Dragbegränsare/motdragslucka till janfire flex-a+CTC-elkombi
Dragbegränsare/motdragslucka till janfire flex-a+CTC-elkombi
Hej jag skulle vilja ha hjälp att fundera ut vilken motdragslucka jag ska ha till en janfire flex-a och en ctc elkombi från 1983. Jag bor i ett litet samhälle utanför umeå som heter Hörnefors. Det är ca 2 km från havet så det kan blåsa en del. växtzon 5 om man ska gå efter den. skorstenen är från rökröret till utloppet ca 6,9 meter. Jag vet inte hur man ska mäta tvärsnittsarean på rökröret. Skorstenen är murad där sista varvet sten är gjort så att öppningen är större än resten av skorstenen, som en tratt på slutet. trattens öppningen (den bredaste delen) är 851cm2 och själva rökröret uppskattar jag till 510 cm2. Effekturtaget på pannan är 15kW vid eldning med olja eller ved. Jag läste i installationsanvisningarna för Flex-a och de stod att man skulle ha en effekt på flex-a som är halva den som är för oljeeldning. Dvs en effekt på 7,5kW. Nu kör jag med en effekt på 5,4kW. Vi har ännu inte bott i huset en vinter så jag vet inte om jag kommer behöva de större effektutagen på janfire flex-a. Pallar ens pannan en större effekt, jag har rökgaser som max på 250 grader nu? tänkte att det är nog bättre att köra längre på lägre effekt än med högre effekt. Tankar om detta mottages gärna. Om ni kan något om bafflar så uppskattas info här:http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=19&t=13820
Re: Dragbegränsare/motdragslucka till janfire flex-a+CTC-elk
Är din panna konstruerad för att klara av 15 kW med vedeldning så ska den klara av detta även vid pelletseldning. Rekommendationerna att inte köra med högre effekt än 50 % av den vid eldning med olja gäller framförallt renodlade oljepannor. Denna rekommendation avser avgasernas volym som ju är större med ved eller pellets än med olja och beror på fuktinnehållet i träbränsle som ju avgår i form av volyminös vattenånga. Vältorkad ved kan ha en fukthalt kring 10 % vilket även pellets har, medan den vattenånga som avges vid oljeeldning i stort sett helt härrör från tillsatsluftens fuktighet.
Läs ovanstående låsta tråd när det gäller dragbegränsare, eller ta kontakt med Olle45 som är en klippa på detta.
Minns en tidigare tråd av en med signaturen "Bomb" som också hade en CTC elkombi, han skulle eventuellt kunna svara på en del av dina frågor om denna panna.
Läs ovanstående låsta tråd när det gäller dragbegränsare, eller ta kontakt med Olle45 som är en klippa på detta.
Minns en tidigare tråd av en med signaturen "Bomb" som också hade en CTC elkombi, han skulle eventuellt kunna svara på en del av dina frågor om denna panna.
TMV E20 + Janfire Flex A
Jag läste diskutionstrådarna från bomb. Men jag har inte hittat något om hur man gör bafflar. Jag ska prova pm:a homnom kanske.
Angående dragbegränsare så hittade jag kutzner-weber:s hemsida med lite info på engelska. kutzner-weber är de som tillverkar KW dragbegränsarna. http://www.kutzner-weber.de/fileadmin/k ... imiter.pdf
Dock vet jag inte om det är de från KW som är bäst i mitt fall.
Angående dragbegränsare så hittade jag kutzner-weber:s hemsida med lite info på engelska. kutzner-weber är de som tillverkar KW dragbegränsarna. http://www.kutzner-weber.de/fileadmin/k ... imiter.pdf
Dock vet jag inte om det är de från KW som är bäst i mitt fall.
En KW150 ska räcka till för din anläggning enl. KW´s tabell. KW´s begränsare brukar vara en av dom bättre men dom är inte billiga. Köpte själv en KW150S för några år sedan och är nöjd.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
SB: Uppenbarligen får han en onödigt hög rökgastemperatur redan vid 5,4kW att då rekomendera en högre effekt är helt fel.
Olja är som bekant et kolväte. Ett typiskt kolväte som finns i villa olja är (C14H30). Som du ser bildas det lika mycket vatten som koldioxid vid förbränningen, så att påstå att fukten kommer från luften är också fel.
Samma sak gäller för pellets, det bildas vatten vid förbrännignen.
Olja är som bekant et kolväte. Ett typiskt kolväte som finns i villa olja är (C14H30). Som du ser bildas det lika mycket vatten som koldioxid vid förbränningen, så att påstå att fukten kommer från luften är också fel.
Samma sak gäller för pellets, det bildas vatten vid förbrännignen.
1)Jag funderar på att köpa en kw z 150s för jag gillar inte när saker slamrar. Men är den lika bra som kw z 150. Nu när jag skulle beställa en så märkte jag att det finns en med övertrycksbegränsning som ska vara bra vid trycktoppar då man startar pannan. Är det något att ha? betyder det inte bara att man blåser in massa sot i pannrummet?
Den med övertrycksbegränsning kallas kw zuk 150s och kostar 180kr mer.
2a)Vidare tänkte jag sätta den på en röklucka eller på mitt fyrkantiga horisontella rökrör från pannan in i murstocken (hålet i rökröret kan max vara 9,5 cm). Rökluckan är ca 70 cm under rökrörets infästning från pannan och ca 1,20 från golvet. skorstenens rökrör avslutas även i luckan, så skorstenen fortsätter inte ända ned till golvet.
2b) Luckan är en sådan som slidar ner och ser ut som ett T med väldigt bred I. bredden på I:et i T:et är 13,3 cm och höjden är 12,5 cm. vilken lucka är det? modell 1 eller 2 eller någon annan?
2c) om jag sätter den på mitt vågräta rökrör, hur gör jag hålet och tätar? går det att använda vinkelslip?
2d) Är det någon som vet var jag kan få tag på kopplingarna billigt?
3)Angående att köra pannan med högre effekt. Min första tanke var att köra alla lägen på 60% av normalläget med hjälp av potentiometern för matning. Det kostar ju att få hjälp med rökgasanalys så det måste vara ett läge jag kommer tycka är bra. för jag ska ta hit någon som kan kalibrera från rökgasanalysen. Vad säger ni om effektiviteten hos brännaren vid 60% av normalläget vid varje steg? Tankar om detta uppskattas.
Den med övertrycksbegränsning kallas kw zuk 150s och kostar 180kr mer.
2a)Vidare tänkte jag sätta den på en röklucka eller på mitt fyrkantiga horisontella rökrör från pannan in i murstocken (hålet i rökröret kan max vara 9,5 cm). Rökluckan är ca 70 cm under rökrörets infästning från pannan och ca 1,20 från golvet. skorstenens rökrör avslutas även i luckan, så skorstenen fortsätter inte ända ned till golvet.
2b) Luckan är en sådan som slidar ner och ser ut som ett T med väldigt bred I. bredden på I:et i T:et är 13,3 cm och höjden är 12,5 cm. vilken lucka är det? modell 1 eller 2 eller någon annan?
2c) om jag sätter den på mitt vågräta rökrör, hur gör jag hålet och tätar? går det att använda vinkelslip?
2d) Är det någon som vet var jag kan få tag på kopplingarna billigt?
3)Angående att köra pannan med högre effekt. Min första tanke var att köra alla lägen på 60% av normalläget med hjälp av potentiometern för matning. Det kostar ju att få hjälp med rökgasanalys så det måste vara ett läge jag kommer tycka är bra. för jag ska ta hit någon som kan kalibrera från rökgasanalysen. Vad säger ni om effektiviteten hos brännaren vid 60% av normalläget vid varje steg? Tankar om detta uppskattas.
Har du en skorsten som är halvsten x halvsten och inte mer än 8 meter så räcker en KW SID 012 placerad med adapter för sotluckan i skorsten.
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Då får du gratis hjälp och råd på en gång.
Varför göra allting märkvärdigt och importera dragbegränsare när du ändå har en av marknadens allra sämsta pannor. Ingen anledning vara pedant på något sätt. En kille nötte ut 15 forumsidor tror jag för att få fart på en shunt till en ctc Total. Sedan ledsnade han totalt och borrade för bergvärme.
Acceptera att det är en skitpanna med en omodern och bökig brännare eller så byt ut hela rasket.
Hade du en rakt framåtbrinnande brännare med bra inställningsmöjligheter kunde du prova att göra en stor baffelplåt som täckte större delen av förbränningsrummets yta och låg 1,5 dm ovanför brännaren. Utloppsöppning bak fram eller åt båda sidorna, vilket som passade bäst, men vilket bökande! Det är ändå bara de vattenmantlade väggarna som tar upp värme. Stoppa in en beg. oljepanna är mera jobb men ger i alla fall resultat.
