Tycker det var en dyr justeringsgubbe.
Sådana här affärer ska man göra själv och inte ge förtjänsten till någon annan.
Han tar din matningsskruv till Bequem brännaren och själv får du köpa till en nu skruv till P22.
En separat matningsskruv 1,7 meter brukar kosta 3500 - 4000.
http://forco.se/forco_butik/FORCO_TEXT04.htm
http://pelletsbilen.se/butiken/8-pellet ... -px22.html
Jag skulle köpa en BioBjörn från energibiten.net för 19000 INKLUSIVE 2 meter matarskruv och tryckluftsuraskning.
Sedan sälja Bequem brännaren nu under högsäsong på Blocket för 7500.
En PX22 Aero inkl tryckluftsuraskning kostar hos Pelletsbilen 24 125,00kr och till detta tillkommer vad jag förstår också skruv.
Lika dyrt som Janfire NH alltså!
Föregångarna till BioBjörn heter Bionordic Viking B16 och Viking 9990. BioBjörn är samma brännare mekaniskt men styrningen och färgen på kåpan är ny.
Brännaren är så enkel att installera att där behöver du ingen justeringsgubbe.
Enkla åtgärder innan justeringsgubbe
Re: Enkla åtgärder innan justeringsgubbe
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Han tar min gamla oljebrännare i inbyte
så de väl en överkomlig deal ?
Då skulle jag kunna behålla min skruv och sälja bequemen på blocket för ett par bananer.
Biobjörnen var intressant den också faktiskt. Men Fördelar med renblåsningsfunktionen som kräver kompressor? Kanske inte behövs då jag ändå behöver uraska 1 gång i veckan nu i vinter?

Då skulle jag kunna behålla min skruv och sälja bequemen på blocket för ett par bananer.

Biobjörnen var intressant den också faktiskt. Men Fördelar med renblåsningsfunktionen som kräver kompressor? Kanske inte behövs då jag ändå behöver uraska 1 gång i veckan nu i vinter?

Brännare KMP PX22. Panna VB Comet. Dragbegränsare tigex 25. Styrning Regin Optigo10 + BGSM, Pellets StoraEnso, Sutteräng 230kvm + dubbelgarage
Sälj oljebrännaren också för 2500 på Blocket om den är skaplig.
Passar skruven till bequem för KMP? Ingen som vet. Kan ge för stor eller för liten matning så du hamnar utanför inställningsområdet på KMP.
Hur länge håller den skruven? Ingen som vet.
Ska du sälja Bequem brännaren måste du sälja skruven samtidigt för ingen är så tokig att han köper en beg. brännare utan skruv och sedan får betala 3500 eller mer för en liten kortling på 1,5 meter.
Du kan ju få en fullt modern brännare med både skruv och uraskning för bara 1100 mer än justerningsgubbens alternativ.
Din justeringsgubbe är ute efter att tjäna pengar på dig.
Pannan klarar sig nog 14 dagar också utan åtgärder men stor fördel med uraskning på brännaren. Rostret är alltid rent så förbränningen inte ändras av aska som täpper för hålen och det sparar man pellets på. Råkar man på en sändning dålig pellets går den också att köra problemfritt.
Tror det är ganska få som köper en ny brännare idag som inte har uraskning.
En liten kompressor har man alltid nytta av hemma.
Passar skruven till bequem för KMP? Ingen som vet. Kan ge för stor eller för liten matning så du hamnar utanför inställningsområdet på KMP.
Hur länge håller den skruven? Ingen som vet.
Ska du sälja Bequem brännaren måste du sälja skruven samtidigt för ingen är så tokig att han köper en beg. brännare utan skruv och sedan får betala 3500 eller mer för en liten kortling på 1,5 meter.
Du kan ju få en fullt modern brännare med både skruv och uraskning för bara 1100 mer än justerningsgubbens alternativ.
Din justeringsgubbe är ute efter att tjäna pengar på dig.

Pannan klarar sig nog 14 dagar också utan åtgärder men stor fördel med uraskning på brännaren. Rostret är alltid rent så förbränningen inte ändras av aska som täpper för hålen och det sparar man pellets på. Råkar man på en sändning dålig pellets går den också att köra problemfritt.
Tror det är ganska få som köper en ny brännare idag som inte har uraskning.
En liten kompressor har man alltid nytta av hemma.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
2500 för en oljebrännare? Priset ligger runt 400-900:- beg för en sådan på blocket så de lär jag inte få.
Skruven passar px22 oxå vad jag fått reda på.
Att matningen skulle bli fel har jag svårt att tro. Den ställer man in vid justeringen efter förhållanden av pelletstyp, storlek, panna mm. Att köra på KMP´s default inställning för matning vore väl inte optimalt om den inte var justeringsbar?
Men som du nämner att sälja en brännare utan skruv är kanske inte lockande för köparen, de håller jag med om
Ev om någon är ut e efter att byta sin befintliga äldre? typ och redan har en passande skruv.
Men annars får jag sälja av bequemen med tillhörande skruv vid ett senare tillfälle när vi bygger ett större förråd och införskaffar oss flexiskruv å annat tex från feedo systemet.
Bara klargöra att det inte de justeringsgubben som gav mig erbjudandet om en px22
Utan ett erbjudande som finns från KMP själva som återförsäljarna har.
En px22a är beställd för 13500:- med inbytet med oljebrännaren. Fanns även ett aero kitt att köpa till sen oxå om jag blir sugen på att ha en renblåsningsfunktion.
De är väl överkomligt?
Skruven passar px22 oxå vad jag fått reda på.
Att matningen skulle bli fel har jag svårt att tro. Den ställer man in vid justeringen efter förhållanden av pelletstyp, storlek, panna mm. Att köra på KMP´s default inställning för matning vore väl inte optimalt om den inte var justeringsbar?

Men som du nämner att sälja en brännare utan skruv är kanske inte lockande för köparen, de håller jag med om

Ev om någon är ut e efter att byta sin befintliga äldre? typ och redan har en passande skruv.
Men annars får jag sälja av bequemen med tillhörande skruv vid ett senare tillfälle när vi bygger ett större förråd och införskaffar oss flexiskruv å annat tex från feedo systemet.
Bara klargöra att det inte de justeringsgubben som gav mig erbjudandet om en px22

Utan ett erbjudande som finns från KMP själva som återförsäljarna har.
En px22a är beställd för 13500:- med inbytet med oljebrännaren. Fanns även ett aero kitt att köpa till sen oxå om jag blir sugen på att ha en renblåsningsfunktion.
De är väl överkomligt?
Brännare KMP PX22. Panna VB Comet. Dragbegränsare tigex 25. Styrning Regin Optigo10 + BGSM, Pellets StoraEnso, Sutteräng 230kvm + dubbelgarage
Torsten, du får gärna köpa min oljebrännare för 1500 så gör du en förtjänst när du säljer den...
Nja en gammal oljebrännare kan du inte räkna med att få så mycket för, utbudet är enormt och intresset svalt så de flesta går på skroten....
Men finns det någon som desperat behöver en reserv kan du kanske få en femhundring med lite tur.
En skruv kan du köpa ny för 2000 som funkar till din brännare.
/Peter
Nja en gammal oljebrännare kan du inte räkna med att få så mycket för, utbudet är enormt och intresset svalt så de flesta går på skroten....
Men finns det någon som desperat behöver en reserv kan du kanske få en femhundring med lite tur.
En skruv kan du köpa ny för 2000 som funkar till din brännare.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
vart säljs skruv för 2000:- ?