CTC1100 + ev TB Mini

Lillis
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 15 feb, 2012 23:00

CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av Lillis »

Hej, vill börja med att tacka för ett utmärkt forum.
Jag har läst en hel del här och det finns många trådar om just CTC1100.

Det som jag inte hittar svar på är, många pelletsbrännare har en special modell för just denna pannan.
Vad är det som är skillnaden?
Jag funderar på att köpa mig en begagnad brännare och har snöat in lite på TB-Mini (många kanske har åsikter om detta, så kom gärna med förslag).
Tycker det verkar vara en pålitlig och enkel brännare, saknar väl dessvärre en del injusterings möjligheter.

Om jag köper en tex. TB-mini som inte är för en CTC1100, kan man ändå få dit den?
Isåfall, vad är det som skall göras?
Eller om jag tex väljer en Viking Bio, vad behöver jag göra då?
Mig gör det inget om jag behöver justera pannan för att få in brännaren för den kommer ändå aldrig mer att eldas med olja.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av M.Lindskog »

Hej & välkommen till pelletseldningens förkolnande värld ;-)

TB Mini är en uppåtbrinnande brännare. Det betyder att den behöver hyfsat med fritt utrymme ovanför brännkoppen, för lågan ska brinna ut utan att slå i någon vattenkyld yta av brännkammaren.

Jag kan inte CTC1100 men är hyfsat säker på att denna är konstruerad så att brännkammarens tak skulle hamna ganska nära ovanför brännkoppen.

Det går att montera dit en flamriktare på TB Mini, men då minskar den maximala effekten den kan eldas med till 12 kW.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Lillis
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 15 feb, 2012 23:00

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av Lillis »

Aha. Vad jag har läst så klarar inte pannan mycket mer än 15kW ändå, men hellre ställa ner effekten än att köra max effekt och bli begränsad av flamriktare.

Så kanske får börja sålla bort TB-mini då.

Passar alla framåt riktade brännare, tänker mer på dimensioner på förbrännings rör m.m.
Så att jag inte köper en brännare som inte passar i hålet på pannan tex.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av psau »

Tjoho,
Jag skulle vilja säga att alla framåtriktade brännare passar i denna panna.
Misstänker att du har 25kW versionen av panna, dvs den med 6 rökrör då funkar de flesta brännare med effekt under 20kW.
Se till att du får tag i en brännare som går att justera i effekt, Bionordic B16 eller BioBjörn funkar utmärkt i denna panna, även PX21 funkar toppenbra. Välja brännare är lite som religion vissa tror på sin religion och avfärdar andras, själv är jag väl isf multikulturell i det avseendet.
Har egen erfarenhet av PX21 och B16 i likvärdig panna. Har justerat Viking Bio med bra resultat i en 1100 ekonomi.
GreenEnergy har jag sprungit på men kommer inte lika väl överens med dessa, kan varit tidiga modeller där fläkten var fast och inte justerbar, dvs du får svårt att justera in brännaren till lämplig effekt för pannan.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av protoflax »

Man kan vinkla svaren hur som helst och religion är det ingen som vill ha.
Nu ville ju TS ha tips om enkel och pålitlig brännare och då är det rätt konstigt att jämställa moderna brännare med PX21 och säga att det fungerar lika bra.
Om en expert får fintrimma en PX21 några veckor kanske det fungerar lika bra men vägen dit är mycket lång. Många veckors strulande med startdoser och tändelement vittnar det här forumet om. Dessutom kräver PX12 ett speciellt True RMS instrument för att justeras.
Ingen digital inställning av matningstiden innebär att en helt ny injustering måste göras varje gång en ny pelletssort inköps.
Också på min gamla brännare sedan 2002 är det busenkelt att justera om för ny pelletssort.
Den Eurofire jag hade tidigare var också lika användarvänlig.
Viking Bio kan knappast komma under 15 kW effekt enligt tidigare trådar så den passar inte så bra i en trång oljepanna.

Jämför reservdelspriserna på brännarroster på olika brännare så får du veta vilka blåsningar du kan åka på.

Du behöver slipa upp ett hål i pannans lucka som passar brännaren och sedan skruva på en plåt på luckan dit brännaren sätts fast. Plåten ska följa med om du köper en begagnad brännare. Vanligt att den följt med pannan till skrothandlaren.

Jag tycker det är neutral konsumentupplysning det jag skrivit och ingen religion.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag har kört Janfire Flex-a i CTC 1100 Family i sju år, vilket blir en drygt 40 ton pellets. Jag har samtliga sex originalturbulatorer i och ingen omriktning av brännaren. Brännaren sitter direkt på pannan där oljebrännaren satt. Ingen ombyggnad bara en ny plåt att fästa brännaren i. Det har fungerat helt perfekt på alla sätt. Askar ur varje eller varannan vecka på vintern och en gång i månaden på ej eldningssäsong för uppvärmning. Mäter driftstiden på externskruven och denna tid och rökgastemperaturen styr min uraskning. Aläggningen har varit enkel att sköta och serva och bara tuffat på. Några tändelement och ett lager annars inget. Jag satsade på ett förråd från början, då jag inte ville ha ett ständigt arbete med att bära säckar och fylla förråd och jag har ingenstans att förvara pallarna. Merarbetet mot oljeeldning är på detta sätt minimalt och helt acceptabelt. Svårigheten har varit att få en jämn kvalitet på pelletsen dvs slippa finfraktion i mängd.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
ElNobbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 07 dec, 2011 22:24

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av ElNobbo »

Håll dig undan Green Energy är ett "hett" tips. Gubben som driver företaget har läst kundvård på en anstalt. Dessutom sitter han med reservdelsmonopol så man drar ju sig i det längsta för att byta prylarna.

Dock är det nog dags nu, så om du vill köpa en brännare billigt .. ;)
CTC-panna anno 1954
Green Energy P20, toppmatad, framåtbrinnande, 1 effektläge.
Veckoförråd
120 m2 boyta + 80 m2 uppvärmd källare
Tegelhus från 1939, diverse påbyggnader i trä ca 1960
Pellets från Stora Enso
Bor ca en mil norr om Borås
Lillis
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 15 feb, 2012 23:00

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av Lillis »

ElNobbo skrev:Håll dig undan Green Energy är ett "hett" tips. Gubben som driver företaget har läst kundvård på en anstalt. Dessutom sitter han med reservdelsmonopol så man drar ju sig i det längsta för att byta prylarna.

Dock är det nog dags nu, så om du vill köpa en brännare billigt .. ;)

Hehe, ja du gjorde ju bra reklam. Men jag tror ändå att jag avstår=)


Får tacka för alla information, det verkar ju inte så avancerat att få in en brännare i ctc1100 som jag först trodde.
Men det blir svårare och svårare att välja brännare ju mer man läser på, tycker det är blandade åsiker om nästan alla brännare på marknaden.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av M.Lindskog »

Blandade åsikter - you bet! :) En sida av det är tycke & smak. En annan är att om man läser forumet ett tag inses att vissa är 'gifta' med sin brännare / brännartyp och ve den som vågar antyda någon svaghet hos den :evil: Som alltid är en lagom dos kritiskt tänkande inte fel.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av protoflax »

Ja kritiskt tänkande är bra i det här fallet. Att det "fungerar" är inte tillräckligt. Också den livsfarliga Sverigebrännaren "fungerar" ibland.

Ta ställning till:
Brännare med inbyggd termostat - inte inbyggd termostat.
Dyra reservdelar - billiga reservdelar
Startproblem - inga startproblem
Digitalt inställbar pelletsmatning - inte digitalt inställbar pelletsmatning

Den sista punkten glöms ofta bort. Kan man inte ställa om pelletsmatningen på ett sätt som går att återskapa är man helrökt när man byter pelletssort. Man måste göra en helt ny intrimmning av brännaren och det i sin tur kräver ett väder där man kan se röken från skorsten.

Jag är inte modern utan är den sista på jobbet som har mobillur med knappar. Tre gubbar där eldar pellets med gamla pellxbrännare. Går nog inte att räkna ut hur många timmar i veckan de lägger ut på pelletskrångel. Dyra Xperia mobiltelefoner har de råd med till hela familjen men en skaplig problemfri brännare det blir för dyrt!
Varför prioriteras inte uppvärmningssystemet. Varför är man nöjda med evigt krångel. Jag förstår ingenting.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av Eldvin »

Tb mini gjorde en 1100:a anpassad modell, om den va längre eller gick längre ut eller hur det nu va ? Hursom hellst så tar du bort orginal luckan å byter mot en plåt med hål för brännaren å hål för skruvarna å en tätning runt!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av Vednisse »

TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av M.Lindskog »

Hmmm... :? Den TB mini som visas hos Eldkraft ser på bilden & i data i vart fall ut som den vanliga, som är uppåtbrinnande. På TorsbyUgnens hemsida står inget om nån specialvariant, så jag undrar om inte detta är en vanlig TB Mini levererad med adapterplåt för den pannan & möjligtvis flamriktare.

@Lillis: Jag kan varmt rekommendera att du ringer TorsbyUgnen direkt & pratar med dem. De gånger jag ringt har jag fått jättebra hjälp. Det kan mycket väl hända att jag har fel och att TB Minin kan fungera bra i din panna.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av Vednisse »

Bilden stämmer inte på Eldkrafts hemsida, samma bild på alla TB. Kan inte säga på rak arm vad som skiljer mer än att jag tror brännarhuset/koppen är lägre.

http://www.ved-pellets.se/Arkiv/TB%20MI ... 20MINI.pdf

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: CTC1100 + ev TB Mini

Inlägg av M.Lindskog »

Aha, där ser man! Då kanske inte TB Minin är körd för dig ändå, Lillis. :)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar