Special not till dig Stoker är att i Garage får fristående panna med uppvärmning medelst öppen låga inte användas såvida inte ett pannrum byggs

/Peter
Jag tror knappast att försäkringsbolagen kan ställa några högre krav än nuvarande bbr.Torsten skrev:Du blandar bort korten lite Andreas.Andreas Hansson skrev:Det finns inga krav på pannrum i nya bbr så ha dörren öppen du.
Enligt BoVerket så tog man bort kravet just för att folk har dörren öppen jämt.![]()
Nu gäller det ett gammalt pannrum som är registrerat som pannrum med alla bestämmelser som hör till (minerit på dörren, dubbelgips på väggarna mm.)
Att man tagit bort kraven på pannrum senare är riktigt.
Varför ska jag kosta på minerit på dörren för att få godkänt att elda om det är lika godkänt att elda med öppen dörr?
Sådant här nagelfar försäkringsbolagen noga innan de betalar ut någon ersättning så dörren har man öppen på egen risk, jag stänger den på natten och när jag är borta.![]()
Blir man nervös av att det kommer in kalluft i pannrummet så behöver man koppla två saker styrda av brännarens fläkt. När fläkten stannar så öppnas sotluckan i skorstenen helt och ett spjäll för tilluften stängs helt. När fläkten startar tvärtom.
Så hade jag i min förra kåk men lappri. Tjänar man 300 per år på joxet så varför bry sig. Är pannrummet stängt så påverkas inte övriga källaren av kalldraget och en modern panna avger nästan ingen värme.