CTC1100, Viking Bio, CTC Z130, Stora Enso osv

Användarens profilbild
MrTurbo
Ungskog

CTC1100, Viking Bio, CTC Z130, Stora Enso osv

Inlägg av MrTurbo »

Hej!

Ny här på detta eminent trevliga och kunskapsfyllda forum. Även total rookie på det här med pelletseldning och försöker därför insupa all fakta jag kan komma över.

I fredags eftermiddag (5/10-12) installerade en lokal firma en ny Viking Bio på min CTC 1100 från -96.
Har fått för mig att det är en relativt komplicerad procedur att ställa in den men de var klara på ett kick, mina misstankar är att just "fredag eftermiddag" hade viss inverkan på den korta arbetstiden. :roll:

Till pannan har jag ett dragspjäll CTC Z130 som, vad jag kan se, de inte justerat något alls. Skorstenen är 10m + och innehåller ett 120mm rör hela vägen upp. Min rökgastempratur är 140 grader (i slutet av eldningsfasen) enligt den termometer som är installerad på rökkanalen före murstocken. Röken ur skorstenen var det första grå-ljusbrun vet ej hur den ser ut nu då det är ett jäkla busväder just nu. I den rökkanalen som används har det dock eldats ved i många år vilken kan påverka det första om jag förstått det rätt.
(Känns som jag fläskar på med massa meningslösa fakta just nu :lol: )
Jag har inhandlat pellets från Stora Enso vilket de på Värmebaronen rekommenderade mig.
Panntempraturen ligger på mellan 60 & 80 grader och brännaren går sällan men när den startar alltid på fulleffekt till precis det sista. Har ännu ingen uppskattning på hur mycket pellets det går åt men skall börja räkna på det sås snart jag själv börjar fylla mitt 300liters "mini" veckoförråd. Men inte ens två säckar totalt ännu i vart fall. Kåken är byggd på 30-talet, på ca 120kmv och relativt "lätt uppvärmt", förbrukat ca 15kubik ved på ett år innan. Pannan ger både värme och varmvatten.

Vad jag skulle önska är lite tankar och funderingar från er ang samspelet i det jag ovan nämt. Hur jag själv kan påverka (byta, justera) så verkningsgrad blir hög och driftskostnad låg. Vad bör jag ha koll på? Eller om jag helt enkelt skall be firman komma hit och kontrollera sin installation själva till att börja med...
Panna: CTC 1100 -96
Brännare: Viking Bio -12
Pellets: SCA
Hus: Byggår 1937, 120kvm
velund
Entusiast!

Re: CTC1100, Viking Bio, CTC Z130, Stora Enso osv

Inlägg av velund »

Bra att du går igenom allting så att du snabbt kan reklamera om det är något so inte är bra.
Fredag eftermiddag och inställningar låter lite riskfullt. :)
Går verkligen brännaren på högeffekt hela tiden så kontrollera att installatörerna inte fuskat och kapat av turbulatorer i pannan för att bli klara snabbt. Är det pannmodellen med 9 tuber så ska det gå att köra högeffekt med alla turbulatorer i.
140 grader i röktemperatur låter bra. Du skulle kunna gå ned till 120-130 också då du har insatsrör.
Fick du ett mätprotokoll?

Du kan ju börja med att mäta upp brännarens effekt så vet du lite mer om systemet.
Man tar en klocka, sätter sig vid brännaren när den går för fullt, tar bort slangen från brännaren och leder ned den pellets som kommer i en hink. Samtidigt matar man brännaren med lika mycket i fallröret.
Man samlar upp vad som kommer i exakt 3 minuter, sätter tillbaka pelletsslangen och väger hur mycket som kommit. Man multiplicerar antal kilo som kommit med 20 och sedan med pelletsens förbränningsvärde 4,8 så har man effekten i kW.
Ex. 0,125 kg x 20 = 2,50 x 4.8 = 12,00 kW

Man får göra mätningen flera gånger och ta ett medelvärde.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
MrTurbo
Ungskog

Inlägg av MrTurbo »

Inte fått mätprotokoll. Inte heller de papper som hörde till brännaren ifyllda med serienummer, datum, installatör etc. Skall meddela dem det. Jag vet att den ena killen har installerat många brännare och säkerligen är bra på det så jag misstror dem väl egentligen inte så.

Spanade lite på brännaren nu nyss och efter uppstartningen går den på hög sedan direkt från hög till avsvalningsfasen.

Får bänka mig i pannrummet med några öl och mäta / väga pellets till helgen då så få vi se. :mrgreen:
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Välkommen i klubben som använder Viking Bio...

Effektbehovet just nu borde ju glatt göra att den kan gå på lågeffekt enbart.
Brännaren har ju även en inställning för modulerande effekt som är ett "mellanläge".
Vår brännare går enbart på lågeffekt, vilket minskar slitaget på brännarens delar.

Med den längden och arean på skorstensröret så har du säkert ett ganska högt drag.
Får du problem med att den får svårt att starta, så finns det ett läge för "högt drag" som förlänger uppstartsfasen, om nu inte installatören redan slagit på den..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Det är förhoppningsvis så att de gjort en "grovinställning" tills pellets packats i skruven och att de ska komma tillbaks och göra en riktig justering då det tar lite tid...Efter den bör/ska du få ett protokoll på värdena.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

När jag fick min brännare monterad av en installatör i min CTC 1100 panna så fick jag ett ganska långt protokoll på alla mätvärden samt en papper som vi fyllde i tillsammans på mina personuppgifter samt när den installerats, och av vem.
Som sedan skickades in till tillverkaren för att garantin skulle gälla 2 år, Sotaren var också intresserad av de här protokollet med alla mätvärden. Och för att inte tala om att det är bra för dig själv att veta att alla inställningar är rätt gjorda, och att värdena är inom ramarna!! Med rätt inställningar blir det ju mindre miljöpåverkan, och det ligger väl i allas intresse, även installatörens!!!

Jag fick även en efter kontroll gratis efter ca: 3 veckor för att se att allt var som det skulle!!!

Nu var det ju inte en fredag som jag fick min installation gjord, utan en måndag morgon så det verkade inte som om han hade bråttom någonstans, så det vart lite kaffe och pellets snack (tips & trix) i närmare 2 timmar vid köksbordet efter installationen

Jag tycker absolut du ska ringa upp installatören och kräva ett protokoll på mätvärdena i alla fall!!!
Ett kvitto på betalningen kan ju vara bra att ha också, om du inte fick det!!! Om nu något skulle gå fel!! :(

Det kanske inte förändrar någonting, men det är en trygghet att allt är rätt gjort!!! :D :D :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Användarens profilbild
MrTurbo
Ungskog

Inlägg av MrTurbo »

Snackade med dem idag. Imorgon kommer installatören och gör en finjustering samt fyller i de papper och protokoll som behövs. :-)
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Kanon!! :D :D :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
Användarens profilbild
MrTurbo
Ungskog

Inlägg av MrTurbo »

Nu har han vart här. Finjusterat och givit lite instruktioner. Verkningsgraden var tex på 94,5 > 95% , borde väl vara rätt okej? :-)

Nu skall jag dock iväg till jobbet....
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Låter ju riktigt bra med 95% :D :D :D
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Den verkningsgraden tyckte jag lät onormalt hög för att vara en 16 år gammal CTC1100..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
MrTurbo
Ungskog

Inlägg av MrTurbo »

Den är sparsamt använd. Mest eldats ved så den pannan har max fem år "i bruk".
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

När installatörer beräknar verkningsgrad utifrån mätinstrumentet blir det höga värden. En gammal dålig kombipanna kan utan vidare få 97% verknigsgrad. Inget att bry sig särskilt om.
Men se upp med pannor som stått oeldade. Då kan den vara rostig. Oljepannor mår bäst av att eldas.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Användarens profilbild
MrTurbo
Ungskog

Inlägg av MrTurbo »

Knappast rost, vedpannan värmde oljepannan som var kopplad till huset, så när man eldade ved vart det varm å gött i hela källaren, något jag saknar nu faktiskt. Så skippa sådant där snack...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Lite om detta med verkningsgrad: Den verkningsgrad du får på rökgasinstrumentet gäller endast brännaren inte pannan. Viking Bio är bland de mest effektiva brännarna på marknaden, så jag förvånas inte över den höga siffran. I jämförelse så har Ariterm BeQuem 96 %, de flesta andra ligger kring 90 % om man skall tro tillverkarna.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar