Finns det någon MODERN pelletsbrännare???

johblo
Gallringsobjekt

Finns det någon MODERN pelletsbrännare???

Inlägg av johblo »

Hejsan alla pelletseldare.
Jag har uthärdat min BlueFlame brännare i c:a 8 år nu men efter diverse design-ändringar från tillverkaren så börjar jag ledsna på utspottade pelletsrester som fyller upp askbehållaren i förtid.
När jag surfar runt efter en möjlig ersättare så slår det mig att det inte verkat hända NÅGONTING när det gäller teknikförbättring på detta område??!
Jag tror inte att vi har nått fram till den "fulländade pelletbrännaren" på långa vägar och det ser man ju ganska snart när man tittar runt här på forumet, eller..?
- Roster och brännkammare som förbrukas på löpande band.
- Känslighet för pelletskvalitet (densitet och spån).
- Driftsstörningar av olika slag...
Tekniken verkar ju rusa fram på alla andra områden så varför inte här?

När det gäller större apparater >50kW så verkar det kanske ha hänt lite men för en sån som mig (som bara vill kunna blåsa på upp till 20kW utan problem) verkar det vara 'same old stuff' som gäller.
Snälla, säg gärna emot och tala om var jag kan hitta det jag behöver!
Jag vill ha en brännare som:
- Klarar av diverse pelletskvaliteter, givetvis automatiskt.
- Som inte levererar mer aska än vad pelletskvaliteten kräver.
- Är driftsäker, miljövänlig och ekonomisk
- Har smart styrning som är anpassningsbar efter årstid och huset behov.
- Kanske man kan passa på och önska sig en allätare som även bränner spannmål eller flis, det är ju trots allt snart jul..? :D
Önsketänkande?
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Finns det någon MODERN pelletsbrännare???

Inlägg av Icecap »

Jag har vad du efterlyser - förutom flisdelen. Densiteten och transporten skiljer så pass mycket mellan pellets och flis att det blir mycket svårt att bygga en brännare i "normal" effektklass som klarar båda.

Men min brännare med lambdareglering gör vad du annars efterlyser.

Och ja, utvecklingen verkar ha saktat in en hel del, sannolikt för att marknaden numera är ganska mättat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Den mest moderna brännaren på marknaden idag, och som det lagts mest pengar på att utveckla, och som går att använda i just din panna, är Ariterm BeQuem. Den klarar inte flis eller spannmål, men den har många fina egenskaper så länge det är pellets du matar den med.

Sedan finns Scottebrännaren. Kan beställas med lambdastyrning om så önskas. Byggd i MA 253 stål som ger lång livslängd. Smidig. Går att få i olika storlekar som alla har ett stort effektområde med modulerade drift.

Som Icecap nämnde: Janfire NH. Standardbrännare hos en större tysk producent borde vara rekommendation som räcker en bra bit på väg. NH = No Hands = sköter sig i stort sett själv.

Det var tre stycken som alla klarar moderna krav. De har alla så hög verkningsgrad att det finns inte så mycket att göra på den fronten. Att utveckla en flerbränsle brännare skulle alstra ett monster som var dyrt som attan, krångligt och svårbemästrat av just de skäl Icecap nämnar. Så med mindre du vill "lyxa till" med en Viessman Vitoligno p300, så är de lösa brännarna som de är: Enkla och ändamålsenliga - men inte särskilt spännande rent tekniskt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johblo
Gallringsobjekt

Inlägg av johblo »

Tack för de seriösa svaren!
Jag försökte posta ett svar på icecaps inlägg men det försvann visst i cyperspace.
Med tanke på att jag har ett bulkförråd och ibland lyckas få ganska spåniga leveranser (fast jag beställer Diamantpellets från Edsbyn), hur klarar dessa brännare av detta. Blir det minimalt med aska och inget oförbränt som spottas ut?
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har testat att fylla på 3 vattenskadade säckar i mitt veckoförråd. ung. 80% var spån och jag var förberedd på att det skulle bli skit av det hela men den tuggade sig igenom det hela utan problem. Det var dock innan jag fick lambdastyrningen men brann gjorde det.

Jag plockade senare bort en massa spån från vinden och istället för att slita med att dra det till tippen eldade jag upp det. För att elden inte skulle släcka fick jag blanda i pellets, ung. 30% räckte. Lambdastyrningen fick spel och gick i taket men brann gjorde det och värme fick jag.

Spånen var mest som mycket fin sågspån och den ville mycket gärna lägga sig i matningsslangen varför jag fick ordna den delen också.

Då pelletsen sedan återkom för att spånen var slut (4 stora(!!!) sopsäckar spån) återgick doseringen till normalen, helt enligt "reglerna".
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Icecap har kört sin NH på allt som kan brinna: Pellets och pellets blandat med sekelgammal isoleringsflis från vindskontoret samt att han även experimenterat med torvpellets. Det fungerade bara så där. Så Janfire NH klarar spåniga försändelser. Scottebrännaren däremot har problem med hård pellets ibland, det finns på YouTube tre videor från Danmark som visar detta: https://www.youtube.com/results?search_ ... uzr1QroDqk

För Ariterm BeQuem skall inte spån vara det största problemet. Hur den förhåller sig till hård pellets, vet jag inte. Den har ju kärnskruv, men kanske lite starkare internmotor än Bio-Komfort brännaren i videorna. Jag vet att många med undermatade brännare eldade norska Vestmarka pelletsen utan problem - och den var seriöst hård - minst lika hård som Laxå Diamant - om inte hårdare.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det Bergatorparen menar med många undermatade brännare är EcoTec Bioline (eller A4 som den tidigare hette). Ett fabrikat som också lever upp till ovan nämda krav. Men det är ett fabrikat som herr BT inte vill skriva av någon anledning, troligen har han läst en del negativt om den men saknar egen erfarenhet av nämda brännare. Biolinen föregångare A3:an (vet inte om han också gjorde A4:an/Biolinen) är konstruerad av samma man som senare gjorde Bequemen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag körde med Vestmarka ett bra tag i början, det enda som var annorlunda var tiden det tog att få den att brinna. Normalt fattar pelletsen eld efter 0:04:00 - 0:04:30 vid en kallstart men Vestmarka kunde ta 0:06:00 på sig innan det hände - men det var den enda skillnad i brännaren.

Sedan var Vestmarka signifikant hårdare än Laxå Diamant, vestmarkan hade en densitet på 780-790g/l medan Laxå Diamant håller 690g/l.

Jag hade en avtal med den lokala pelletsmånglare om att testa olika typer så jag har fått halvpallar av omärkta pellets osv och även testat torvpellets, det enda som gav riktiga problem var torvpelletsen, de sintrade sinnessjukt mycket! Jag har fortfarande en avgjutning av brännkoppen, gjort i sinter från den torvpellets, liggande på pannan. Efter en bränning var lagret ung. 4 cm tjockt så det måste ha funnits sinnessjukt med mineraler i torven.

I detta får jag ju göra uppmärksam på att jag har utvecklat elektroniken och programmen till Janfire NH brännaren, såklart efter Janfires önskemål och krav. Dock är det saker som jag har gjort för egen del som senare har kommit med i den officiella versionen, t.ex. att man kan ställa effekten i steg om 1kW och den modulerande driften.

I <min> brännare har jag styrning och felrapportering vis SMS (klartext), automatisk växling mellan av/på-drift och modulerande drift (eg. onödigt men jag ville ha det). Dessa funktioner är inte (än?) testat/använd av Janfire.

Så jag har ett gyllene läge - men ändå: min brännare har kört utan andra fel än dom jag har åstadkommit av egen klantighet sedan slutet av 2005, inte för att jag har tillgång till källkod eller liknande men bara för att den har gjort det. Jag är å andra sidan väldigt på det rena om hur jag bör köra brännaren för bäst möjlig funktion och ekonomi och detta betyder att den kör på så låg effekt som möjligt, behövs det mer byter den automatisk tack vara den automatiska växling till modulerande drift som <bara jag> har tillgång till.
Är inte PK!
ragge2
Entusiast!

Inlägg av ragge2 »

Tror att du fastnat på problemen som VikingBio, Pellx och KMP brännare har haft när du läst här.
Moderna brännare som skapar minimala problem har funnits länge. Då det bara fungerar är det inte mycket att skriva om.
Min brännare från någon gång 2002-2003 förbrukar inte roster och brännkammare på löpande band. Ser man till att ha brännaren rätt justerat kan det nog hålla i 10 år. Vet inte om roster är bytt på min brännare men brännarhuset är original. Pris roster: 550:-. Roster av MA253 625:- (onödigt tycker jag då det vanliga håller i många år).

Den är inte känslig för pelletskvalitet och spån. En forummedlem har eldat flis utan förbränningsproblem. Själv brukar jag torka flisen som blir från min B&D kompostkvarn och slå i pelletsförrådet. Brinner bra men inställningarna får ändras lite.
Driftstörningar har jag inte haft utom när jag glömt att fylla pellets i förrådet.

Tekniken att få en driftsäker brännare fanns redan 2002. Eurofire är också en brännare som varit med länge och sällan skapar problem.

Ville jag ha det lite modernare själv köpte jag en begagnad Bionordic Viking B16GL med tryckluftsuraskning och uppgraderade PLC:n hos pelletsteknik.se till modernaste styrning. Men pannan behöver ändå tömmas på aska var tionde dag och då är det mycket lätt att tömma det löstagbara rostret på en gång.

Håller med Bergatorparen att till en panna som MiniQ ska man ha en brännare av typ Ariterm Bequem eller EcoTec.
Framåtbrinnande brännare passar nog bäst till oljepannor och liknande.

Scotte är just för tillfället Bergatorparens favoritrekommendation men det brukar variera med tiden.:)

Jag tycker inte pelletseldning kan bli enklare än så här. Ju mer teknik ju mer saker som kan krångla.

Jag tror att den uppvärmning du egentligen söker heter Bergvärme.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

OT:

Bergvärme är verklingen INTE krångelfri. Jag har massa kollegor och grannar som har problem med allt från växelventiler till stomljud i hela huset, knäppningar i element etc etc...
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Roli skrev:Det Bergatorparen menar med många undermatade brännare är EcoTec Bioline (eller A4 som den tidigare hette). Ett fabrikat som också lever upp till ovan nämda krav. Men det är ett fabrikat som herr BT inte vill skriva av någon anledning, troligen har han läst en del negativt om den men saknar egen erfarenhet av nämda brännare. Biolinen föregångare A3:an (vet inte om han också gjorde A4:an/Biolinen) är konstruerad av samma man som senare gjorde Bequemen.
Jodå. Samma kille gjorde båda maskinerna, men Ariterm skall ha eloge för att de har gjort BeQuemen värt namnet :lol:
Jag brukar förbigå EcoTec i tysthet helt enkelt för att jag inte gillar den rent tekniskt. Jag har sett videor på hur den är byggd och hur man byter slussvingar, lager och tändelement. "BeQuem" som jag är till naturen, fick jag rysningar av det jag såg. Men smaken är ju som en viss kroppsdel, det den ena tycker är krångligt, tycker den andra är fina fisken. Jag har ingen favoritbrännare, men det finns brännare som ger mig rysningar utan att jag behöver gå i detalj. :shock:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Samma konstruktör till både EcoTec och Aritem brännare så någon fundamental skillnad är det inte.
Fixa ideer är en annan sak men de ska men de är personliga.
Du tyckte ju krångliga svårinställda brännare som min där det saknas digital fininställning av matningstiden var passande för nybörjare också i en annan tråd så ibland begriper jag inte riktigt hur du funderar.
Det som ger mig rysningar är Pellx ock KMP. Har själv haft en sådan så det är av egen erfarenhet.

Nu snackar du ofta om scottebrännaren. Tveksam konstruktion med allting svetsat i ett stycke på samma sätt som min brännare. Nu är ju min brännare en öppen uppåtbrinnande konstruktion men på Scotte är till och med förbränningsdelen där det blir varmt ihopsvetsat till ett slutet rör.
Vare sig det är konstruerat av MA253 eller inte så blir det sprickor av värmespänningar när materialet inte kan utvidgas och röra sig fritt. Blir billigare i längden om man byta de delar som blir varma utan att byta nästan hela brännaren.
Filmen håller inte Nixpille:s höga klass och musiken är dålig men ta en titt på svetsning av Scotte.
http://www.youtube.com/watch?v=Oawgp7wBhhQ
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Sant att bio comfort har brännarhuset hopsvetsat, det blir en stor bit att byta om det ger upp någonstans. Men om man jämför med en dubbelrörbrännare typ pellx eller viking bio, så är konstruktionen ändå betydligt vettigare.

Rörbrännare brukar ge upp på två ställen, antingen bränns rörbotten sönder där primärluften tillsätts, eller så deformeras röret uppe i framkant. Det andra fallet skulle inte spela någon roll för förbränningen, om det inte var för att det inre röret måste täta mot det yttre för att inte sekundärluft ska blåsa rakt in i pannan förbi lågan. Så i båda fallen måste hela det dyra inre röret bytas.

Bio comfort är öppen snett uppåt och har inget yttre rör som måste hålla tätt, så den är inte alls känslig på samma sätt som rörbrännare. Dessutom är "röret" fyrkantigt så det spricker inte lika lätt av värmeutvidning. Till sist så är rostret i botten är en enkelt utbytbar del som kostar en bråkdel av ett nytt rör till tex pellx. Den känsligaste punkten är antagligen bakstycket som rostret ska täta mot, där matningsskruven kommer ut. Hittills har jag inte sett några tecken på nötning där efter 11 ton (vilket förstås borde vara självklart), jag gissar att brännaren är betydligt kallare där än övermatade fallrörsbrännare pga sidomatningen med skruv.

Så att dra den över samma kam som en rörbrännare tycker jag är fel, däremot har den externdosering i likhet med de flesta brännare förutom janfire, ecotec och bequem. Det är en billighetslösning som orsakar onödigt mycket problem. Skrev lite om det i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=37&t=13890 Men den är ju billigare än janfire&co också.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
pegez
Prima virke

Inlägg av pegez »

jag har en pellx (gordic) från 2006 och brännarröret ser fint ut )) har bytt tändelement en gång , inte för att det gamla slutat fungera utan mest för säkerhets skull , det gamla var 3år jag har dessutom provat 5 olika fabrikat av pellets utan problem , ändrade matningen endast från en tillverkare (lokalt tillverkat på en bondgård )
för övrigt var jag på mässa och såg en ulmabrännare , som har 5 års garanti på tändelement , kanske intressant
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

velund skrev:Du tyckte ju krångliga svårinställda brännare som min där det saknas digital fininställning av matningstiden var passande för nybörjare också i en annan tråd så ibland begriper jag inte riktigt hur du funderar.

Nu snackar du ofta om scottebrännaren. Tveksam konstruktion med allting svetsat i ett stycke på samma sätt som min brännare. Nu är ju min brännare en öppen uppåtbrinnande konstruktion men på Scotte är till och med förbränningsdelen där det blir varmt ihopsvetsat till ett slutet rör.
Vare sig det är konstruerat av MA253 eller inte så blir det sprickor av värmespänningar när materialet inte kan utvidgas och röra sig fritt. Blir billigare i längden om man byta de delar som blir varma utan att byta nästan hela brännaren.
Filmen håller inte Nixpille:s höga klass och musiken är dålig men ta en titt på svetsning av Scotte.
http://www.youtube.com/watch?v=Oawgp7wBhhQ
Snälla Velund: MA 253 har en fördel framför andra, billigare material: Det håller ihop. Röret på min Viking Bio gröps ur och blir rakbladstunt på de områden där lågan pressas mot taket i röret. Att jag rekommenderar enkla okomplicerade brännare till nybörjare, beror på att de just är enkla och okomplicerade. Du och jag har samma sorts panna, så samma vilken brännare vi stoppar in, kommer vi aldrig kunna slippa veriktygen. De ger för mycket motstånd, och när gaser komprimeras, så ökar temperaturen - och det tar kol på även MA 253. Scottebrännaren har två stora fördelar framför många andra brännare: Lejonparten av förbränningen sker utanför själva brännaren, och den har internskruv som gör det möjligt att köra på mycket lägre effekt än brännare som inte har det.

Skillnaden mellan EcoTec BioLine och Ariterm BeQuem är, tvärtom vad du tror, avsevärd. I synnerhet brännarkoppen är bättre utformad på BeQuem, och styrsystemet är mer genomarbetat. Bioline i all ära, men den har inte riktigt hängt med i svängarna beroende på att EcoTec är ett betydligt mindre företag med mindre ekonomiska resurser än Ariterm. Många av de lösningar som ger mig rysningar på EcoTec' en har man förbättrat eller bytt ut helt och hållet på BeQuem.

När jag rekommenderar något, så är det utifrån den aktuella situationen. Jag hakar mig inte, om det går att undvika, upp i att det ena är jättebra och det andra är skit. Jag ser hela tiden möjligheter att göra individuella anpassningar så att den jag hjälper kan få en lösning han/hon förstår och kan hantera på egen hand sedan. Jag försöker läsa människorna lika mycket som deras maskiner. Därför kan det för betraktaren verka lite inkonsekvent. Men jag vet att det finns olika lösningar där ute därför att olika människor uppfattar samma sak på olika sätt. Så det gäller att föra ihop rätt person med rätt teknologi. JAG tycker om Viking Bio därför att den för mig ger en trygg känsla med sina vridpotar och sådana saker, medan en person som är 20 år yngre skulle tycka att den var som en högersko på vänster fot. Så konstigare än så är det inte, Velund. Jag försöker bara se till att skorna hamnar på rätt fot :)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar