Kallt i pannrum

psau
Energiprofet!

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av psau »

Det är korrekt, var dock uppmärksam på att vissa kommuner kräver att en panna oavsett storlek ska stå i ett pannrum för att godkänna ett bygglov. Oftast beror detta på att de antingen inte kan läsa eller orkar läsa BBR eller alternativt att när de läste den var reglerna annorlunda...

Special not till dig Stoker är att i Garage får fristående panna med uppvärmning medelst öppen låga inte användas såvida inte ett pannrum byggs ;-) Kommer inte ihåg vilken BBR det var men jag smålog när jag såg den...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Jo till syvende och sist är det ju den egna säkerheten det handlar om oavsett regler. Men lite knepigt är det att det kan vara så olika bara beroende på hur man väljer att definiera ett rum...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jo, sedan är det ju värd att minnas att reglerna har blivit ändrat en hel del under åren och då hus ju generellt är ganska långlivade blir det mycket olika eftersom. Mitt hus är från 1939 och jag har inget pannrum! Då det blev byggd var det ett två-lägenhets hus med kakelugn på varje våning, under golvet finns det plats för en stenskiva...

Senare blev det byggt om med oljepanna och element och ännu senare (tror jag) blev det ombyggd till en-familjes hus så vilka regler som gäller för de olika ombyggningar har jag ingen aning om faktisk.

Men en sak är att uppfylla gällande regler, ett annat är sin egen säkerhet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Ja Peter/psau.. lite kul med en panna med öppen låga. Min Panna har två lågor men de finns inne i varsin cylinder som bara rymmer 0.8 liter stycket :mrgreen: ja det är den jag kör på bilden jag har på mig själv.. så den står bara i garaget ibland.

men förövrigt så är diskussionen här bra. Jag har med anledning av denna bestämt mig av olika anledningar att uppfylla kraven. Dörren är alltid stängd i vilket fall som helst för det 'är nog bara jag i familjen som tycker pannan är cool att titta på och gillar musiken som kommer från den (ja inte kompressorn men den ska förhoppningsvis bort så småningom)- de andra familjemdelemmarna önskar nog att allt vore osynligt och helt enkelt inte fanns :eye: bara dom får sitt varmvatten.

Jag löser det hela med en mineritskiva på insidan av dörren samt byter ut det rötskadade fönstret (får laga vartannat år ändå på grund av ungarnas vilja att få bort saltvattnet ur poolen i så stor grad som möjligt) mot glasblock där det då byggs in en eller två ordentlig(a) ventil(er). Alla andra öppningar in till resten av källaren muras och tätas till..så blir sotaren glad nästa gång och jag har gjort vad som förväntas av mig som ansvarstagande familjepresident 8) .
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

I mitt fall är det solklart att jag har ett "pannrum" eftersom det står på bygghandlingar/ritningar när huset byggdes, men har sotarnas register betydelse?
De benämner oftast/alltid rummet där pannan står för pannrum oavsett, i förra kåken hade jag en lång dialog med dem då de krävde dörr till utrymmet där pannan stod...var ej klassat som pannrum mer än enligt sotarens egna bedömning. Jag satte givetvis dit en brandklassad dörr för min egen del...

Försäkringsbolagen försöker alltid hitta saker som gör att de kan komma billigt undan, det ligger i deras intresse. Men det kan bli svårt att bevisa (om de nu behöver det) att en dörr varit stängd vid brand om det går riktigt illa. En bit bort totalförstördes ett hus vid ett blixtnedslag för två år sedan, de har fortfarande inte kommit överens med försäkringbolaget efter som de hävdar att plåttaket försvårade släckningen för brandmännen. Bör man då vara lika försiktig med takbeklädnad av huset.....är ju relativt billigt att brandklassa pannrummet och smälla igen dörren när man inte har uppsikt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har en fjäder på dörren som gör att den stänger. Dörren hålls uppe av en tunn stark sy tråd som jag har dragit i taket. Om det skulle bli en fullt utvecklad bran brinner tråden av och dörren stängs.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Torsten skrev:
Andreas Hansson skrev:Det finns inga krav på pannrum i nya bbr så ha dörren öppen du.
Enligt BoVerket så tog man bort kravet just för att folk har dörren öppen jämt.
Du blandar bort korten lite Andreas. :D
Nu gäller det ett gammalt pannrum som är registrerat som pannrum med alla bestämmelser som hör till (minerit på dörren, dubbelgips på väggarna mm.)
Att man tagit bort kraven på pannrum senare är riktigt.
Varför ska jag kosta på minerit på dörren för att få godkänt att elda om det är lika godkänt att elda med öppen dörr?
Sådant här nagelfar försäkringsbolagen noga innan de betalar ut någon ersättning så dörren har man öppen på egen risk, jag stänger den på natten och när jag är borta. :roll:

Blir man nervös av att det kommer in kalluft i pannrummet så behöver man koppla två saker styrda av brännarens fläkt. När fläkten stannar så öppnas sotluckan i skorstenen helt och ett spjäll för tilluften stängs helt. När fläkten startar tvärtom.
Så hade jag i min förra kåk men lappri. Tjänar man 300 per år på joxet så varför bry sig. Är pannrummet stängt så påverkas inte övriga källaren av kalldraget och en modern panna avger nästan ingen värme.
Jag tror knappast att försäkringsbolagen kan ställa några högre krav än nuvarande bbr.

Min dörr förblir öppen. Det är omöjligt att gnistor skulle kunna ta sig ut på min panna.
Det finns ju faktiskt folk " galningar" som har kaminer i vardagsrummet. Nära soffor och mattor.
Jag tycker verkligen att bortagandet av kravet på pannrum var ett bra exempel på att det finns folk med suntförnuft på BoVerket
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar