Enkla åtgärder innan justeringsgubbe

Användarens profilbild
Ari.k
Gallringsobjekt

Enkla åtgärder innan justeringsgubbe

Inlägg av Ari.k »

Hej alla!
Nybliven husägare och pannrumspysslare här :)

Har precis fått igång en nyinköpt begagnad värmebaronen comet panna med thermia 15D brännare.
Är inte helt klar med de övriga i pannrummet. De skall muras lite innan en expert kan komma och justera in panna å drag.
Min tanke var att köra på förra ägarens inställningar tillsdess då jag misstänker att dragförhållandena kommer ändras efter murning av vägg mm...

Pannan sotar fruktansvärt och äter pellets (ca 40kg per dag) med dom
Gamla inställningarna. Har höjt fläkt samt sänkt skruv hastighet något..är bättre men vågar inte justera allt för mycket på skorststenrökens utseende.

Jag har tillgång till en rökgasprovare (se länk nedan)
Är det möjligt att justera co halten till något rimligare värde så man får en acceptabel förbränning tills justering/servicebesöket?
Här lite specifikationer om vad mätaren klarar av.

DRÄGER variox
- CO2 from auxiliary heaters and boilers - CO from LPG forklift trucks
- 0-21vol.%

http://www.draeger.com/media/10/02/74/1 ... 271_en.pdf

Nämner att de sitter flexiinsatsrör och Dragbegränsare, automatisk shunt. Sutteräng på 230kvm. Västra götaland
Kanske något bra tips som gör att de spökar? :)
Brännare KMP PX22. Panna VB Comet. Dragbegränsare tigex 25. Styrning Regin Optigo10 + BGSM, Pellets StoraEnso, Sutteräng 230kvm + dubbelgarage
broberg
Entusiast!

Re: Enkla åtgärder innan justeringsgubbe

Inlägg av broberg »

Är det inte en konstig kombination. Comet panna och Bequem brännare?
Får du tillräckligt med plats ovanför brännarskålen så inte elden tar i pannplåten ovanför?
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Användarens profilbild
Ari.k
Gallringsobjekt

Inlägg av Ari.k »

Köpte denna kombination av en arbetskamrats svåger som rekomenderade detta paket då han har grejat mycket med detta.
Jag frågasatte om kombinationen men detta ska tydligen fungera enligt "mr pellets" som i sin tur hade sagt att det fungerar om den monteras långt ner på luckan enligt honom. Alltså luckan är modifierad att brännaren sitter 10cm lägre än standardhålet. Så ska de inte vara några problem?
Visst fungerar det men, helt utan driftstopp och annat. Men jag håller med att en framåtriktad hade nog varit säkerligen mycket mer rätt. Satt en viking bio innan han bytte men den krånglade tydligen hela tiden.
Enligt arb. kamraten så har det inte varit några tendenser på sot och har kört med thermia brännaren i ett år efter bytet från viking bion.
Suck.. känner mig så lurad!

Kanske sälja av denna och byta brännare till en framåtriktad historia?...

iallafall...
Har labbat med olika fläkthastigheter och kör nu på 100% fläkt och 52% skruv.
Han får för fett fortfarande.. dåligt verkningsgrad.
nu sotar glaset igen på ett dygn istället för några 2 timmar...
Vad tror ni om sliten fläkt ?
Noterar att den lilla mässingsbussningen baktill slusshuset har hoppat loss förra veckan och skapat en hel hög med pelletsdamm under fläkten.
Ska ner och plocka isär och kika här om en stund.
Brännare KMP PX22. Panna VB Comet. Dragbegränsare tigex 25. Styrning Regin Optigo10 + BGSM, Pellets StoraEnso, Sutteräng 230kvm + dubbelgarage
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Börja med att ställa matningen så du får lämplig inmatad effekt, tex 10 och 15 kW. Detta gör du med våg och klocka, finns beskrivet i många trådar. Ställ dragbegränsaren på 15 pa. Sen ställer du fläkten på de värden André har testat fram. Väljer du 10 och 15 kW så är fläktvärena 25% och 33%. Finjustra sen fläkten så du får runt 12% CO2. Du behöver ingen justeringexpert, särskilt när du har egen mätare.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Användarens profilbild
Ari.k
Gallringsobjekt

Inlägg av Ari.k »

Har plockat isär och tagit en kaffe nere i pannrummet 8)
Sotat ur.. jäklar va sot. va en tjock sotfilm i alla turbulatorer. Slitsarna på brännarkoppen va näst intill igenbäckade.

suck.. förra ägarn har verkligen vart i farten.
Tror jag lokaliserat felet, hör här..
Saknas två bultförband som håller den övre delen med lufttillförseln med den nedre koppen.
Alltså 4 hål där luften gärna tar sig ur istället för slitsarna. Dessa två bultar satt även diagonalt vilket gjorde att en större springa mellan koppen å övre delen uppstod.
Nu är allt rengjort och korrekt monterat... logiskt tänk bör detta funka! nu håller jag tummarna :)
Användarens profilbild
Ari.k
Gallringsobjekt

Inlägg av Ari.k »

ja skrev:Börja med att ställa matningen så du får lämplig inmatad effekt, tex 10 och 15 kW. Detta gör du med våg och klocka, finns beskrivet i många trådar. Ställ dragbegränsaren på 15 pa. Sen ställer du fläkten på de värden André har testat fram. Väljer du 10 och 15 kW så är fläktvärena 25% och 33%. Finjustra sen fläkten så du får runt 12% CO2. Du behöver ingen justeringexpert, särskilt när du har egen mätare.
Så där!.. har ställt begränsarn på 15pa nu.
Iväg till jobbet nu strax men ska fixa en våg imorgon å ställa in detta med andrés fläkt teori ;)
Så jag kanske kan komma undan utan experthjälp :)
Återkommer om resultat här så småningom!
Användarens profilbild
Ari.k
Gallringsobjekt

Inlägg av Ari.k »

blir inte klok på mina labbanden här.
För att bli av med sotandet så är det 100% fläkt som gäller.
Går fortfarande för fett, de ryker svart.
Ända vägen att tillgå tillsvidare är att sänka skruven :(
hög 50 fläkt 100
låg 45 fläkt 100
min 42 fläkt 100

"MIN" läget fungerar pannan som bäst. Ca 10min för att öka sina 5 grader till inställd panntemp på 80 grader. Knappt synlig rök i rökröret. Nöjd med den inställningen. Ser ut att klara mig under 2 säckar pellets nu istället för vansinniga 3-4 säckar per dygn :)

Läste någon tråd som jag inte lyckas hitta nu... men där var det någon som hade samma problem att man behövt köra på 100% fläkt. Fläkten skulle bytas men något mer inlägg har inte gjorts sen dess. Troligen att de då har fungerat efter bytet.

Vad tror ni om ett fläktbyte är aktuellt? Brännaren är från 04 så kanske dags?
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Gör ren fläkten.
Låter den ok? Kanske dags för nya lager, eller en ny fläkt....
Har du vägt hur mycket pellets den gör slut på under 10 minuter?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
Ari.k
Gallringsobjekt

Inlägg av Ari.k »

Den låter inte jätte sliten i sig.. låter något "obalanserad" när hastigheten överstiger 50%..
Man hör fläktvarvtalet från 0-50% men när man ökar från 50-100% så hör man nästan ingen ökning alls!
Nämner att styrkortet är bytt av fd. ägarn. Om det har någon betydelse.

Hur gör man rent fläkten? behöver man demontera brännaren i delar för att ta loss den och dela på den?

nämner åter igen att det var en stor hög med pelletsdamm precis under fläktens intag, som i sin tur kommit från slusshuset, där mässingsbussningen hade halkat ur sin plats höromdagen.
Köper mig en våg imorgon när jag åker till stan ;)

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Användarens profilbild
Ari.k
Gallringsobjekt

Inlägg av Ari.k »

Felet är troligtvis att brännarkoppen är för nära pannplåten.. Måste vara minst 12cm, skrev mr pellets efter att ha mailat honom.
Han har ett erbjudande att lämna in sin gamla brännare med skruv alt. Oljebrännare (har en liggandes) mot ett reducerat pris på en helt ny PX22a för 13500:- ord 17900:-
Ska man slå till? :)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ari: Var det med skruv och förråd + digital-22? Annars pruta ner lite till till 10 papp jämn..+2 stock snus
För din fn brännare( 15D bequemen) lär han få såld innan du tagit han i hand...om den är i bra skick :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Ari.k
Gallringsobjekt

Inlägg av Ari.k »

Jag misstänker det med :)
Slår honom en signal efter helgen här och ser vad vi kan komma överens. För skruv måste bytas med antar jag?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

japp! :wink:

Är det kedjedrift på bequemen?...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Ari.k
Gallringsobjekt

Inlägg av Ari.k »

De verkar bara vara själva brännaren han säljer för 13500:-

Yes det är kedjedrift ;)

Har sett över fläkten. Gick att rengöra fläktbladen från undersidan med fläkten monterad.
Tejpade fast ett smalt rör på dammsugarmunstycket och sög rent fläkt-trissan med lite hjälp av en radiomejsel då de satt skit på sina ställen. Detta gjorde underverk :) Åter till dom gamla inställningarna.
Från att köra tvingade 43 skruv och 100 fläkt för att bli av med svartröken å sotet, ner till 52 skruv och 45 fläkt. (fick höja fläkten då det sotade något i skorsten)

Kommer inhandla en PX22a av mr pellets i dagarna då bequemen inte funkar optimalt till pannan.
Användarens profilbild
Ari.k
Gallringsobjekt

Inlägg av Ari.k »

3 säckar á 16kg per dag!
Är det en rimlig portion pellets brännaren äter varje dygn? 0 gradigt. Låg vindhastighet.

En fundering då bequemen tuffar på friskt nu :)
Kommer förbrukningen bli betydligt lägre med en px22a som är optimalare för pannan?
Har läst å läst, vissa kåkar drar 1 säck, hur de nu är möjligt.. Å andra 2 säck.

Vad har ni för förbrukning per dag idag?

Mitt hus är 240kvm varav uppvärmd yta är 190kvm. 20grader inomhus. Panntemp 70-75. Är högt beläget. = 3 säck/dygn/0grader ute.
Byggt 72, funkis tegel.. 15st iso 3 glas rutor, 14st gamla 2 glasare som ev ska bytas till våren. Ingen tilläggs isolering.
Bara en fundering jag grubblar över om de blir lägre förbrukning med en "rätt brännare".
Tråkigt om förväntningen inte blir som tänkt :/ och pengar bortkastade
Skriv svar