Kom eld ut pannan !!

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av Icecap »

Det är helt sant att om den brännbara gasen hinner samlas i för stor mängd i pannan kommer den att explodera när värmen når tändpunktet. Alltså måste draget igenom pannan vara obefintligt (i denna sammanhang) och sedan kan vi kalla det renodlat gengas eller brännbara gaser, explosionsfarliga är det hur som helst.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av Eldvin »

3an är direktspjäll för ved eldning ska va stängt.Det andra spjället sitter under drag begränsaren om det finns kvar och det ska va fullt öppet.Men!! Kanalen som går från pannbotten kan ibland täppas till en bit upp om Sotaren vart noga å stött neråt så sotet hänger sig.Ta en sotviska å kör uppifrån å ner å lys in längts ner så att du ser om viskan kommer ända ner.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av danei »

Om man värmer pellets så får man något som mest liknar torrdestillation. Det bildas en mängd brännbara gaser, diverse olika kolväten, tjära mm. Detta är inget som är lämpligt att köra en motor på. I ett gengasagregat förbränner man dessa ämnen, dessa heta rökgaser (mest vatten och koldioxid) får sedan passera genom en kolbädd för att reduceras, då bildas koloxid och vätgas. Det är det som är gengasen. Den kör man genom några renings steg och kylning innan man använder den i en motor, eller vad man nu ska ha den till.
Här finns med information för den som är intresserad.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av rod02 »

Hänger inte med på att det inte är gengas, bara för den är varm och skitig. Jag har sett (ytubben) kortare tester med briggs & statton utan rening, Det funkar, men skitar ner motorn fort.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av danei »

Stämmer. Det är inte rening och kylning som gör att det blir gengas, läs mitt inlägg igen.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av Håkan S »

Gengas (kortform för generatorgas) är en gas som uppstår vid ofullständig förbränning av trä eller kol. Den består huvudsakligen av kolmonoxid, vätgas, metan och koldioxid. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av psau »

Det Daniei länkar till är hur man på bästa och effektivaste sättet till verkar Gengas. Genom att låta röken passera glödbädden reduceras vissa oönskade ämnen och du får en renare produkt med en högre koncentration av de brännbara gaserna. Men det är det effektiva sättet att göra det samt även det sättet de flesta Gengas aggregat fungerar, men jag håller inte med om att det är det enda...
Men för mig är det inte viktigt med specifika namnet, det är samma brännbara gaser vi talar om iaf...

Låt oss kalla det (B)rännbara(E)xplosiva(R)ök(G)aser så riskerar vi inte att bli överkörda av någon uppretad Gengas anhängare ;-)

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av danei »

Gengas är beteckningen på den gas man får från en gasgenerator. De brännbara gaser som uppkommer vid en misslyckad pelletständning har ganska små likheter med gengas. Det är olika processer. Men det är ett sido spår, gaserna är brännbara även om det inte handlar om gengas.
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av rumpmasen »

När kolmilan ruskar om sig och slår är det ju också gengasen som orsakar explosionen, förklara varför man får den från en gengasgenerator mitt ute i skogen?
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av psau »

Tjoho,
Det steg som jag tror att Danei saknar är oxidationssteget i skapandet av Gengas och de behövs om man som i de gengasanläggningar som faktiskt är effektiva.
Dvs man leder de utbrända resterna av rökgasen genom en glödbädd där de får ett tillskott av luft och därmed höjer syreinnhållet samt att oönskade partiklar bränns av.

Denna process kan ske i en kolmila och det är faktiskt därifrån många av resultaten kommer ifrån. Ett gengasaggregat som inte rostret rensas på kan liknas vid en kolmila.

Vill man gå djupare i Gengasen och dess applikationer och egenskaper ska man enligt mitt tycke inte surfa på diverse entusiast sidor utan gå på mer vetenskapliga källor.

Ett av de mer intressanta var ett examensarbete från Chalmers "Gengas - ett alternativ för småskalig elproduktion" där första kapitlet behandlade gengas och dess produktion.

Men jag tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen här så jag föreslår att vi släpper detta då det verkar vara en principsak vad som exakt får kallas Gengas eller ej, skiten får iaf pannor att poffa/panga rejält.

Föreslår att Danei lägger in om en korrigering till Wikipedia där definitionen av gengas torde vara fel isf.
Nu har jag inte wikipedia som enhälligt forum men det vore ju synd om de for med osanning.

För de som är intresserade finns det en hel del forskningslitteratur i ämnet där man lätt kan skippa historiken och gå på dagens applikationer av gengas...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av Torsten »

Ytterligare en tråd kvaddad av behov av att "visa sig duktig".
Det har blivit för djävligt här på sistone. Ingenting kan sägas utan att det blir strider om påvens skägg.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av danei »

Det jag saknar är dels oxidationen av tjäror, men framför allt reduktionen av koldioxid till koloxid. Det steget förkommer inte i en pelletspanna.


Visst är vetenskapliga källor att före dra. Rapporten finns här. Men när man lyckas få med

"Vattnet som finns i veden oxiderar när temperaturen blir tillräckligt hög och bryts då ner till vätgas och syrgas." i beskrivnignen av vad gengas är så blir inte jag imponerad. Nivån är inte så hög att jag skulle rekomendera någon att läsa den som enda källa. Personen bakom gengas.nu bedömmer jag som mer kunnig.

Torsten: Jag påpekade bara i förbigående att det var fel benämning, det skulle inte behövs bli mer än så.

EDIT: Jag sågade kanske den rapporten väl fort, i kapitel två finns det en bra redogörelse för kemin.
Senast redigerad av danei den ons 25 jan, 2012 20:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av Honda »

Vad är det nu då för fel med att påpeka att de brännbara gaser som produceras i en pelletbrännare inte är samma sak som gengas? Diskussionen som följde är ju bara ett tecken på att påpekandet var helt på sin plats. Eller förespråkar du Torsten att konsensus är viktigare än sanning? Jag brukar iallafall läsa forumet för att lära mig nya saker, något som jag upplever som givande. På senare tid bland annat coanda effekten (tack icecap och cpms). Och förutom det här inlägget så ser jag bara ett till i den här tråden som varken erbjuder eller efterfrågar ny kunskap, gissa vilket!
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av Icecap »

TorbjornKarlsson: har du fått rensat och hittade du något som kan förklara dåligt drag?

För att en tändning av pellets ska ske på ett säkert sätt måste uppvärmningen ske rimligt snabbt. Eftersom temperaturen stiger bildas det brännbara gaser och när temperaturen har stigit ytterligare en del komme dessa till tändpunkten och elden är en realitet.

Om stigningen i temperatur sker för långsamt kommer det att bildas en ganska stor volym av dessa brännbara gaser och när de äntligen når till antändningstemperaturen blir det en explosion.

Dock kan denna explosion inte ske om gaserna samtidig vädras bort och tanken är att varmluften från tändspiralen ska dels värma upp pelletsen till tändpunkten - men även fläkta bort de gaser som inte har hunnit tändas än.

Är det då "noll och inget drag" kommer gaserna att stanna kvar och bli en kännbar mängd och det är vad som hände hos dig.

I vissa brännare orsakas explosionen av att startdosen är för stor, den täpper helt enkelt till så att varma luften inte kan pysa genom pelletsen och värma upp dom effektivt.

Så kolla alla kanaler, kolla helt enkelt hela vägen från tändelementet till skorstensröret, det ska vara utan stopp hela vägen. Ingen stängda spjäll (alltså som stänger röret) och alla luckor som leder in luft i pannan ska vara stängda!

Se till att det finns rikligt med luft till pannrummet, en del har haft problem för att pannrummet inte fick luft nog in pga. trång ventil. När allt står stilla är det lugnt men när brännaren börjar suga luft igenom för att göra sitt jobb blir det undertryck i pannrummet, dålig förbränning uppstår med massor av brännbara gaser och för lite syre och plötsligt kan det bli "intressant"...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av psau »

Bra att du leder oss tillbaka Icecap det verkar vi behöva ibland.

Men det är bland annat denna typ av diskussioner som är intressanta det bygger upp en förståelse för vad som händer i pannan även om tråden kanske inte var den rätta.

Om man inte kan diskutera och ifrågasätta ett påstående vart leder utvecklingen då?!?

Ett ifrågasättande är inte ett påhopp om man inte tar det som det, det är en utveckling och ett sökande av kunskap.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar