Uppskattar oerhört mkt att någon tar sig tid till att ge en hjälpande hand och leverera goda råd, verkligen STORT TACK!
Ett extra roster följde med när jag köpte kåken, och det som sitter i såg bra ut idag, när jag sotade brännaren för första gången.

Det noterade en liten utbuktning på brännarröret, så det är kanske lika bra att beställa ett nytt.
Som du själv skriver, så verkar det ju inte vara några jättedyra prylar..
Och när man ändå håller på, så kan man väl beställa ett tändelement också.. ifall att.
Är lite grann inne på samma linje som dig, att röra så lite som möjligt, har det funkat utan större störningar tidigare så kan det ju inte vara helt galet injusterat.
Om jag höjer från 75 till 85 grader, så tar det längre tid för pannan/brännaren att uppnå den temperaturen ifrån den startar, stannar värmen kvar längre och gör att det blir färre start och stopp än om jag kör pannan på 75 grader?
Just nu känns det som brännaren knappt hinner starta innan den börjar stänga ner sig..
Efter dagens sotning så skulle jag montera tillbaks brännaren, men hade stora problem att få det högra snabbfästet att kroka i.
Vid en närmare granskning så visade det sig att "grejen" som snabbfästet ska greppa tag om är både kortare och mindre böjt på höger sida än vad det är på den vänstra.
Efter en stunds mekande fick jag den till slut på plats..
Nån som har nån teori om varför "greppgrejerna" är olika stora?
Så här ser det ut.

Tittar man på bilden i länken nedan så ser det likadant ut på där, så det ska väl vara så...
http://www.dinvvsbutik.se/vbyttrebranna ... 65457.html