ny pelletspanna 70-tals villa behöver tips.
Re: ny pelletspanna 70-tals villa behöver tips.
"SB" här på forumet kör en Janfire i en E20, vet dock inte hur ny hans panna är. Prova skicka ett PM, folk är hjälpsamma här.
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Men en Janfire NH begagnad får du betala 15000 för. Har bara sett en Janfire NH till salu på mer än ett år.
En gammal Janfire Flex-A ska man väl inte skaffa om man kan slippa. Det är NH modellen som är modern och där har Icecap själv utvecklat styrningen.
Det går flera tåg.
Ecotec och Thermia Bequem kan man numera få för 6000-8000
Skicka en brännare är svårt och de flesta säljer bara till den som kommer och hämtar.
Brännaren kopplar man in själv med hjälp från Pellets.info
En gammal Janfire Flex-A ska man väl inte skaffa om man kan slippa. Det är NH modellen som är modern och där har Icecap själv utvecklat styrningen.

Det går flera tåg.
Ecotec och Thermia Bequem kan man numera få för 6000-8000
Skicka en brännare är svårt och de flesta säljer bara till den som kommer och hämtar.
Brännaren kopplar man in själv med hjälp från Pellets.info
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
Hej.
Nu behöver jag snabba råd. Kan vi koppla in en Thermia biotherm i huset!? Har hittat en på blocket från 2004 det är en hel panna med brännarr från 2007.
Pannan finns kvar frågan är bara hur länge;)
Tacksam för svar
Nu behöver jag snabba råd. Kan vi koppla in en Thermia biotherm i huset!? Har hittat en på blocket från 2004 det är en hel panna med brännarr från 2007.
Pannan finns kvar frågan är bara hur länge;)
Tacksam för svar
Behöver ni byta pannan?
Men ja, om det inte finns fysiska hinder (höjd eller så) kan ni koppla in en sådan i huset. Sedan är det ju frågan för om det är värd utgiften... Att köpa pannan är ju en sak men monteringen av rörkrökare brukar skena iväg ganska mycket och det måste man ju räkna in också.
Om det inte finns fel på den existerande pannan och den bara behöver byta brännare vore det sannolikt en hel del billigare.
Sedan är jag lite allergisk mot pannor med integrerat brännare, vad om pannan är bra men brännaren skit?
Med en "lös" brännare kan man byta pannan när det blir dags och då hålla kvar brännaren.
Men Thermia Biotherm hittar jag inte mycket med, dock ser jag en Thermia Biomatic+ på en Blocket-annons men den brännare hade jag inte gått nära! Men det är min åsikt bara...
Men ja, om det inte finns fysiska hinder (höjd eller så) kan ni koppla in en sådan i huset. Sedan är det ju frågan för om det är värd utgiften... Att köpa pannan är ju en sak men monteringen av rörkrökare brukar skena iväg ganska mycket och det måste man ju räkna in också.
Om det inte finns fel på den existerande pannan och den bara behöver byta brännare vore det sannolikt en hel del billigare.
Sedan är jag lite allergisk mot pannor med integrerat brännare, vad om pannan är bra men brännaren skit?
Med en "lös" brännare kan man byta pannan när det blir dags och då hålla kvar brännaren.
Men Thermia Biotherm hittar jag inte mycket med, dock ser jag en Thermia Biomatic+ på en Blocket-annons men den brännare hade jag inte gått nära! Men det är min åsikt bara...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Men om vi köper en janfire brännare. Hur lätt eller svårt är det då att få igång med våran vanliga panna?! Vi kan ju inte så mycket om detta hur mycket jag än läser;)
Den har kommit in på blocket idag det är en med brännare utanpå så den går att byta.
10000 kostar allt.
Med vänlig hälsning,
Den har kommit in på blocket idag det är en med brännare utanpå så den går att byta.
10000 kostar allt.
Med vänlig hälsning,
Sen var där ingen varmt vatten beredare utan tappvärmeväxlare
Själva brännaren är inte svår att få gång i - om det fungerar såklart.
Det som kan vara besvärligt är var man ska placera pelletsförrådet, hur stort det ska vara osv. Själv har jag ett veckoförråd som fungerar bra när jag ändå är i källaren ganska ofta.
För att montera pelletsbrännaren istället för oljebrännaren behövs oftast bara en ny lucka i hålet som oljebrännaren satt i, det kan ibland gå att återanvända den gamla från oljebrännaren.
Sedan ska det kopplas ström till, den biten klarade jag på ung. en kvart (sedan har jag jobbat som industrielektriker...) men det bör ni ha en behörig elektriker att göra.
Efter det monterade jag veckoförrådet, drog slangen mellan detta och brännaren, fyllde på pellets och slog på skiten. Totalt hade jag använd kanske 4 timmar inkl. förberedelse av luckan.
Det som kan vara besvärligt är var man ska placera pelletsförrådet, hur stort det ska vara osv. Själv har jag ett veckoförråd som fungerar bra när jag ändå är i källaren ganska ofta.
För att montera pelletsbrännaren istället för oljebrännaren behövs oftast bara en ny lucka i hålet som oljebrännaren satt i, det kan ibland gå att återanvända den gamla från oljebrännaren.
Sedan ska det kopplas ström till, den biten klarade jag på ung. en kvart (sedan har jag jobbat som industrielektriker...) men det bör ni ha en behörig elektriker att göra.
Efter det monterade jag veckoförrådet, drog slangen mellan detta och brännaren, fyllde på pellets och slog på skiten. Totalt hade jag använd kanske 4 timmar inkl. förberedelse av luckan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Köp denna brännare av Peter på PelletsTeknik så har du en hållbar brännare som är krångelfri, samt support och billiga reservdelar (om du behöver några).
http://www.blocket.se/kalmar/VIKING_B16 ... a=23_4&w=3
/Vednisse
http://www.blocket.se/kalmar/VIKING_B16 ... a=23_4&w=3
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Tack!! Har pratat med Peter och hade jag bara vetat att jag kynne hitta ngn som kan installera den till oss hade jag köpt den direkt. Verkar vara lite svårt för oss att installera den.
Ngn som känner ngn i Skåne som installerar beg brännare?
Ngn som känner ngn i Skåne som installerar beg brännare?
pelletseldning är nåt som man bör vara intresserad o insatt i.Börja med att försöka installera den själv så får du åtminstone en bra start att lära känna anläggningen. Nån gång kommer anläggningen att sluta fungera och även om det bara beror på hängningar i pelletsförrådet eller en trasig tändspiral så är det en fördel att veta hur det går att klara situationen själv.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Vednisses ide är bra. "Fabriksrenoverad" bränare med bra support är värt bra mycket mer än något som ingen vet någonting om.
Kan ni inte installera Viking B16 så kan ni inte installera någon annan heller. Är nog bland det enklaste att installera.
Här är en instruktion http://www.amexa.se/download.asp?folder ... 20GL08.pdf
Sätt lite fart på killen som var mycket händig så är det snart gjort.
Koppla in installatörer kan bli mycket dyrt och i värsta fall inte som ni vill ha det.
Kan ni inte installera Viking B16 så kan ni inte installera någon annan heller. Är nog bland det enklaste att installera.
Här är en instruktion http://www.amexa.se/download.asp?folder ... 20GL08.pdf
Sätt lite fart på killen som var mycket händig så är det snart gjort.

Koppla in installatörer kan bli mycket dyrt och i värsta fall inte som ni vill ha det.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Guiden på Amexa är bra, det enda är att om man monterar ett eluttag på oljebrännarkabel så är risken att Fas och nolla blir fel beroende på hur man sätter i stickproppen.
Alternativt kan man klippa stickproppen från brännaren och dra in kablarna "rätt" i uttaget.
/Vednisse
Alternativt kan man klippa stickproppen från brännaren och dra in kablarna "rätt" i uttaget.
/Vednisse
Ska vara kontakter av den här typen om man bara behöver fas nolla och jord. Vet inte vad typen heter.
Elfa har lösa kontakter av den typen att skruva fast på sladden. Ska också vara gummisladd för plastsladd smälter direkt om man kommer åt med något varmt.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=23246
Elfa har lösa kontakter av den typen att skruva fast på sladden. Ska också vara gummisladd för plastsladd smälter direkt om man kommer åt med något varmt.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=23246
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Nu har du tillfället du väntat på.
http://www.blocket.se/uppsala/Pelletsbr ... ?ca=10&w=3
Men brännaren från Peter är säkert lättare att montera och driftsätta själv.
http://www.blocket.se/uppsala/Pelletsbr ... ?ca=10&w=3
Men brännaren från Peter är säkert lättare att montera och driftsätta själv.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990