Snart ett Janfire Flex-A format hål igenom väggen
-
- Fröträd
Snart ett Janfire Flex-A format hål igenom väggen
Hej,
Jag äger en flex a som jag snart kastar ut pga. att den aldrig fungerar. Story:
Janfire Flex-A
Ny databox
Ny elspiral
Ny termokontakt
Ny flamvakt
CTC 1100 - 5 turbulatorer
NT-Pellets
90 graders framåtriktare
Starta jag den i vanligt läge (långa proceduren) tänder den inte. Starta jag den genom att hålla en ext knappen och sen 3:an (korta proceduren) tända den ibland och ibland inte. Om den tänder så kanske den fungerar i ett par timmar och sedan när jag kolla till den så lyser flamvakts lampan. Jag har bytt allt på den utan att det fungerar. Vad skall jag ta mig till?
Behöver den mer pellets den tiden då den bara fyller på i förbränningssyfte?
Jag har till och med starta den manuellt med tändvätska, men sen efter ett par timmar lyser flamvakt lampan RÖD!
Mark
Jag äger en flex a som jag snart kastar ut pga. att den aldrig fungerar. Story:
Janfire Flex-A
Ny databox
Ny elspiral
Ny termokontakt
Ny flamvakt
CTC 1100 - 5 turbulatorer
NT-Pellets
90 graders framåtriktare
Starta jag den i vanligt läge (långa proceduren) tänder den inte. Starta jag den genom att hålla en ext knappen och sen 3:an (korta proceduren) tända den ibland och ibland inte. Om den tänder så kanske den fungerar i ett par timmar och sedan när jag kolla till den så lyser flamvakts lampan. Jag har bytt allt på den utan att det fungerar. Vad skall jag ta mig till?
Behöver den mer pellets den tiden då den bara fyller på i förbränningssyfte?
Jag har till och med starta den manuellt med tändvätska, men sen efter ett par timmar lyser flamvakt lampan RÖD!
Mark
Re: Snart ett Janfire Flex-A format hål igenom väggen
* Har du dragbegränsare?
* Hur ser resten av anläggningen ut?
* Skorstenslängd och storlek?
Med en 90° flamriktare får du inte köra på läge 4, det blir för hög effekt.
Har du inte dragbegränsare kan det vara en mycket tänkbar orsak till problemen, faktisk är det nära nog typexempel.
* Hur ser resten av anläggningen ut?
* Skorstenslängd och storlek?
Med en 90° flamriktare får du inte köra på läge 4, det blir för hög effekt.
Har du inte dragbegränsare kan det vara en mycket tänkbar orsak till problemen, faktisk är det nära nog typexempel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag har varit inne och kollat på din första tråd från ca 1½ år sedan, och för mig verkar det som om det bästa du kan göra, är att sälja brännaren och skaffa en som passar för CTC 1100. Jag tror att anledningen till alla problem, är just pannan. Jag har märkt mig på min egen panna att ytterröret på min Viking Bio får bulor som är tecken på att det varit för varmt, och dessa uppträder på den delen som vetter uppåt mot taket i brännkammaren där det blir milt sagt helvetiskt hett på grund utav att brännkammaren är designat för att återleda avgaserna till lågan för efterbränning. Detta ger högt mottryck i brännkammaren vilket gör att det blir egentligen för hett i brännarkoppen i ditt fall, brännarröret i mitt fall. Detta leder till att för Flex-A så slår sannolikt då termovakten för maxtemperatur ut, och du möts av rött ljus. Det att brännaren har svårt att tända trots att den har ett 1 kW tändelement kan bero på för stor startdos, men det kan även bero på att tändelementet sitter lite fel. Kolla med manualen och jämför.
Men jag vet att andra också sliter med att få Flex-A att fungera med CTC 1100/1200 pannor. Det enklaste alternativet är att skaffa en annan brännare, men tyvärr är det inte många brännare som går problemfritt i våra pannor. Flex-A är i och för sig inte alls någon dålig brännare och CTC 1100 är inte alls någon dålig panna, det är bara att de passar inte att vara gifta - de bara tjafsar hela tiden.
Men jag vet att andra också sliter med att få Flex-A att fungera med CTC 1100/1200 pannor. Det enklaste alternativet är att skaffa en annan brännare, men tyvärr är det inte många brännare som går problemfritt i våra pannor. Flex-A är i och för sig inte alls någon dålig brännare och CTC 1100 är inte alls någon dålig panna, det är bara att de passar inte att vara gifta - de bara tjafsar hela tiden.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Flamvakt utlösas när elden tar slut innan den ska, det är inte överhettning!
Alltså kan felen utlösas av för högt drag, båda att den har svårt att starta och att hålla elden "levande" under en eldning. Och är det ingen dragbegränsare och det finns en skorsten med ett bra sug kan det lätt bli just dessa fel.
Och det är ganska sannolikt att det orsakas av panna/skorsten, en pelletsbrännare är bara en komponent i ett system och om inte hela systemets komponenter fungerar med varandra kommer systemet inte att fungera heller. Dock betyder det inte att någon specifik komponent är dålig, det betyder egentligen bara att systemets komponenter inte spelar OK tillsamman.
Alltså kan felen utlösas av för högt drag, båda att den har svårt att starta och att hålla elden "levande" under en eldning. Och är det ingen dragbegränsare och det finns en skorsten med ett bra sug kan det lätt bli just dessa fel.
Och det är ganska sannolikt att det orsakas av panna/skorsten, en pelletsbrännare är bara en komponent i ett system och om inte hela systemets komponenter fungerar med varandra kommer systemet inte att fungera heller. Dock betyder det inte att någon specifik komponent är dålig, det betyder egentligen bara att systemets komponenter inte spelar OK tillsamman.
Är inte PK!
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det är just min poäng. Och om du varit inne och tittat på den första tråden, så ser du hur sant detta är. Min tanke är att med trång panna, och dåligt drag, så kan överhettningsskyddet slå ut. Du har dock en bra poäng i att om draget är för högt, så kyls allt av så att pellarna inte når flashpoint. Jag kanske hakade mig lite upp i likhetern med min egen anläggning: Här är draget inte så högt som skorstensarea och skorstenslängd borde indikera - men ändå högt nog att allt fungerar utan avbrott. Låt oss fortsätta betrakta problemet från olika perspektiv så kanske vi hittar lösningen.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Fröträd
Jag har en dragbegränsare, tigrex eller nåt liknande. Den sitter rökröret som går in i skorstenen. Den står och vippar, men sen när det är fullt blås så är den fullt öppen. Stänger när den har bränt klart.
Skorsten är från källaren till högstapunk, 7-10 m.
Skorsten är från källaren till högstapunk, 7-10 m.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag har en likadan. Den är lite underdimensionerat för skorstenar av sådan höjd. Min skorsten är 7 meter - men givetvis ingen dragmaskin. Kolla med Olle45 här på forumet om detta med dragbegränsare.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Fröträd
Skulle en ny 90 slang vara bättre och få ner draget?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
90 mm slang är nog för liten för denna panna. 120 mm skall det i så fall vara. En större dragbegränsare ger bättre resultat dock och kostar dessutom mindre både pengar och arbete att installera.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Fröträd
Så här ser det ut idag.

Det är ett ganska välkänd fenomen att en Tigex 25 är för liten till snart sagt vilken skorsten som helst med ett skapligt area så om brännaren stoppar med "Flamvakt" och inte "Överhettning" är dragbegränsaren att misstänka ganska mycket, speciellt eftersom den bara fladdrar lite i början varefter den är helt öppen.
För högt drag är också en välkänd orsak till problem med starten och inte bara på Janfire men på alla brännare.
För högt drag är också en välkänd orsak till problem med starten och inte bara på Janfire men på alla brännare.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Fröträd
Vilken dragbegränsare rekommenderar du i mitt fall. Jag inte en aning om vad diametern är på rökröret.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
KW 150 brukar vara den som ger bästa resultat - Olle45 här på forumet säljer dessa ihop med anslutningsadaptrar som passar rökröret.
Här är hans firmasajt: http://www.transtemper.se/newlook/
Här är hans firmasajt: http://www.transtemper.se/newlook/
Senast redigerad av bergatorparen den tor 08 nov, 2012 19:02, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ta en snack med Olle45 här i forumet, han kan, vet och säljer.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Fröträd