Dragbegränsare/motdragslucka till janfire flex-a+CTC-elkombi

poppe12
Gallringsobjekt

Re: Dragbegränsare/motdragslucka till janfire flex-a+CTC-elk

Inlägg av poppe12 »

Om jag skulle vilja ha en dragbegränsare på min panna och var ny på forumet så skulle jag söka efter trådar som handlade om dragbegänsare i överskriften. Sedan så spelar det ju inte någon roll om jag har höga rökgastemperaturer för vilken dragbegränsare jag ska välja. Så läsa om massa sådant ger ju inte något. Därför skapar jag en ny tråd. Jag förstår inte vad som skulle vara bättre om jag skrev den i en tråd som tog upp rökgaser?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du kanske inte förstår det men de två saker hänger oftast ihop.

Utan dragbegränsare kan suget lätt bli för högt genom pannan varför rökgasen åker ut illa kvickt, alldeles för kvickt för att den ska hinna med att avge värme = höga rökgastemperaturer.

Och diskussioner som handlar om olika delar av samma anläggning brukar vara bästa att hålla ihop i samma tråd, då kan det bildas ett översiktsbild av helheten, det är inte sällan att många olika problem griper in i varandra.

Och att spamma forumet med fler trådar om samma anläggning brukar minska svarsviljan och mest leda till motvilja så vill du ha bra svar behöver du bete dig lämpligt enl. forumets regler, oskrivna som skrivna. Tänk på att den enda här i forumet som drabbas av att din anläggning fungerar dåligt är du, för min del kan c-e-n-s-u-r - men håller du en viss stil och kan ta till dig att du ibland får svar du inte vill ha kan du få oceaner med hjälp här.

Men vill du inte är det OK, det är din plånbok som drabbas...

Och så skall vi inte skriva vad vi tänker utan endast tänka den tanken..... Censuretat inlägget. / Roli moderator
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
poppe12
Gallringsobjekt

Inlägg av poppe12 »

Det finns kw z 150 och så finns det kw zuk 150. Den senare har något som kallas "überdruckklappe" alltså om jag översätter det rätt: "övertryckslucka". Den används när man startar pannan.
1)Varför skulle det vara bra att ha?
2) I vilka situationer är det mer nödvändigt att ha denna funktion?
3a)Är det något som får rökgaser att komma in i pannrummet?
3b)Om nu inte rökgaser kommer in i pannrummet så blir det mer sotigt pga fläkten vid tändning skjuter ut luft från en sotig panna in i pannrummet?
3c) om inga av följande farhågor stämmer finns det något negativt med denna funktion?

Mvh
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Varför tjatar du vidare när du redan har fått både svar och motiveringar. Finns allt att läsa om dragbegränsare på forumet redan om du bara bekvämade dig med att titta. Dessutom en klistrad tråd.
Jag skulle ta en dragbegränsare med hoppokapitätelklappe för då tror jag man får den bästa swingoutfunktionen just i omslaget men det är bara vad jag tror.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

1: Tja, någon kan kanske behöva detta.
2: Vedeldning kanske?
3a: Kanske...
3b: Bra fråga, nästa tack.
3c: Lysande fråga!

Du behöver en vanlig dragbegränsare, inte en med extra tjoflöjt...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
poppe12
Gallringsobjekt

Inlägg av poppe12 »

msh16: Jag hittade inget angående zuk dragbegränsare på forumet och eftersom det bara var 180 kr skillnad så undrade jag om det var något att ha.

Icecap: Tack för svar! hehe
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

En övertryckslucka kan minska tryckpåkänningarna vid tändningen, i synnerhet om man har en liten skorstensarea och kör med oljebrännare, men vid pelletseldning har man normalt sett inte så snabbt antändningsförlopp, såvida brännaren inte har alldeles för dålig utvädring innan tändningen påbörjas.
Din skorstens stora area gör det dock enkelt för eventuella rökgaspuffar att tränga ut rätt väg och din
FlexA har också väl tilltagen tid för utvädring så du kan nog bespara dig denna utgift.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar