CTC1100 + ev TB Mini

psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av psau »

Tjoho,

Som du märkte är det lite känsligt vilka brännare man rekommenderar....

Bara för att vara tydlig, du MÅSTE inte ha en True RMS voltmeter för att köra en brännare med pottar fläktinställningen görs vid installation därefter ska den inte röras, två pallar från samma leverantör är inte identiska i egenskaper det skiljer rätt mycket mellan olika leveranser och i mitt tycke är det ett av de stora problemen med att just elda pellets. Nu är det inte så svårt med en panna som CTC1xxx som behöver sotas ofta ser du snabbt om den går bra eller inte, dvs om du behöver justera matningen något upp eller ner.

Offra några dagar läs på lite, fråga mycket finns många på forumet som svarar och bygg dig en egen uppfattning vad som är bra och inte.

Det är trots allt en vital del av husets funktion vi pratar om, kör på det du får förtroende för oavsett om den har knappar eller rattar.

När du shoppat loss hojta till så är det många som nog kommer med råd kring installationen och intrimmningen av den brännare det faktiskt blev.

Nu har jag inte sett på vilket sett man anpassat TB minin för att den ska funka i CTC 1xxx pannan, kolla det så det inte är för mycket. Dvs om du någon dag vill byta panna eller brännare inte står med något som bara passar på tippen utan du antingen kan sälja vidare eller utnyttja i nästa panna...

Och du glöm inte att sätta inläggen med problem i relation till sålda enheter....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Lillis
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 15 feb, 2012 23:00

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av Lillis »

Tackar för alla svar.
Det som jag vill ha är en brännare som alltid startar krånglar så lite som möjligt.
Att jag får aska ur ofta är jag medveten om, vilken brännare jag än väljer men det kan man göra på planerad tid. Om brännaren inte startar tex blir det värre.

Min tanke är att hålla nere kostnaden på alla delar efter som att jag samtidigt skall sätta in en Ackumulator tank (begagnad ceteterm500L) Som jag kommer att svetsa på fler anslutningar på.
Detta för att jag redan investerat i solfångare (Heatpipes) som även dessa skall kopplas mot tanken.

Om man som jag vill hålla nere kostnaden så finns det inte längre så mycket att välja.

Ett förslag är Iwabo s 10-20kW.
Vad har ni för åsikter om det?

Tack igen!
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av kbking »

Jag köpte en fabriksny TB-mini med förråd och skruv på Blocket, allt för 6000 kr. När jag kontaktade ett företag, omtalat här för övrigt, och ville ha frågor besvarade angående installationen och eventuellt hjälp med densamma, så avfärdades mina planer rakt av: min panna kunde man bara inte elda pellets i, och absolut inte i oljedelen, punkt slut!

Uppenbarligen hade de fel för eldar med pellets i den pannan, det är precis vad jag gör, och i oljedelen dessutom sedan i oktober förra året. Jag vill gärna poängtera att det var tack vare hjälpsamma medlemmar här som det lyckades! Jag hade nog heller aldrig gett mig i kast med installationen utan hjälpen härifrån. Hittills har allt varit i stort sett problemfritt.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av M.Lindskog »

Det var ju trist att du fick det bemötandet. :(

Om brännaren de själva tillverkar kan de nog svara på frågor, dock. Som t.ex. hur & varför den anpassade versionen passar i CTC 1100/1200 :-)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av kbking »

Jag ser att mitt inlägg olyckligtvis kunde tolkas, som att jag är missnöjd med Torsbyugnens support. Det är jag inte! Tvärtom! Jag har kontaktat Torsbyugnen en gång och fick då ett mycket bra bemötande och därtill kunnig hjälp, som snabbt gav svar på frågorna jag hade. Man skulle önska att fler företag hade förstått att vårda sig om befintliga och potentiella kunder på samma vis, som Torsbyugnen gör.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av Eldvin »

De e inte lätt å va snäll!! Härom dan fråga en kille om en ekotek i en Albin,Vilket jag avfärda direkt! "De går inte!! Å så får man gliringar om att man ifrågasätter vissa brännare!! Bara för att vissa älskar sin brännare betyder det inte att den e den optimala!!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av Roli »

OT:

Eldvin: Om det var mitt inlägg som du syftade på så var det ingen gliring utan ett rättande av felaktig information.
Du påstod att en A4:a har sämre inställningsmöjligheter än en Bioline, vilket är fel då det är samma brännare men med olika namn.

Dessutom är det ingen som har avfärdat dig, ta och läs inläggen noggrant så får du se....
Jag har heller inte påstått att den går att använda utan att man kontrollerar vissa saker. Sedan får "kontrollsvaret" avgöra om den är lämplig eller inte.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
AxS
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 04 jan, 2012 14:58

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av AxS »

Hallå Eldvin!
Om det är mig du menar så skrev jag att jag kanske missförstått dig. Jag har aldrig påstått att Ecotec A4 är det optimala i alla pannor. Men får jag något gratis så vill då jag överbevisa mig själv genom att mäta mig fram innan jag förkastar något. Det var just det jag föreslog. Funkar det inte så funkar det inte. Jag är ingen expert på Albinpannans mått. Ber så mycket om ursäkt om jag förargat dig.
Pelletseldare sen-95.
CTC261-65.Ecotec Bioline20-06 inköpt beg-11 tid A2:a-95. 12m murad skorsten.
Timmerhus byggår 1904 1½ plan+Delvis uppvärmd källare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av Eldvin »

Tb mini går att köra,Om du vill slippa kapa å skära så passar Nymo 150 direkt.Nån klagade på dålig bruksanvisning men lättare brännare får du leta efter.Tre knappar å trycka på å fläkt spjäll.Kan det bli enklare?? Kostar 14 papp.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av Eldvin »

Ursäkt godtagen AxS!! Jag vet nämligen hur Albin pannan ser ut så därför sågade jag iden.Det jag inte gillar med dom gamla ecotek är att dom har ett ganska smalt effektområde för å gå bra,På dom nya ecoteckarna kan du även styra fläkten så luften passar en lägre matning.Om du kollar på Ep18 den enda lila brännarn ,så har den fast fläkt och internskruv som gamla econ och har även den ett smalt effektområde för å gå bra.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av Håkan S »

Lillis skrev:Hej, vill börja med att tacka för ett utmärkt forum.
Jag har läst en hel del här och det finns många trådar om just CTC1100.

Det som jag inte hittar svar på är, många pelletsbrännare har en special modell för just denna pannan.
Vad är det som är skillnaden?
Jag funderar på att köpa mig en begagnad brännare och har snöat in lite på TB-Mini (många kanske har åsikter om detta, så kom gärna med förslag).
Tycker det verkar vara en pålitlig och enkel brännare, saknar väl dessvärre en del injusterings möjligheter.

Om jag köper en tex. TB-mini som inte är för en CTC1100, kan man ändå få dit den?
Isåfall, vad är det som skall göras?
Eller om jag tex väljer en Viking Bio, vad behöver jag göra då?
Mig gör det inget om jag behöver justera pannan för att få in brännaren för den kommer ändå aldrig mer att eldas med olja.
Jag hjälpte för några år sedan en granne med att starta upp en sådan kombination, Brännaren försedd med lågriktare och en distansstos så den kom ut lite grann ur pannan jämfört med samma brännare i min panna.Jag gillar verkligen TB mini, krånglar aldrig i min panna men i denna trånga panna och med lågriktare så går det inte att köra högre än läge tre i efekt samt att vi fick kapa pannans tubulatorer. Så förmodligen är det enklare att installera en framåtbrinnande brännare, men de har ofta sina egna problem... Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar