Råd om brännare till tmv e20p

Skriv svar
webcrawler5
Späd planta

Råd om brännare till tmv e20p

Inlägg av webcrawler5 »

Hallå! Har en tmv e20p panna från 2001 och undrar om det är någon som kan rekommendera vilken brännare jag ska välja. Är lite grön på den här fronten. :wink:
msh16
Energiprofet!

Re: Råd om brännare till tmv e20p

Inlägg av msh16 »

Pelletsanpassad med asklåda.
http://www.nibeonline.com/pdf/039323-2.pdf
Verkar fungera bra både med uppåtbrinnande och framåtbrinnande brännare.

Begagnade Ecotec Bioline 20 och A4 säljs ofta till förvånansvärt låga priser.
Bra framåtbrinnande brännare är däremot sällan till salu. Men du kanske funderar på att köpa nytt?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
webcrawler5
Späd planta

Inlägg av webcrawler5 »

Har väl kollat både på begagnat och nytt. Pannrummet är megalitet så jag har tittat på ett förråd från värmebaronen med inbyggd skruv som heter vb 100 3305. Dyr som fan, men har inte plats med större. Som brännare funderar jag på en ny Pellx p21. Nån som vet nåt om den?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det finns en hel Pellx-sektion i detta forum, du kanske skulle kolla där en stund.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Går det att köpa en Pellx ny idag?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Den fungerar utmärkt ihop med en Janfire FlexA och förmodligen ännu bättre med Janfire NH.
Jag har värmt min E20 från 92 i nästan 2 eldningssäsonger med en FlexA helt utan problem.
Tänker du använda en rakt uppåtbrinnande brännare kan du bli tvungen att använda baffelplåten
för att undvika att lågan slår i eldstadens tak och kyls av, vilket resulterar i sämre förbränning.
När jag i början eldade olja med en Bentone 10V (rakt framåtbrinnande) slog lågan i eldstadens
bakre vägg varför jag blev tvungen att skaffa en distansring och flytta ut brännaren ca 35 mm.
Det var för att undvika dessa olägenheter som jag valde en brännare som FlexA där lågan är ett
mellanting mellan framåtbrinnande och uppåtbrinnande.
TMV E20 + Janfire Flex A
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Ser inte så ut på bilden att det skulle vara någon risk att lågan slår i baffelpåten från en uppåtbrinnande brännare typ Bequem eller EcoTec. 25 cm ska väl räcka.
Baffelplåten ska man väl alltid ha i om man vill ha högsta verkningsgrad på pannan.
Varför eländas med brännarrengöring varje vecka när det finns asklåda. En Bequem eller EcoTec klarar i den pannan flera veckor utan åtgärder.
Vill man göra det riktigt jobbigt för sig köper man en Pellx för där verkar det inte saknas problem om man tittar i den forumdelen. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Att baffelplåten är ju precis som du skriver viktig för verkningsgraden, men att den även kan behövas till att förhindra att lågan vid uppåtbrinnande brännare ska slå i eldstadens tak fick jag veta vid samtal med en av TMV-killarna hos Nibe, men jag håller med om att på bilden ser det ut att vara gott om plats. Janfire NH har också automatisk brännarrengörning men finns sällan begagnad till låga priser. Om jag kör min FlexA utan underhållsfyr gå det utmärkt att öka intervallet mellan rengörningarna av rostret till betydligt mer än en vecka.
TMV E20 + Janfire Flex A
webcrawler5
Späd planta

Inlägg av webcrawler5 »

Hallå igen! Har nu slagit till på en Pellex p21 med mafaförråd och skruv på 2.5m. Har kört den i en vecka nu och den går finfint. Skulle väl fattas bara när det är nya grejer! Vilken skillnad mot förrådsbrännaren jag hade förrut, en ep standard från Altbergs plåt. Sotar nästan ingenting jämfört med den, och pelletsåtgången ska vi bara inte tala om. Trots att det kostade en del att köpa nytt känns det bra. :)
Skriv svar