absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

rca1959
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 24 apr, 2012 16:35

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av rca1959 »

Kära nån så galet det här blev :(

@msh16, ber verkligen om ursäkt om du inte är personen som gjorde inlägget i denna tråden på byggahus:
http://www.byggahus.se/forum/biobransle ... ost1510756
Han vet jag säljer konkurerande pelletsutrustning, Biomatic. En regel på forum brukar vara att man skall vara öppen med att man är säljare och inte vanlig forumist.

protoflax skrev:Nej nu blev jag förbannad. Förstörde lunchen totalt.
Första inlägget, rekommenderar folk att köpa varor som varken har support eller billiga reservdelar, föreslår till slut spekulanterna att "köra försäkringssvängen" dvs. snylta på andras hemförsäkring för att göra dyra reparationer som ärliga svenska företag sköter utan snyltarupplägg.
Sorry för lunchen. Mig veterigen är väl ETA och Fröling kvalitetsprodukter och inga verkstadsbarn. Min villaförsäkring gäller väl en Biomatic också. Snylta borde väl mera gälla värmepumpsägare. Det enda jag sa var "ETA och Fröling är seriösa produkter, visst dom kostar." Det var väl ända Ichgary, som har en Fröling S4, som började :wink: Känner igen honom från byggahus.
lange02 skrev:Nej iden om att låta hemförsäkringen betala för underhållet på pelletsanläggningen är riktig riktigt urdålig.
Det var ju värst vad det här med villaförsäkring (inte hemförsäkring...)var känsligt. Tecknar man inte försäkring just för oförutsedda händelser. Betalar 8609 spänn för min.
lange02 skrev:Ska den här utvecklingen mot ett bidragssamhälle aldrig ta något slut? Latoxar och slöfockar ska få bidrag snart sagt till allting medan de arbetslösa och pensionärerna betalar extraskatt och ärliga försäkringstagare straffas med högre försäkringspremier.
Kallar du mig latoxe och slöfock :twisted: Det enda bidrag jag haft i mitt liv är studiebidrag. Själv är jag så ärligt att jag betalar självklart skatt för mina hyresintäkter från sommargäster och studenter under termin. På varenda spänn :!:
lange02 skrev:Ett supportavtal skulle vara lösningen eller varför inte ett frivilligt tillägg till hemförsäkringen i form av värmepumpsförsäkring eller pelletspannaförsäkring så fick slöa människor och tekniskt handikapade betala för sina kostnader själva och betala premie i proportion till försäkringsbolagets risk.

Varför inte en likadan försäkring på värmeprodukter?
Kanske inte så tokigt ändå med serviceavtal, men då betalar jag ju både till leverantören och försäkringsbolaget för samma sak? Vad tycker du? Mitt villalarm ger ju en reducering av försäkringspremien.

Tekniskt handikappad är jag inte, däremot maskiningenjör :lol: Jo, jag kan meka 8)
Exoverken el/olja kombipanna från 1963. Värmebaronen EK15, 15 kW. Tegelhus från 1942, 400 m² + 80 m² källare. Havererad IVT värmepump med direktexpansion från 1986, gör dock varmvatten mha 6 kW elpatron.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av Icecap »

Förslitningsskador är väl knappast oförutsedda. Detta gäller även VP - men det finns ju alltid en gråzon där drifttimmarna är för få till att det är normal förslitning men för många till att det är synnerligt oväntat.

Med de klagomål jag har läst i detta forum över "mindre noga" eller rakt av okunniga installatörer kan jag se ett marknad för ett serviceavtal som innebär att delar blir bytt efter vissa intervall och att man kan få gjort jobbet eller få skickat de nödvändiga delar om man vill göra det själv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar