Kom eld ut pannan !!

TorbjornKarlsson
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 13 okt, 2010 12:04

Kom eld ut pannan !!

Inlägg av TorbjornKarlsson »

Nu ni, nu "sprutade" eld ut pannan... !!

Bild

var i pannrummet och då helt plötsligt så small det till som en stor "puff" och det kom eld ut lucka 1, och sedan kom det massa tjock rök.
Sprang då o öppnade dörren ut (i pannrummet) då small det till igen och "ventilen" (2) flög bort..

Vart en stor rökutveckling... det rök så pass att röken letade sig upp i pellets spiralen...

Har en gång tidigare fått hela källaren fylld med rök.. men inte på detta sett..
Vad kan detta bero på.
Sotade ut panna totalt för ca: 1 vecka sedan...men känns som det har med sot att göra..

Var vädligt otäckt och vågar nu inte använda panna, kommer senare så på elen, men inte eld förens jag vet varför och vad jag ska göra..
Ska ringa någon pellets service på onsdag o se.. Så länge får vi se vad ni säger...
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av Volvoslav »

Var det länge sedan du sotade skorstenen?
Kan du ha strypt spjället lite för mycket nar du sotade pannan?
Jag är ingen expert på området, men för mig låter det som någon typ av soteld. :?
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av Eldvin »

Ja det är kul nästan jämt :bom: Gengas smällar kan det bli bra fart i! En rejäl genomgång sitter nog på sin plats.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av Icecap »

Det är en typisk gengasexplosion. Detta orsakas oftast vid kallstart av för långsam uppvärmning av pelletsen och vid drift av för dåligt med luft eller ett (mer eller mindre) stängd spjäll.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av Volvoslav »

Aldrig hört talas om :o
Låter inget vidare.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
TorbjornKarlsson
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 13 okt, 2010 12:04

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av TorbjornKarlsson »

Volvoslav skrev:Var det länge sedan du sotade skorstenen?
Kan du ha strypt spjället lite för mycket nar du sotade pannan?
Jag är ingen expert på området, men för mig låter det som någon typ av soteld. :?
Sotaren var här för inte så jätte länge sedan...
men det där med spället vet jag inte ? nr: 3 är ju ett spjäll och det har så länge jag bott här varit stängt (nästan 100%) men för ca: 4-5dagar sedan öppnade jag det för tänkte att det kanske hade med att pannan dog lite då o då...

Pannan har självdött o stängt av sig varannan dag typ den senaste veckan typ...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av Icecap »

Det är INTE ett spjäll! Det är primärluft vid vedeldning och SKA vara stängd vid pelletseldning! Det är med stor sannolikhet vad som har orsakat explosionen.

Spjäll sitter i rökgasgången och ska stå helt öppna. Vid vedeldning använde man dom till att bromsa rökgasen så att den stannade kvar lite längre men det ska man inte när det eldas pellets!

Och att sotaren var där betyder inte nödvändigtvis att allt är sotat! Kom igen, kavla upp och kolla igenom hela rökgaskanalen genom pannan, från brännaren till skorstenen! Det är en kombipanna och om det inte är sinnessjukt olikt min panna är det en övergång från pelletsbrännarerummet till vedrummet, i min sitter det en vinkel som kallas baffel - och under den blir det skitigt!!!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Camal
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 18 okt, 2011 14:40

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av Camal »

Den pannan liknar min ganska mycket, Albin trio? I så fall är nr 3 direktspjället, lucka nr 1 är primärluft vid vedeldning. Jag brukar köra med direktspjället öppet vid pelletseldning eftersom jag inbillar mig att jag får ut bättre verkningsgrad då eftersom rökgaserna delvis kommer att ta vägen genom veddelen. Rätt eller fel vet jag inte eftersom jag är rätt novis på detta.

Bland det första som hände mig när jag började elda pellets (1 månad sen) var en gengasexplosion. Troligen orsakades min explosion av storm och strömavbrott vid fel tillfälle (precis under uppstarten) , har inte haft några problem sen dess. Det kanske inte hjälper dig så mycket dock, för jag antar att du inte haft strömavbrott... Kan tyvärr inte bidra med några andra teorier.
Janfire flex-a (-02), Albin Trio 330 Std (-91), Dragbegränsare KW Z 150
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av danei »

Volvoslav: Det är absolut inte sotbrand. Då blir det drag så det dånar, nu är det drag som saknas.

3. Tycker jag ser ut som ett startspjäll för vedeldning. Men jag kan inte den pannan. Det är mycket möjligt att det blockerar flödet från pellets delen om det är öppet.

Jag förstår vad ni menar med gengas, men gengas är det inte det handlar om. Det får man inte genom att pyrelda pellets.
Camal
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 18 okt, 2011 14:40

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av Camal »

Ursäkta en dum fråga, men luckan under pelletsbrännaren var väl på plats när du eldade? Glömde själv att stänga en lucka häromdagen och det resulterade i en utlöst vattensäkring... :oops:
Janfire flex-a (-02), Albin Trio 330 Std (-91), Dragbegränsare KW Z 150
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av micke_932 »

Jag förstår vad ni menar med gengas, men gengas är det inte det handlar om. Det får man inte genom att pyrelda pellets.
Varför skulle det inte vara gengas ? gengas uppstår vad jag vet vid ofullständig förbränning av trä, är inte pyreldning ofullständig förbränning ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av Icecap »

För ett tag sedan var det ägare av en viss typ pelletsbrännare som hade en hel del problem med just gengasexplosioner.

Orsaken visade sig i dessa fall att vara för liten startdos, det medförde att elden inte kom igång, sedan pytsades en andra startdos in och nu blev det för mycket. detta gav långsam uppvärmning och lågt luftflöde under starten - vilket ledde till en upphopning av gengas och explosionen var ett faktum.

Så jo danei, det är gengas!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av psau »

Jag bara inte kan låta bli, har kollat på de som rapporterat explosion av oförbrända rökgaser, inte helt korrekt att kalla Gengas men det ligger inte långtifrån heller.

Och vad jag kan få fram på de sökningar jag gjort på träffar senaste 2åren är att 100% av brännarna varit Janfire och således 0% varit PX och dess kloner.

Vad får vi fram med detta?

Jo att det är inte brännarna främst som orsakar smällarna utan inte korrekta inställningar!

För missförstå mig inte jag anser inte att Janfire är en sämre brännare den är minst lika bra som övriga samtidigt som minst lika farlig som övriga om man inte sköter panna/brännare korrekt.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av psau »

Liten not; Gengas är den renade formen av den gas som puffar i vissa pannor.

Gengas bildas av ofullständig förbränning av trä eller kol som renas i 4 steg, cyklon, vattenbad, kylning och sist genom ett korkfilter.

Så jag kommer iaf inte klaga på någon som kallar den gasen som puffar för gengas även om det inte är helt korrekt.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kom eld ut pannan !!

Inlägg av rod02 »

Om "gengasen" stannar kring pelletsen är den inget problem. Det är när den fyller hela pannan och kanske även skorstenen det blir problem. Tändanordningen räcker för att tillverka gas, men inte att antända den fort nog. Tändstift typ oljebrännare kanske?
Trä brinner inte. Det är den gas som bildas som brinner. Nu får jag nog lite rättelser....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar