Värsta nybörjaren.

stefanofonen
Ungskog

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av stefanofonen »

Wow, vilket långt inlägg!
Uppskattar oerhört mkt att någon tar sig tid till att ge en hjälpande hand och leverera goda råd, verkligen STORT TACK!

Ett extra roster följde med när jag köpte kåken, och det som sitter i såg bra ut idag, när jag sotade brännaren för första gången. 8)
Det noterade en liten utbuktning på brännarröret, så det är kanske lika bra att beställa ett nytt.
Som du själv skriver, så verkar det ju inte vara några jättedyra prylar..
Och när man ändå håller på, så kan man väl beställa ett tändelement också.. ifall att.

Är lite grann inne på samma linje som dig, att röra så lite som möjligt, har det funkat utan större störningar tidigare så kan det ju inte vara helt galet injusterat.

Om jag höjer från 75 till 85 grader, så tar det längre tid för pannan/brännaren att uppnå den temperaturen ifrån den startar, stannar värmen kvar längre och gör att det blir färre start och stopp än om jag kör pannan på 75 grader?
Just nu känns det som brännaren knappt hinner starta innan den börjar stänga ner sig..

Efter dagens sotning så skulle jag montera tillbaks brännaren, men hade stora problem att få det högra snabbfästet att kroka i.
Vid en närmare granskning så visade det sig att "grejen" som snabbfästet ska greppa tag om är både kortare och mindre böjt på höger sida än vad det är på den vänstra.
Efter en stunds mekande fick jag den till slut på plats..
Nån som har nån teori om varför "greppgrejerna" är olika stora?

Så här ser det ut.
Bild

Tittar man på bilden i länken nedan så ser det likadant ut på där, så det ska väl vara så...
http://www.dinvvsbutik.se/vbyttrebranna ... 65457.html
Panna - Fokus Eko 20. Årsm 2000.
Brännare - Viking Bio. Årsm 2005.
Bränsle - Neova.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Om du har en termostat så gör det ingen skillnad. Temperatur diffen mellan start och stopp blir samma. Det enda som händer är att förlusterna ökar. Så om det räcker med 75°C så vinner du inget på att höja.
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Det är väl så att en "oljebrännaretermostat" har en hysteres på 6grader. (skillnaden mellan påvla och avslag). Precis som Danei säger så vinnter du inget på att ändra från 75 till 80grader. På sommarhalvåret så kommer du att få mer värmeförluster eftersom värmen som strålar ut från pannan i princip är oönskad värmeförlust. Därför bör man köra pannan på så låg värme som möjligt sommarhalvåret, eller byta till en panna som är bättre isolerad. Men (ett stort MEN) tänk på att som någon nämnde att pannan ej ska vara för kall eftersom du kan få kondens i pannan. Pellets avger vattenånga och risken finns att den kan kondenseras i pannan. (kanske finns det risk för kondens även om man inte eldar pellets? så att pannan inte bör gå för kallt med el heller. Det finns det nog någon som har koll på här inne). På vintern kan du dock vinna lite på om du har varmare panna (om du har knappt med varmvatten) Genom att ha varmare vatten i pannan kommer du behöva mindre mängd (volymmässigt) med varmvatten för en dusch eller ett bad. Så vattenmängden i pannan räcker längre. Dock minskar inte energiförbrukningen. Du kommer samtidigt få mer förlust i form av värmestrålning från pannan men på vintern är ju värmestrålningen till viss del användbar då den värmer upp pannrummet och källaren. Så den är inte nödvändigtvis ren spillvärme. Kallare panna på sommaren och varmare på vintern (kanske marginell skillnad med viss skillnad blir det i alla fall).

Min erfarenhet av roster är att de håller ganska länge från det att man ser att de börjar bli slitna men att röret spricker ganska fort från det att man ser en buckla. Så det kan vara ide att överväga ett nytt rör och byta då det "känns dags" Om du har en bra reservdelsleverantör nära där du bor så att du kan få tag på delar snabbt om det skiter sig så behöver du har färre delar på hyllan. Det kasnke kostar någon hundrlapp mer än på nätet men då brännaren stannat och det är -25 grader så spelar en hundring hit och dit ingen roll.

Roster kostar ca 400kr ett rör runt 1500kr (dyrare om man byter gaveln) ett tändelement kostar nog ca som röret men jag tror att de håller ganska bra på vikingen (priser finns att hitta på VBs hemsida och man kan handla direkt från dem (har fungerar tidigare i alla fall) .Det är svårt att råda för det kan ju vara olika från fall till fall. säger jag att du ska skaffa så behöver du säkert inte byta på några år och säger jag att du inte behöver skaffa reservdelen så ger det upp på självaste julafton
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Berträffande osymetrin i plåten har jag ingen aning, jag har inte ens tänkt på det förut. Men det är inte bara "öronen" so mär olika långa hela plåten är osymetrisk. Det ser ut som om hålet sitter något till höger om mitten. Förmodligen är det inanmätet i brännaren som styr så att man på så sätt kan göra brännaren något mindre. Genom att spara någon cm plåt för varje brännare så sparar man material och pengar. Snålt, ja kasnke? Eller smart, ekonomiskt och miljösparande vad vet jag. Det är nog knappast en slump i alla fall.

Det går att justera "klorna" genom att snurra på dem. På så sätt kanske du kan hitta ett läge där brännaren sitter "bättre".
ragge2
Entusiast!

Inlägg av ragge2 »

De stora experterna danei och Joones vet inte att du har startfördröjning. Ofta kommer det sådana där "goddag yxskaft" inlägg från personer som inte läst inläggen vad andra har skrivit.
Kör upp panntermostaten till 86-87 grader och naturligtvis ställ in startfördröjningen till ett lagom värde så får du långa gångtider mellan exempelvis 65-87 grader.
Du har en modern isolerad panna som inte strålar mycket värme så den förlusten kan du gott bortse ifrån.
Varmvatten på sommaren är bäst och bekvämast att ordna med elektrisk beredare.

Lite offtopic.
Vill du vara "streetsmart" och slippa kostnader för brännarrör och roster finns också alternativet att lägga ut brännaren på Blocket med bula och allt. Finns andra begagnade brännare som exempelvis Eurofire som har bättre hållbarhet på delarna och är lätta att justera in.
I längden förlorar man i pelletskostnad på att ha en brännare där man inte kan justera matningen på ett bra sätt.

Köper man ny pellets får man chansa och vrida på potentiometrar. Med en modern styrning är det bara att mäta hur mycket den gamla och nya pelletssorten matar per minut och sedan justera om matningstiden i tiondels sekunder så att mängden pellets till brännaren blir detsamma så är det klart.

Till och med på min gamla brännare från 2003 finns digitalt inställbar matning och separat termostatgivare med fritt inställbar hysteres.
Tror att de stora problemen med sönderbrända brännarrör och roster hos VikingBio har sin orsak i de oprecisa inställningsmöjligheterna. Ägarna fyller på en ny pelletssort och kör på med de gamla inställningarna. Också om brännaren från början var injusterad med instrument är allting av detta borta så fort en ny pelletssort kommer in i skruven.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det finns ingen startfördröjning nämnd någonstans. Där emot en uppfattning att man får längre drifts tider om man vrider upp termostaten, vilket är fel. Startfördröjning funkar dåligt om effekt behovet inte är konstant, vilket det inte är från en pellets panna.

Om man kör pannan på el kan det inte bli kondens så länge pannan är varmare än rummet den står i. Men om man eldar i den brukar rekommendationen vara att aldrig gå under 60°C.
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

ragge2 skrev:De stora experterna danei och Joones vet inte att du har startfördröjning. Ofta kommer det sådana där "goddag yxskaft" inlägg från personer som inte läst inläggen vad andra har skrivit.
Det är väll tur för oss andra här inne att vi har så duktiga forummedlemmar som du då som kan ställa allt till rätta då. :roll:
stefanofonen
Ungskog

Inlägg av stefanofonen »

Danei:
Tack för klargörandet. (ang tempdiffen start-stopp)

Joones:
Roster har jag redan, innerrör och tändelement tänker jag inhandla, nån gång kommer dom säkert till användning!
När jag eldar pellets så kommer det några droppar vatten från röret/slangen som mynnar ut i golvbrunnen, är det kondensvatten?
Det står även i pannmanualen att man ett par gånger om året ska kontrollera att det finns vatten i pannan och vid behov fylla på, men vart ser man nivån och vart fyller man på? Jag kan inte se någon nivåmätare eller liknande..
Huruvida pannan är dåligt isolerad vågar jag inte uttala mig om eftersom jag inte har något att jämföra med, men den hinner knappt bli ljummen på utsidan under den korta tiden som den går, och jag märker ingen temperaturskillnad mellan tvättstugan och pannrummet, så jättedåligt isolerad kan den inte gärna vara.. men det finns säkert bättre prylar! 8)
Visst har du rätt när det gäller att hela plåten faktiskt är osymetrisk, det såg inte jag från början, jag tittade bara på öronen.. Det kanske inte spelar någon roll, men det ser lite "kul" ut.. (hrm)
Tack för goda råd.

Ragge2:
Jag vet inte ens själv att jag har startfördröjning.. :lol:
Jag kör med samma pelletssort och samma pelletstillverkare som förra ägaren.
Jag använder t.o.m samma pelletsleverantör!
Det enda som är nytt är han som står vid spakarna! :D
Runt 85 grader, låg effekt och långa gångtider är dit jag vill, men har inte vågat lyfta på brännarkåpan än.. men snart så! 8)

Tack till alla som svarar!
Bränsle - Neova.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Kondensvatten är det inte. Jag skulle tro att det kommer från övertrycksventilen för varmvattnet, den måste släppa ut lite när vattnet i varmattenberedaren expanderar.

Om det finns tillräckligt med vatten kontrollerar du via trycket, om du har mätare för det. Här du öppet eller slutet system?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Håller med danei här. Om det är ett slutet system finns det en (oftast/alltid röd) behållare någonstans i närheten av pannan, det är expansionskärlet. Däri finns en gummi"blåsa" som skiljer vatten från luft - och luften används som "fjäder" för att hålla emot trycket.

Men luften har en tendens att smyga sig genom gummiblåsan varför man ibland måste pumpa upp lite på den ventil som sitter på expansionskärlet för just detta. Är det för lite luft i blir det så att när vattnet utvidgas av den ökade temperatur pressas det ut genom övertrycksventilen och rinner ner i golvbrunnen.

I samband med expansionskärlet brukar man också finna en tryckmätare...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Nu var det fisserligen inte alls vad jag sa, du har dessutom antagligen fel.

Jag pratade om vattnet i varmvatten beredaren. Det expanderar när det värms och det ska sitta en backventil så att det inte kan tryckas tillbaka ut i matningen, så det enda stället det kan ta vägen på är övertrycks ventilen. Det är min tolkning.

Man kan visserligen få likande fenomen i radiator systemet om man har för lite luft i ett slutet expantions kärl, men det förutsätter att det är välfyllt. Om han inte vet hur man fyller gissar jag att så inte är fallet.

Till att börja med är det ett slutet eller öppet system? Sitter expantionskärlet på vinden med rör ut till taket eller i pannrumet?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ah... Jag hajar. Och detta sker faktisk hos mig någon gång ibland - men ganska sällsynt.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Icecap:

Du får börja och dusch lite oftare och inte snåla på varmvattnet så skall du se att även din övertrycksventil "släpper ut" lite vatten.... :roll: :wink: :lol:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Faktisk inte! Hos mig sker det enbart när jag tappar VV kortvarigt. Tar jag en dusch hinner allt stabilisera sig så att det inte kommer dropp.

Och jag duschar minsann regelbundet! Varje nyår, oavsett om det behövs eller inte!
Är inte PK!
stefanofonen
Ungskog

Inlägg av stefanofonen »

Expansionkärlet sitter i källaren/pannrummet, men det är inte därifrån vattnet som rinner ut i golvbrunnen kommer. Den mätaren visar för övrigt 1,25 bar. Bra eller anus?
Nånstans har jag för mig att jag har sett någon uppgift om max 1,5 bar..
Sen finns det ytterligare en "bar-mätare" och den sitter på pannan. (Hydrometer)

Röret jag snackar om är det som går ner bakom pannan, mellan pannan och den vita arbetsbrytaren på första bilden i den här tråden. Det sitter en blå knopp/vred överst på det röret, så det är nog en ventil..
Borde det inte komma lite vatten även när jag kör med elpatronen? (Fast det kanske det gör, jag sitter ju inte nere i pannrummet hela tiden..) :wink:
Nåja, jag är fortfarande lite nyfiken på vart man fyller på vatten.. 8)
Bränsle - Neova.
Skriv svar