Finns det någon MODERN pelletsbrännare???

johblo
Gallringsobjekt

Re: Finns det någon MODERN pelletsbrännare???

Inlägg av johblo »

Hoppsan, mycket bra inlägg blev det!
Bara för att förtydliga; jag är sedan c:a 17 år service ingenjör till yrket med en gedigen elektronik utbildning i bagaget och har eldat pellets i c:a 8år. Så "bergvärme-enkelt" behöver det inte vara, tvärtom så tycket jag om spännade tekniska lösningar,,, bara det fungerar och man inte måste "hålla värmesystemet i handen" hela tiden.
Han som installerade min "mini-Q" sa att han tyckte frammåtbrinnande brännare funkade bäst i den meden de uppåtbrinnande kunde orsaka ganska mycket askansamlingar upptill (där det helst inte ska vara någon aska alls).
Jag tycker nog att Janfire NH verkar mest intressant av alla förslag jag sett här men hittar ingenstans skrivet att den skulle vara utrustad med (eller ha som option) lambda sond. Är det "bara" ett Icecap projekt?
Skulle vara trevligt med en brännare som även kunde hantera laddningen av acktanken, men det såg jag ingeting om för Janfire...?

Så alla ovan nämnda brännare levererar minimalt med grå, fin aska även när de körs på 20kW?
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag kör inte min brännare så hårt (20kW) så jag kan inte svara på hur askan blir vid den effekten. Har inte kontrollerat min brännare men den ligger omkring 14 troligen ännu lite lägre. Och där blir askan för det mesta grå. Mängden aska hänger på pelletsen, en del blir det mindre aska av och en del askar av sig lite mer.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Brännare som kan hantera tankladdning - alltså som har inbyggda resurser för det:
  • Ariterm BeQuem
    BAXI Eurofire
    Viking Bio
... och kanske ett par till. De tre jag nämnar som exempel här, VET jag har innebyggda resurser för att sköta om tankstyrning. Tre olika sorters brännare, dessutom: En undermatad, en med brännkassett och en rörbrännare. Det finns flera brännare som kan anpassas till att köra mot tank, men då lämpligen med en kontrollmodul emellan. För MiniQ/Effecta Solid går det att använda vilken brännare som helst på grund utav att den är byggd såsom den är. Framåtbrinnande har den fördel att det går lätt att hålla rent, och det bildas inga koks-/tjära avlagringar, medan uppåtbrinnande har fördelen att de kan gå längre pass utan rengöring, samt att de på grund utav att de är utrustade med internförråd och matarskruv accepterar att köras på lägre effekt än rörbrännare/kassettbrännare - som brukar börja gå mycket ojämt redan vid 12 kW. Men nu är inte det ett problem för en laddpanna för där kör man väl för raka rör tills tanken är färdigladdat, sedan eldar man ner och går i standby tills tanken åter kallar på värme?

Om Lambda styrning är av intresse, så kan det levereras som tillbehör till EcoTec Bioline: https://docs.google.com/open?id=0B3VCBu ... UJDX0VaTW8
https://docs.google.com/open?id=0B3VCBu ... UyNTExZDJm
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

johblo kan du inte bygga en brännare själv så får du precis som du vill ha det?
Kunskaper lär inte saknas. :)
Jag tror som många andra att just själva grejen med pelletseldning är att hålla det någorlunda enkelt och billigt. Ska man automatisera hit och dit är det bättre med bergvärme. Man är ju inte tvingad att elda med pellets.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
johblo
Gallringsobjekt

Inlägg av johblo »

Lange02: Tro mig, jag har lekt med tanken på att snickra ihop en egen brännare och vore det bara så enkelt som att ta en plåtburk, en fläkt och något som "petar" in pellets så hade jag redan haft en.
Problemet är ju att hitta rätt material och sedan kunna bearbeta det - till ett rimligt pris. När det gäller elektronik så är det ju långt ifrån gratis att köpa utvecklings "verktyg" och komponenter.
Vill man inte ha automatiserat så är det ju ved som gäller, det är mycket billigare!

Vad jag menar med en MODERN brännare är någon som klarar av att brinna på FULL märkeffekt utan att leverera mer aska än vad pelletsleverantören specificerar (c:a 0.5%),,, hur svårt kan det vara :D
Efter alla inlägg här ovan är jag fortfarande inte säker på att det existerar en sådan...?

Sen om jag ska vara helt ärlig så efter 17 år inom service så är man mer inriktad på felsökning och reparation än på hård- och mjukvaruutveckling. :?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Sedan finns Ariterms "bekväma" brännare även i CTCs lösningar. En fördel med dessa är att många vanliga rörkrökare kan skaffa reservdelar. Med CTCs anseende och bredd tror jag att det borgar för en bra support i det långa loppet. Detta kan vara ett alternativ till Ariterm som säljer via speciella ÅF. Fördelen med Ariterms upplägg är att ÅF bör kunna sina produkter bättre.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

johblo: utvecklingsverktygen (kompiler) som används till Janfire NH har kostat en summa av 0:-!
Skulle du välja t.ex. PIC eller AVR som processor är priset det samma.

Ett styrkort kan byggas på experimentkort för en skaplig ringa kostnad, kanske 1000:- med alla komponenter. Vill du ha ett display på kostar det ett par hundringar extra.

Vill du rita ett "riktigt" mönsterkort finns KiCad som gratisprogram och tillverkningen hos en tillverkare går på ung. 2000:- för ett par stycken.

Så speciellt dyrt? Inte!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johblo
Gallringsobjekt

Inlägg av johblo »

IceCap:
Jo, vet att mjukvaran är gratis, men sen ska man ju ha ett utvecklings kort oxå (typ 150$). Inga stora pengar, men många bäckar små. Det största hindret är nog trots allt att mina design kunskaper är ganska dammiga (under statement) :(
Hur var det men Janfire/lambda sond; var det ett privat projekt eller något som går att få tag på i butik?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"ska man ju ha ett utvecklings kort oxå"??? Har du rökt på eller?
Ex:
1 st PICkit3 á 326:- (73-344-56 hos ELFA). Detta är programmeringsdonet som används för att programmera med, kan användas som ICD också.
1 st PIC18F45K22-I/P á 38,50 (73-815-49 hos ELFA). 40 pinnar ska ge plats för allt och lite till. Bara ett typexempel, många andra versioner finns.
1 st Laboratoriekort 100x160mm á 182:- (48-329-95 hos ELFA). Evt. två stycken om man vill dela upp klenspänning (5V) och lågspänning (230V) på olika kretskort.
1 st Display, 2 rader med 20 tecken á 164:- (75-513-38 hos ELFA)
1 st Knappsats med 4 knappar (+, -, Meny, OK) á 214:- (35-679-55 hos ELFA). Kan ersättas med betydande billigare knappar - men folie t-bordet med rätt inlägg är mycket snyggt.

Detta summerar upp till 924:50.

Sedan tillkommer TRIAC och deras opto-TRIAC, en liten nätdel som bara ska driva elektroniken men utan mer information om vad ska ska styras är det svårt att ge antal och priser men räkna med ung. 70:-/kanal inkl. kontaktdon om man räknar jackbara kopplingsplint.
Som exempel här:
1 st doseringsmotor.
1 st tändspiral.
1 st externskruv (ja, jag är lite lyxig)
1 st fläktstyrning, har dimmerfunktion.
Alltså en summa av ung. 280:-

Såklart tillkommer det även sensor-ingångar, exakt vad de ska kunde avgör ju såklart pris men som exempel kan en ingång som klarar Typ-K termokopplare och PT100 kosta ung. 70:-/kanal inkl. kontaktdon i form av jackbar kopplingsplint.
Som exempel här:
1 st termosensor som flamvakt. Kan vara optisk avkänning om man gillar att göra rent ofta.
1 st temperatursensor som bakbrandsvakt.
2 st temperatursensorer som panntemperatursensorer, två för att lyxa till det för ack. tank.
Alltså en summa av ung. 280:-

En viss mängd småsaker i form av kondensatorer och motstånd tillkommer, kan löpa upp på kanske 100:-.

Summan för rubbet hamnar då på ung. 1580:- + moms.

Då har du ett kretskort med allt på, du har allt som behövs i form av utvecklingsväg: PICkit3 som dels är ICSP-don samt ICD-funktion. ICSP = In-Circuit Serial Programming, ICD = In-circuit Debugging. Mjukvara för att utveckla det hela är gratis.

Så självklart kostar det pengar men elektroniken är det billiga i det hela, tiden som går åt är däremot en helt annan femma...
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Johblo:

Eftersom du har ställt frågan två gånger om lamdasond till Icecaps NH och han inte har svarat så kan vi nog konstatera att det är ett privat projekt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

johblo skrev: Vill man inte ha automatiserat så är det ju ved som gäller, det är mycket billigare!
Vill man ha automatiserat så är det ju bergvärme som gäller, det är mycket billigare.
Pellets ligger väl i nischen där folk vill jobba lite med värmesystemet och ha lite billigare installation än bergvärme.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Just det: lambda och NH. Svaret är: jag vet inte! Janfire har tekniken men om den är kommersiellt tillgänglig kan jag inte svara på, jag vet det helt enkelt inte.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Eller tar man en gammal dator som styr enhet. Jag körde en process via dos. Kan inte minnas att jag behövde starta om. Den gick 24-7, med modifiering av progget 1-5 ggr/månad. Season :oops:
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jovars, det är definitivt en möjlighet. Själv har jag dock en viss "allergi" mot att ha Microsoft produkter i grunden på en produkt som har ett visst säkerhetsnivå.

Sedan drar den onödigt med ström - men det är bekvämt och enkelt och det finns gott om verktyg att göra program med. Väljer man sedan C som programmeringsspråk kan man relativt enkelt överföra slutversionen till en mikroprocessor om man vill.
Är inte PK!
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Min fråga var visst redan besvarad.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar