Hej
Detta får bli mitt första inlägg på detta forum.
Efter div. strul med igentäppt tilluft till pannrummet och en trasig fläkt i brännaren har det funkat utan problem i ett par dygn (fick huset 1/1-2012) Men upptäckte nu att shunten är fel vänd. Frågan är om det spelar nån roll? Är kopplad tvärtemot denna alltså växlat A och B http://infoweb.esbe.se/files/55836/T_TM ... 0_A_LR.pdf Samt att den går att vrida flera varv utan stopp. Ska väll bara gå att röra den mellan 0 & 10?
Beror ju på vart returröret sitter, de är vändbara om man flyttar detta.
De flesta går att snurra fritt numera, tillverkarna räknar väl med att alla har shuntstyrning.
Du kommer alltså tillbaka till samma punkt enligt skalan hur många varv du än snurrar, bara det att det inte finns några ändläge.
De pannor jag har sett har en asylmetrik packning för att man ska kunna visa hur den är installerad på pannan. Man vänder den så att det passar bäst i installationen. Vredet ska gå att vrida runt 180° det är inget fel. Sitter skalan som på bilden eller är den vänd?
Tack för svaren.
Skalan sitter som på bilden och det går att vrida vredet flera varv om man vill de. Måste köra den på nästan max för att hålla 20grader med pannan ställd på 80grader.
Då är det inte riktigt som det ska. Om man vänder på flödet så ska saklan vändas. min hamnar då längs åt höger och max är kvar på toppen. Jag tror att det finns en korrekt skala på baksidan av plåten om du vänder på den.
In och utloppet är ju olika, inloppet sitter uppe i pannan medan returen är ett rör som går rätt långt ner i pannan, om vänder på detta så blir det väl rätt konstigt eller ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Med den här shunten har man två anslutningar brevid varandra. I den anslutnign som ska vara retur stoppar man ner ett rör, detta rör kan man flytta efter behag.
Nu har jag vänt på skalan iaf och de gick ju bra. Men inne bär de att jag måste lyfta upp ventilen ur panna för att se att röret sitter på rätt sida? Antar att röret sitter där för att man vill ha returen långt ner i pannan och ta stigaren högt upp.
Som jag skrev tidigare här de pannor jag varit i kontakt med haft en asymetrisk packning för att märka ut var röret finns. Kolla om du har det. Om så är fallet skulle jag lita på det om inget annat tyder på motsatsen.