Men, man vill att brännaren och husvärmen ska vara optimal! Enligt leverantören (Klimat Comfort) så har jag ställt pannans termostat på 75 grader och Nymon verkar sköta detta utmärkt. Brännaren går igång vid 75 grader och slår av vid ungefär 82 grader. Om jag har sjunten på 1,5 (på en tiogradig skala) och elementen på 1/4 så blir det varmt i huset, nästan för varmt. När det är 5 grader varmt ute så är det över 23 grader inne vilket är onödigt varmt.
Som jag förstår det kan jag då minska på sjunten eller sänka elementen ytterligare. sänker jag sjunten till 1 (på en tiogradig skala) blir elementen svala och då uppstår ett problem, handdukarna torkar inte riktigt i badrummet (där elementet är på för fulla spjäll). En lösning är kanske att stänga av några element och låta andra gå med lite högre effekt.
Jag letade också termometer för att mäta rökgasen och köpte (av misstag?) en termometer som man satta fast med magnet utanpå rökröret. Den ligger på 75-100 grader när brännaren kör på men det står att den visar 40-50% av temperaturen inne i rökröret och enligt Klimat Comfort ska rökgaserna ligga på 150-200 grader ungefär så det är väl inom ramen. Pannar är för övrigt nysotad.
Är det någon som har synpunkter, kommentarer och framförallt tips?