Glödande pelletsbädd i brännarkoppen försvårar start

Skriv svar
shootking
Prima virke

Glödande pelletsbädd i brännarkoppen försvårar start

Inlägg av shootking »

Jag har fått ett nytt fenomen i pannan. En glödande hög av pellets i brännarröret som ligger kvar tills pannan vill starta igen.

Detta ställer till det för brännaren då den ibland får så högt värde på fotocellen att den tror att det redan brinner i koppen och då övergår till vanligt driftsläge istället för uppstart. Det blir naturligtvis driftsstopp eftersom den då släcker glöden och fotocellen stoppar pannan.

Nytt lass med Stora Enso-pellets som jag precis har börjat köra med. Har kört Stoa Enso tidigare utan problem...

Vad borde jag titta på för att försöka få bort glödbädden i brännarkoppen? Mer luft? Mindre matning?
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Glödande pelletsbädd i brännarkoppen försvårar start

Inlägg av Icecap »

Ställer man till rätt densitet på pelletsen ska man låta bli luften och uteslutande ställa doseringen.
Det låter ju som att brännaren går fett helt enkelt och inte hinner med att elda upp pelletsen, alltså ska du sänka doseringen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Låter väldigt konstigt att det kan finnas glöd kvar när den ska starta igen...
Vad har du för start/stoptemp?
Renblåser brännaren som den ska i slutet av eldningsfasen?

Fotocellen ska inte reagera på lite glöd, men det ska inte finnas något glödande kvar när brännaren ska starta heller.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Oavsett hur mycket det brinner när den stannar så efter 10 minuter lär det knappast finnas någon glöd kvar i brännaren, så du måste köra med väldigt liten hysteres på brännaren, ändra detta till något vettigt.

Pannan har ju inte så mycket vatten så tempen rasar rätt snabbt så ett rätt stort temp intervall måste du nog ha.

Du sliter duktigt på tändelementet också med så korta startintervall.

PS: Om du har en gammal Eurofire så bör den kanske uppgraderas, förr hade Eurofire en vansinneskonstruktion utan renblåsning vid uppstart vilket bortsett från att det är rätt obehagligt vid korta strömavbrott och liknande antagligen skulle blåsa ut eventuell kvarvarande glöd, men som sagt var, öka hellre tempintervallet så överlever tändelementet ett tag till.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Hellu,
Tror att vi tolkar saker olika.

Fråga menar du att du har glödbädd mellan tändning och drift eller menar du att du har glödbädd efter ureldning.

Jag misstänker att TS menar glödbädd efter tändning...

Och då misstänker jag att antingen fläktar det inte som det ska så dosen inte börjar brinna ok eller så kan startdosen vara lite liten....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det kan så vara men jag tycker det är svårt att läsa ut det av:
En glödande hög av pellets i brännarröret som ligger kvar tills pannan vill starta igen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar