absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?
absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?
vilken panna sköter sig själv längst och kräver minimal tillskötsel? biomatic verkar ju bra men har själv en sån brännare och vet att den måste hackas ur sinter imellanåt,annars tuffar den på obehindrat.en peltec + biobjörn ? fyll gärna på med + och - angående renodlade bekväma driftsäkra pelletspannor!
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?
Nu är det inte pellets men flis... Som vår lokala fjärrvärmeverk kör - och det är mycket bekvämt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
haha kul,isåfall är väl kärnkraftverk allra bekvämast?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Så länge du har tryckluftsotning och turbulatorskakning så sätter nog asklådan gränsen.
Det som ligger undermatat i fatet är väl det faktum att den inte komprimerar askan utan det blir som ett "berg" under brännarkoppen som når och dränker brännaren innan asklådan är optimalt fylld.
Jag körde min komplett från mitten på januari och passade på att aska ur/sota förra helgen. Det ger intervall på ca 3 ärliga ton utan större problem: Det fanns mer plats i asklådan. Jag gissar att det iaf med StoraEnso som har väldigt låg askhalt går att köra upp mot 4 ton mellan skötseltillfällena. Rökgastempen går upp från ca 120 grader vid nysotat till ca 150 grader efter 3 ton.
Bäst är väl annars nån av de kontinentala pannorna med askutmatning i botten, då kan man ju köra än längre.
mvh
Det som ligger undermatat i fatet är väl det faktum att den inte komprimerar askan utan det blir som ett "berg" under brännarkoppen som når och dränker brännaren innan asklådan är optimalt fylld.
Jag körde min komplett från mitten på januari och passade på att aska ur/sota förra helgen. Det ger intervall på ca 3 ärliga ton utan större problem: Det fanns mer plats i asklådan. Jag gissar att det iaf med StoraEnso som har väldigt låg askhalt går att köra upp mot 4 ton mellan skötseltillfällena. Rökgastempen går upp från ca 120 grader vid nysotat till ca 150 grader efter 3 ton.
Bäst är väl annars nån av de kontinentala pannorna med askutmatning i botten, då kan man ju köra än längre.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Pelltec+BioBjörn hade varit en intressant kombo. Men det finns väl ingen som har erfarenhet av denna och kan rekommendera.
BioBjörns tryckluftsuraskning är inte bra idagsläget, den brännaren kräver underhåll för att gå utan driftproblem. Vet inte om jobbas på att förbättras....
Ariterm ligger bra till i min bok, rätt justerad och bra pellets så ska du inte behöva "hacka" sinter ofta.
/Vednisse
BioBjörns tryckluftsuraskning är inte bra idagsläget, den brännaren kräver underhåll för att gå utan driftproblem. Vet inte om jobbas på att förbättras....
Ariterm ligger bra till i min bok, rätt justerad och bra pellets så ska du inte behöva "hacka" sinter ofta.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
I min "trånga" panna som de flesta påstår måste askas ut varje vecka under eldningssäsongen kan jag nöja mig med att rensa ut efter 1200-1500kg. Den kan köra fram till det har gått 1800kg igenom men då börjar den bråka.
Hade jag en riktig pelletspanna med rejält med plats för aska ville det vara väldigt mycket enklare.
Det är just den mekaniska askskrapningen som ser till att packa askan som gör det möjligt att köra så lång tid utan att rensa så det ser jag som en stor fördel.
Hade jag en riktig pelletspanna med rejält med plats för aska ville det vara väldigt mycket enklare.
Det är just den mekaniska askskrapningen som ser till att packa askan som gör det möjligt att köra så lång tid utan att rensa så det ser jag som en stor fördel.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hur har du fått dessa uppgifter. Har du eldat med BioBjörn en vinter så du vet om det blir några driftproblem?Vednisse skrev:BioBjörns tryckluftsuraskning är inte bra idagsläget, den brännaren kräver underhåll för att gå utan driftproblem. Vet inte om jobbas på att förbättras....
/Vednisse
Är det inte samma som med Viking B16, du har gnällt och klagat på varenda detalj i den brännaren också och ändå använder du den.
Den genialiska lösningen med en slang som för luft från fläkten till röret där fotocellen sitter och som gör att fotocellen aldrig blir dammig som på andra brännare var du speciellt förbannad på.
Men till sakfrågan så anses väl Biomatic från Ariterm vara ett säket kort - men dyrt.
Fick jag jobb skulle jag nog slänga ut den gamla ctc265 och den outslitliga iwabobrännaren.
Då jag kan göra det mesta jobbet själv som att gänga järnrör och löda kopparrör så är för mig Peltec + BioBjörn ett starkt alternativ som blir billigare och jag tror också bättre än Ecoflex.
Priset för den kombinationen är svårt att slå för någon idag.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap: Hur ofta sotar du pannan(tuber m.m)? Om man ändå är där så tar askan inte lång tid.
Varför skulle kärnkraft vara smidigare för individen? Är det för den tar död på oss alla?
Varför skulle kärnkraft vara smidigare för individen? Är det för den tar död på oss alla?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
I en CTC265 finns det ingen tuber... Jag rengör pannan när jag skyfflar ut askan, alltså ung. 1 gång per 3-4 vecka under eldningssäsongen. Det är allt.
Är inte PK!
Är inte PK!
msh16: Vet inte om jag gnällt på varenda detalj på Viking B16, tycker att kapslingen till PLC'n kunde varit lite rejälare (bagatell), skruvmotor lite högre ljudnivå än SPG (bagatell), klent effekt på tändelementet/lång tändtid (inte så kul om man har liten vattenvolym), flipprande tempraturvisning och inte helt stabilt kretskort (flera som har problem med detta, temperaturgivaren går att stabilisera med ett extra förstärkarkort), slangen till fotocellen var första intrycket att det inte såg speciellt proffsigt gjort men har omvärderat den punkten då den fyllde sin funktion (Dock är den inte kvar på BioBjörn, fotocellen flyttad).
Nej, jag har inte eldat en hel vinter med BioBjörn. Men sett att rostret börjar sätta igen redan efter 50-60kg pellets. Magnetventilen till tryckluftsuraskningen är utbytt till den billigaste du kan hitta på ESSKA (219kr) och är en fis i rymden när den dumpar jämfört med Camozzi ventilen på Bionordic. Nedeldningen lämnar dessutom kvar mycket mera i koppen som bränner fast och det är svårare att blåsa bort vid nästa uppstart än efter eldning som P-Teknik kör i sina program.
Att jag kör med B16 är för att jag tycker det är den bästa av de "billiga" fallrörsbrännarna som finns/fanns. Vill du ha bilder kan jag dom maila till dig.....
Nog med OT i denna tråd.
/Vednisse
Nej, jag har inte eldat en hel vinter med BioBjörn. Men sett att rostret börjar sätta igen redan efter 50-60kg pellets. Magnetventilen till tryckluftsuraskningen är utbytt till den billigaste du kan hitta på ESSKA (219kr) och är en fis i rymden när den dumpar jämfört med Camozzi ventilen på Bionordic. Nedeldningen lämnar dessutom kvar mycket mera i koppen som bränner fast och det är svårare att blåsa bort vid nästa uppstart än efter eldning som P-Teknik kör i sina program.
Att jag kör med B16 är för att jag tycker det är den bästa av de "billiga" fallrörsbrännarna som finns/fanns. Vill du ha bilder kan jag dom maila till dig.....
Nog med OT i denna tråd.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- Lärjunge!
Borde inte Weissmann Vitoligno 300-P vara en av de mer underhållsfria pannorna på marknaden?
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Jo problemet är väl att det är billigare att anställa nån på timme som sköter uraskning än att betala merpriset för en Wiessmann - iaf första 10 årens drift...
mvh
Direktcitering borttagen. / Roli moderator

mvh
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
-
- Lärjunge!
Jo men trådskaparen skrev aldrig något om att det ska vara billigt, bara underhållsfritt.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
tittat lite på den,tycker inte den verkar såå mycket mer avancerad,bättre och självgående än en biomatic? men betydligt dyrare och ovanligare här hemma i sverige och då kan ju kanske "servicestationenerna"vara få? verkar som det för min del blir 1: ny komplett biomatic eller 2: peltec och biobjörn kompletta med all "extrautrustning". jag lutar mer åt biomatic trots det högre priset pga så dåligt med info om både peltec och biobjörn att det känns lite "risky",verkar inte vara just nån som har de installerat och dela med sig av sina erfarenheter?? vill ju inte ha nåt krånglande rackel! kört med bequembrännare sen 2005 och känns tryggt med den... verkar ju som jag bestämt mig haha 

Jag skulle välja någon lite större aktör jag med.
mvh
mvh