Ny här på detta eminent trevliga och kunskapsfyllda forum. Även total rookie på det här med pelletseldning och försöker därför insupa all fakta jag kan komma över.
I fredags eftermiddag (5/10-12) installerade en lokal firma en ny Viking Bio på min CTC 1100 från -96.
Har fått för mig att det är en relativt komplicerad procedur att ställa in den men de var klara på ett kick, mina misstankar är att just "fredag eftermiddag" hade viss inverkan på den korta arbetstiden.

Till pannan har jag ett dragspjäll CTC Z130 som, vad jag kan se, de inte justerat något alls. Skorstenen är 10m + och innehåller ett 120mm rör hela vägen upp. Min rökgastempratur är 140 grader (i slutet av eldningsfasen) enligt den termometer som är installerad på rökkanalen före murstocken. Röken ur skorstenen var det första grå-ljusbrun vet ej hur den ser ut nu då det är ett jäkla busväder just nu. I den rökkanalen som används har det dock eldats ved i många år vilken kan påverka det första om jag förstått det rätt.
(Känns som jag fläskar på med massa meningslösa fakta just nu

Jag har inhandlat pellets från Stora Enso vilket de på Värmebaronen rekommenderade mig.
Panntempraturen ligger på mellan 60 & 80 grader och brännaren går sällan men när den startar alltid på fulleffekt till precis det sista. Har ännu ingen uppskattning på hur mycket pellets det går åt men skall börja räkna på det sås snart jag själv börjar fylla mitt 300liters "mini" veckoförråd. Men inte ens två säckar totalt ännu i vart fall. Kåken är byggd på 30-talet, på ca 120kmv och relativt "lätt uppvärmt", förbrukat ca 15kubik ved på ett år innan. Pannan ger både värme och varmvatten.
Vad jag skulle önska är lite tankar och funderingar från er ang samspelet i det jag ovan nämt. Hur jag själv kan påverka (byta, justera) så verkningsgrad blir hög och driftskostnad låg. Vad bör jag ha koll på? Eller om jag helt enkelt skall be firman komma hit och kontrollera sin installation själva till att börja med...