaniserad järnplåt. Inget under av lågfriktion, men sid012 är värre. Den är en lågprisprodukt där gångjärnet består av att luckan är bockad till ett "Z" och upphängd på en kant. Beroende på vilket läge denna konstruktion har lagt sig tillrätta i så varierar öppningen väldigt mycket. Då luckan svänger upp helt i en vindby så hörs det hur det knarrar till i upphängningen då den glider över i ett annat läge, och sedan lämnar den att stå betydligt mera öppen än före, tills draget minskar så mycket att den stänger helt, då "knarrar" den över i andra läget. Inget jag skulle rekommendera, men bättre än ingenting är den ju. Och tigex25 är ensam för liten även för mig, och troligen för de flesta andra också.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Kan hålla med Honda angående SID 012, installerade en sådan hos en annan i helgen. Skämdes nästan att jag rekomenderat den pga. pris och att många använder den.

Riktig lågbudget konstruktion jämfört med KW Z150 och Tigex25, flyttade man spjället från kant till kant så fick man olika resultat. Tigex25 är dock oftast för liten och jag har även upplevt den som lite seg i reaktionerna. KW Z150 har dock blivit fruktansvärt dyr, priset har nästan fördubblats de senaste fem åren.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar