Ang. forum

Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Ang. forum

Inlägg av Anders75 »

Hejsan ,har tänkt på en sak.
Ibland är forum fantastiskt bra ,har själv fått många tips o lösningar här genom åren.
Men nu kommer det jobbiga....kommer antagligen byta brännare i sommar/höst.
Den ständiga frågan som alla ställer...vad ska man ha?
Jag har suttit o läst här i timmar...o i detta fallet gör inte forumet mig klokare.
För alla har ju sina egna favoriter när det gäller brännare.
Man blir snurrig minst sagt.
Ena stunden har jag bestämt mig för Janfire ,sedan iwabo osv.
Det får nog bli ole dole doff till slut :)
Detta är ingen egentlig fråga ,utan mest en reflektion utav det "negativa" med ett forum!
Ha det gott i våren kära forummedlemmar!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ang. forum

Inlägg av Icecap »

Håller man sig till en rimligt modern brännare är det väl priset och tillgängligheten på service/reservdelar som är det viktigaste.

För min del är valet ju givet med de möjligheter jag har men står valet mellan ett par eller fler generellt välfungerande brännare får det väl bli lite tärningskast typ...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Ang. forum

Inlägg av Vednisse »

Först hade jag riktat in mig på att tänka/kolla vilka brännare som är lämpligast till pannan eftersom du inte ska byta den. Sen hade jag kollat hållbarhet, priser på reservdelar och absolut om det kommer att finnas tillgång på delar lång tid framöver...riskbedömning.

Behöver du verkligen byta brännare? Det betalar ju sig inte särskilt snabbt (aldrig) om du redan sitter med en tillförlitlig fungerande brännare.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Ang. forum

Inlägg av Anders75 »

Hej igen.
Min brännare fungerar ju nu ,men pga att jag haft väldigt dåligt drag i pannan så har brännaren gått för varm.
Så materialet börjar bli utmattat.
Men nu är ju dragproblemet löst.
Hade inne den på verkstad för lite svetsning ,o han sa att det går inte att svetsa mer på den.
Har ett par decimeterlånga sprickor på den just nu.
Alternativet är ju att köpa ett nytt tomt tb-mini chassi...blir ju ganska billigt.
Men det finns ju en tjusning med att prova nåt annat.
Även fast tb-mini är en enkel pålitlig sak..
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Ang. forum

Inlägg av velund »

Var inne på frågan i en annan tråd: hur länge kan en TB Mini hålla.
Du har tydligen nått gränsen pga. onormal materialutmattning.
Fick du något bud på vad ett komplett brännarchassi skulle kosta?
Själv är jag mest bekymrad över att styrningen är gammalmodigt tänkt, opraktisk och saknar termostatingång.

Pelletseldning är ju inte så dåligt som folk säger så inte omöjligt att jag byter till modernare brännare.
Verkar vara BioBjörn från Energibiten som ger mest för pengarna och den verkar inte vara dyr i drift heller med reservdelarna.

Som Vednisse säger så tjänar man nog inte in ett brännarbyte ekonomiskt men varför varför köper alla androidtelefoner idag och varför byter folk till nya bilar?
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Ang. forum

Inlägg av Anders75 »

Jag är jättenöjd med själv brännaren ,men den har ju inte fått jobba under bra förutsättningar förrän nu...
Ett nytt chassi låg på ca 5000kr..lite dyrt kan jag tycka ,men jag kanske har fel.
Ja ,styrningen är ju väldigt "basic" ,man skulle ju kanske vilja ha mer.
Skulle gärna vilja ha en med styrning för rökgasfläkt bland annat.
Jag struntar ganska mycket i om jag tjänar in en brännare ,jag vill bara har en bra o pålitlig funktion.
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ang. forum

Inlägg av Eldvin »

Det där med brännare är som med bilar,Olika smak!!! För min egen del så vill jag ha en brännare som går att justera med PLC, Å andra sidan kan jag även tänka mig dom som inte går att ställa in typ pellex å kmp å iwabo ,eller Janfire,Roslagsbrännarn. Kan ju inte bestämma mig! Dom flesta brännare funkar lika bra om man kan dom Så att välja en e dödsdömt.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Ang. forum

Inlägg av Rol-bi »

Om din brännare har gått varm kan det också bero på att matningen är för låg. Om det ligger mycket spån i en vinklad skruv, går kapacitet ned och du kör över tid med högt luftöverskott.
Själv kör jag med Biomatic panna med NBE brännare som har Lambdastyrning och automatrens. Kör med horisontal doserskruv före brännaren. En annan värld av brännare jämfört med min gamla Bequem. Man kan numera se genom synglaset i pannan och låta anlägget gå i en månad i taget.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Ang. forum

Inlägg av Anders75 »

Som sagt ,min brännare har inte haft bra förutsättningar att jobba i.
Har inte haft luftöverskott ,det borde väl synas på askan?
O den har varit mörkbrun ,så det tyder väl mer på att det varit underskott.
I o med att jag satte in rökgasfläkten så ser allt bättre ut ,o allt fungerar bättre.
Men brännaren lagar ju inte upp sig för det.
Har kollat på Biobjörn nu ,o den verkar vettig i pris och funktion.
Man får ju nästan bara bestämma sig för en brännare ,för som sagt ,det finns många olika positiva o negativa åsikter om alla brännare.
Man får gå på känsla!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ang. forum

Inlägg av Icecap »

Eldvin: "...som inte går att ställa in..." och du nämner Janfire...

Vad jag vet går det alldeles utmärkt att ställa in Janfires brännare, speciellt NH'n. Den nya styrning till Flex-A är digital den med och ska tydligen vara synnerligt enkel att ställa in den med.

Eller syftar du på de gamla med potentiometer?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Ang. forum

Inlägg av Vednisse »

Jag har kollat närmare på "Nya" BioBjörn och jag tycker det är lite svårt att jämföra den rakt av med föregångaren Viking B16 GL. Inköpspriset är väl ok, men får man lika "mycket" brännare?

Den nya styrningen gör att det kostar en del att byta delar, huvudkortet springer väl i väg mot det fyrdubbla i pris. Sedan har du ett displaykort som kostar bortåt en tusenlapp, hur hållbarheten på dessa står sig jämfört med Millenuim styrningen och ett kretskort som man enkelt kan laga med små kunskaper kan man inte säga något om ännu.

Fläkten är något dyrare men det kan man kanske leva med eftersom den är tystare och varvtalskontrollerad.

Tryckluftsuraskningen har fått sig en nedgradering med en billig magnetventil som förvisso låter mindre men inte utför jobbet något vidare. Har bläddrat runt i styrningen och kan igentligen inte hitta något som tillför något av värde, visst kan man ställa en rejäl mängd olika parametrar men de flesta kunde lika gärna varit låsta till korrekt värde i styrningen. Där finns inga extra användbara funktioner som KMP/Effekta/Eurofire petat in i sina uppsminkade versioner.

Moduleringen är i stort sett bara låg/högeffekt som de flesta med denna funktion på potetiometerbrännare slängt bort. Inget som går att jämföra med PelletsTekniks program eller Janfire Mody, Biocomfort/Scotte.

Sen vet jag inte om det var ett måndagsex jag granskat men byggkvaliteten var så där, materialkvaliteten vet vi inget om ännu. Tillverkaren är ny i en minst sagt tuff bransch där det gäller att överleva.....


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Ang. forum

Inlägg av Anders75 »

Ja ,som sagt ,det finns fördelar o nackdelar med allt.
Kommer nog vrida o vända på detta in i det sista.
Jag vill i allafall inte lägga 25000 kr på bara en brännare ,tycker faktiskt brännare är väldigt dyra överlag.
Visst kostar framtagning o utveckling av brännare pengar ,men så mycket har väl inte hänt dom senaste åren så att det försvarar att dom håller uppe dom höga priserna.
Eller?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Ang. forum

Inlägg av ragge2 »

Du har rätt i att brännare borde vara billigare. Systemet med installatörer som "bestämmer" vad kunden ska köpa har blivit de flesta brännartillverkarnas födkrok.
Bara Bionordic och Roslagsbrännaren har aktivt uppmuntrat iden att kunden själv ska kunna installera brännaren.
De andra tillverkarna av enkla fallrörsbrännare har givit sina installatörer feta provisioner i stället för att lägga pengarna på utveckling.
Ökända rörbrännare förses med en rostfri kåpa annat namn och en annan styrning och på en gång har tillverkaren sett till att ruljansen fortsätter utan att lägga märkbart mycket pengar på utveckling.

BioBjörn finns det ingen som har provat ännu men mekaniskt är brännaren samma som Viking B16.
Så särskilt hård marknad kan jag inte se att det är. Den tillverkare som satsar på produkter som är bra för kunden har i stort sett fältet fritt.
En bra mekanisk grundkostruktion fordras för att bli kvar på marknaden och där brister det hos många tillverkare idag som bara dekaltrimmar och sätter in en ny styrning.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ang. forum

Inlägg av danei »

Jag tror nog att majoriteten av kunderna inte gräver så djupt efter information inför ett köp. Så det är nog dekaltimmarna som är vinnarna.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ang. forum

Inlägg av Eldvin »

Jag syftade på äldre med pottar, Dom gamla px 20 å 21 som hade hyperkänsliga pottar. De största problemet e att vissa montörer stoppar i brännare i vissa pannor där en annan typ hade varit mycke bättre för kunden.
Skriv svar