Jag skulle inte göra något annat än dragbegränsare och dra ned effekten till 9-10 kW för att få ned rökgasen till lägre temperatur. Allt annat skulle jag lägga på konto "ny panna".
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Då får du gratis hjälp och råd på en gång.
Varför göra allting märkvärdigt och importera dragbegränsare när du ändå har en av marknadens allra sämsta pannor. Ingen anledning vara pedant på något sätt. En kille nötte ut 15 forumsidor tror jag för att få fart på en shunt till en ctc Total. Sedan ledsnade han totalt och borrade för bergvärme.
Acceptera att det är en skitpanna med en omodern och bökig brännare eller så byt ut hela rasket.
Hade du en rakt framåtbrinnande brännare med bra inställningsmöjligheter kunde du prova att göra en stor baffelplåt som täckte större delen av förbränningsrummets yta och låg 1,5 dm ovanför brännaren. Utloppsöppning bak fram eller åt båda sidorna, vilket som passade bäst, men vilket bökande! Det är ändå bara de vattenmantlade väggarna som tar upp värme. Stoppa in en beg. oljepanna är mera jobb men ger i alla fall resultat.
Jag skulle inte göra något annat än dragbegränsare och dra ned effekten till 9-10 kW för att få ned rökgasen till lägre temperatur. Allt annat skulle jag lägga på konto "ny panna".
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Min skorsten är 7 m och har öppning halv x helsten.
Köpte en sid12 med adapter från Transtemper.Funkat fint i fyra år.
Ritade på insidan av adaptern och skar sen ut med vinkelslipern.

Köpte en sid12 med adapter från Transtemper.Funkat fint i fyra år.
Ritade på insidan av adaptern och skar sen ut med vinkelslipern.

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Danei: Det var inte någon rekommendation till poppe12 att köra med 15 kW effekt. Det handlade snarare om att försöka förklara varför fabrikanterna av pelletsbrännare rekommenderar att (vid installation i en för förbränning renodlad oljepanna) köra med högst 50% av oljepannans effekt. Eftersom CTC-elkombi tydligen ska klara av en effekt om 15 kW även på ved, så borde den även göra detta på pellets, eller hur? Då poppe12 förhoppningsvis redan hade läst mitt svar till hans tråd ”Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a” i kategorin för Janfire så hoppas jag att han förstod att det då förmodligen inte är pannan i sig själv som står för begränsningarna, utan att det finns någon annan orsak till dem.
TMV E20 + Janfire Flex A
Det blir något rörigt när svaren till samma problem finns uppdelade i flera trådar.
sänkan: att importera en dragbegränsare är ju något man gör för att man får den för en tredjedel av priset. Och att installera en bra kan ju ses som en investering då man kan även använda den till nästa panna man skaffar om nu min elkombi är något av det sämsta som finns på marknaden så kanske den levererar lite bättre ändå. Jag uppskattar din rättframhet även om jag kanske inte skulle haft samma ordval när du sa att min panna var väldigt dålig och jag får acceptera det hjälper ju mig att sätta en gräns för hur mycket jag ska bry mig. Men det kunde jag inte veta förens någon berättade det för mig. Så det är inte onödigt att ha en diskussion.
Dessutom är jag väldigt glad att ni tar er tid och hjälper till!
Ja det blir väldigt virrigt. Jag har andra trådar som handlar om andra diskussioner och de borde föras där. Ursäkt för det. Men efter detta inget mer om något annat än dragbegränsare i denna tråd.
danei + SB + sänkan: jag fortsätter andra än dragbegränsar diskussionen i http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=13815
Dessutom är jag väldigt glad att ni tar er tid och hjälper till!
Ja det blir väldigt virrigt. Jag har andra trådar som handlar om andra diskussioner och de borde föras där. Ursäkt för det. Men efter detta inget mer om något annat än dragbegränsare i denna tråd.
danei + SB + sänkan: jag fortsätter andra än dragbegränsar diskussionen i http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=13815
Varför startar du då trådar hit och dit och frågar om allt möjligt i dem?
Dragbegränsare kan du läsa allt om redan tio gånger om bara du orkar titta i forumet. Det behöver du inte starta någon ny tråd för. Finns en speciell klistrad tråd dessutom.
Varför blir du förbannad när du får reda på fakta om pannan? Vore det bättre med mjäkiga svar av typ Lycka till. Det går nog bra. Så lade du ut en massa pengar och energi på pannan för att sedan förlora pengarna när du skrotade den.
Stöddighet har jag aldrig gillat med det här var bland det töntigaste jag sett?
Dragbegränsare kan du läsa allt om redan tio gånger om bara du orkar titta i forumet. Det behöver du inte starta någon ny tråd för. Finns en speciell klistrad tråd dessutom.
Varför blir du förbannad när du får reda på fakta om pannan? Vore det bättre med mjäkiga svar av typ Lycka till. Det går nog bra. Så lade du ut en massa pengar och energi på pannan för att sedan förlora pengarna när du skrotade den.
Stöddighet har jag aldrig gillat med det här var bland det töntigaste jag sett?
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Sänkan: Nu får du för cencur skärpa dig!
Jag sa ju att jag uppskattade att du var rättfram men du är väldigt stöddig också som hur du nämner att man inte ska köpa dragbegränsare utomlands ifrån. Man brukar säga att de som inte gillar ett drag hos andra har det ofta själv.
Det är klart man skapar trådar om olika ämnen. Det blir ju bäst organiserat på forumet så. Nästa gubbe som ska läsa slipper läsa 10 sidor om andra saker om man håller sig till överskriften i tråden.
Jo visst finns det en klistrad tråd om dragbegränsare men det står inget om hur man räknar ut för min panna, skorsten och brännare. Eller för någon annans heller. Jag läste tråden, blev inte klokare, därför startade jag en om mitt problem.
Om du inte vill tillföra något utan bara snacka skit så posta inte här. Hoppas det här blir det sista i denna diskussion.
Jag vill gärna höra om folk som har erfarenhet av kw z150 eller kw z 150s hur de tycker att de fungerar. Jag har hört att dessa ska vara de bästa och man ska välja dem om man uppfyller kriteriet för att installera dem. Hur mycket slamrar z150? Jag har tunna väggar till pannrummet.
Är z150s lika bra som z150?
Skulle även vara intressant om någon visste hur man räknar ut vilken man ska ha. Man använder ju tvärsnittsarean på skorsten, höjd på skorsten, var i landet man bor (är det växtzon man går efter?), effekt på pannan.
Vi använder inte fula ord i forumet, kan man inte acceptera detta så har man inte här att göra. / Roli moderator
Jag sa ju att jag uppskattade att du var rättfram men du är väldigt stöddig också som hur du nämner att man inte ska köpa dragbegränsare utomlands ifrån. Man brukar säga att de som inte gillar ett drag hos andra har det ofta själv.
Det är klart man skapar trådar om olika ämnen. Det blir ju bäst organiserat på forumet så. Nästa gubbe som ska läsa slipper läsa 10 sidor om andra saker om man håller sig till överskriften i tråden.
Jo visst finns det en klistrad tråd om dragbegränsare men det står inget om hur man räknar ut för min panna, skorsten och brännare. Eller för någon annans heller. Jag läste tråden, blev inte klokare, därför startade jag en om mitt problem.
Om du inte vill tillföra något utan bara snacka skit så posta inte här. Hoppas det här blir det sista i denna diskussion.
Jag vill gärna höra om folk som har erfarenhet av kw z150 eller kw z 150s hur de tycker att de fungerar. Jag har hört att dessa ska vara de bästa och man ska välja dem om man uppfyller kriteriet för att installera dem. Hur mycket slamrar z150? Jag har tunna väggar till pannrummet.
Är z150s lika bra som z150?
Skulle även vara intressant om någon visste hur man räknar ut vilken man ska ha. Man använder ju tvärsnittsarean på skorsten, höjd på skorsten, var i landet man bor (är det växtzon man går efter?), effekt på pannan.
Vi använder inte fula ord i forumet, kan man inte acceptera detta så har man inte här att göra. / Roli moderator
Det enklaste är väl att överdimensionera lite, för stor blir den aldrig. Hur mycket det låter kan ingen svara på, det kan vara helt ljudlöst hos en person och hos en annan står luckan och klapprar vissa årstider pga. all världen orsaker. Även om den klapprar kan det vara ljudlöst i huset hos Arne, men hos Nisse fortplantar sig ljudet i hela huset.
Normalt hör du ingenting från dragbegränsaren i pannrummet, det låter mer när pelletsen matas i.
/Vednisse
Normalt hör du ingenting från dragbegränsaren i pannrummet, det låter mer när pelletsen matas i.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Om du vill ha info om en lucka till din specifika anläggning är det kanske en bra idé att ta diskussionen i tråden om just den. Det blir snarare mer rörigt när du har tre överlappande trådar, det kommer ingen att fatta om man läser det i efterhand.