Ang. forum

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ang. forum

Inlägg av Icecap »

Som användare är det ju svårt att veta vilken mekanik som fungerar bra, speciellt innan man har använd den ett tag. Och en novis som ber om råd får ju oftast inget entydigt och klart svar, helt enkelt för att var och en här har egna erfarenheter av var våran brännare.

Jag har t.ex. inte använd någon annan brännare än Janfire NH'n så jag kan knappast ge råd om andra, jag har dock en uppfattning om andra utifrån det jag har läst i detta forum.

Och ibland är det ju så att vad en ser som fördel, kan vara nackdel för någon annan och vice-versa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ang. forum

Inlägg av deasstore »

Att köpa en ny brännare och samtidigt titta i detta forum gör nog att man knappt vet vad man ska ha.

Kolla runt vilka brännare som sitter i sån panna som du har.
(Du har säkert reda kollat runt)

Mina personliga favoriter bland driftsäkra och inte kostar skjortan är. Bio björnoch EP18 Altberg plåt.

Bland de lite dyrare så är det Bequem (ariterm), Janfire NH och biocomfort.

Men det är ju vad jag har fått för intryck omkring dessa som har gjort att jag valt just dem. Sedan så ska de ju passa bra ihop med just din panna.=)

Tidigare hade jag en biowarm brännare. (med cellmatare)
Men deftersom inställningsmöjligheterna var dåliga och drifsäkerheten var sisådär så åkte den bort. Sedan blev det en biona 2000. Jätte enkel att ställa in. (fans ju knappt något man kunde göra. hehe) Men den fungerade bra tills jag fick smällkall vinter och den inte orkade med att värma huset.

Nu kör jag med px22 och redan efter en vinter så låter fläkten som en gammal amerikansk plast bil. (vibrera om hela chassit när man kommer över 100)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Ang. forum

Inlägg av ragge2 »

Kan vara en risk att titta på hur andra har. Har sett bilder på Ecotec brännare monterad i CTC1100 panna till exempel.

Tycker att forumet är en bra hjälp. Man kan i förväg undvika bakstötar som brännarkassett (roster) för 2500 eller inre brännarrör (roster) för 3600. Tändproblem och startdosproblematik vill man inte heller ha.

Kan bara inte få till det att en brännare idag ska kosta nästan dubbelt så mycket som min brännare kostade år 2003, 9990kr
Den är fortfarande fullt modern med milleniustyrning, egen inbyggd termostat och mycket billiga reservdelar.
Bara automatisk uraskning sakans.
http://web.archive.org/web/200307251920 ... ldning.nu/

Saker brukar ju bli billigare med tiden när utvecklingskostnaderna är betalda.

Har förresten sett en Altberg EP18A som deasstore nämner.
Mycket fint verkstadshantverk. Internskruv som ger jämn pelletsinmatning. Brännarröret kostade 600 och är vridbart så att man kan fördela värmespänningarna och slitaget.
Styrningen var Millenium 3 men dålig.
Ingen kvittering på displayen vad brännaren håller på med och ingen termostatingång.
Konstigt nog inget spjäll för fläkten heller. Är det meningen den ska köras på full effekt 20 kW enbart.
Med lite styrningsjobb av Pelletsteknik skulle det bli en riktigt bra brännare tror jag.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Ang. forum

Inlägg av Anders75 »

Ja ,nu har det nämts 6-7 olika brännare ,så det finns ju att välja på.
Jag är ju lite förtjust i ecotec bioline sedan läge...vet inte varför faktiskt.
Den är ju svindyr ,om man inte får tag på en bra begagnad.
Det är ju ingen ko på isen än ,men ändå dags att börja tänka på detta..
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ang. forum

Inlägg av Roli »

Den är ju inte den billigaste om man skall köpa den ny....
Men det finns begagnade att få tag på, köpte själv en för snart två år sedan för 6700:-.
Den behövde sedan kompletteras med en tempgivare som saknades, om du köper begagnad brännare så se till att allt som behövs finns med. Risken finns att det "försvinner" utrustning med pannan när den skrotas. Så var det i mitt fall, både infästningsplåten och tempgivaren försvann med pannan då den skrotades för att ersättas av fjärrvärme.
Men man kan då pruta en del pga att det saknas "grejer" :D :D :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Ang. forum

Inlägg av Anders75 »

Nu har ju denna tråd ändå blivit lite rådgivande ,o det var ju inte riktigt tanken.
Någon som läser denna tråden som kör Thermia Bequem 15D?
Har hittat en sådan nära o bra.
Pålitlig?
Kollade Thermias forumdel ,o det såg ju ut som den tuffar på bra.
Hur funkar den för er?
Är ju liknande konstruktion som Ecotec..
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ang. forum

Inlägg av Roli »

Bequemen är konstruerad av samma person som gjorde ritningarna till EcoTec A3 som blev A4 och till sist Bioline. Så de är inte "bara" lika utan har t.o.m samma konstruktör......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Ang. forum

Inlägg av Anders75 »

Ok,ja man kunde nästan misstänka detta...
Om jag nu ska åka o titta på en sådan brännare ,vad ska jag tänka på ,förutom det allmänna skicket?
Vad ska jag kolla noga på?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Skriv svar