Tips om värmeinställningar

Skriv svar
votiv
Prima virke

Tips om värmeinställningar

Inlägg av votiv »

Nu puttrar min Nymo 150 så gott nere i pannrummet och den gamla Parcan trivs som aldrig förr. Huset är varmt och man kan se fram emot vintern med tillförsikt och börja snegla på tomtens gröt och fåglarnas frö. :D

Men, man vill att brännaren och husvärmen ska vara optimal! Enligt leverantören (Klimat Comfort) så har jag ställt pannans termostat på 75 grader och Nymon verkar sköta detta utmärkt. Brännaren går igång vid 75 grader och slår av vid ungefär 82 grader. Om jag har sjunten på 1,5 (på en tiogradig skala) och elementen på 1/4 så blir det varmt i huset, nästan för varmt. När det är 5 grader varmt ute så är det över 23 grader inne vilket är onödigt varmt.

Som jag förstår det kan jag då minska på sjunten eller sänka elementen ytterligare. sänker jag sjunten till 1 (på en tiogradig skala) blir elementen svala och då uppstår ett problem, handdukarna torkar inte riktigt i badrummet (där elementet är på för fulla spjäll). En lösning är kanske att stänga av några element och låta andra gå med lite högre effekt.

Jag letade också termometer för att mäta rökgasen och köpte (av misstag?) en termometer som man satta fast med magnet utanpå rökröret. Den ligger på 75-100 grader när brännaren kör på men det står att den visar 40-50% av temperaturen inne i rökröret och enligt Klimat Comfort ska rökgaserna ligga på 150-200 grader ungefär så det är väl inom ramen. Pannar är för övrigt nysotad.

Är det någon som har synpunkter, kommentarer och framförallt tips?
Nymo 150 och Parca Norah 3000
ronald
Pannrumstomte!

Re: Tips om värmeinställningar

Inlägg av ronald »

I ditt fall verkar termostater på raddarna passa bra tycker jag! :wink:

Här lite heelt nödvändiga pryltips!.. :) http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=2&t=9999
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Efter som du inte har en automatshunt så får du ställa shunten så att värmen räcker till, och sedan ställa rumstemperaturen på radiator termostaterna. Det kan behövas lite justering om utetemperaturen varierar mycket.
leire
Prima virke

Inlägg av leire »

Hej!

Sätt in ett rökgasspjäll på pannan, så är det lätt att justera rökgaserna till rätt temperatur. De bör ligga på 160 - 180 grader.
I övrigt kan jag rekommendera att montera automatshunt som bara kännner av innetemperaturen. Har man panna med utegivare, så måste man ställa olika kurvor som ska passa efter den yttre tempen. Den givaren skall då sitta på norrsidan av huset. Men, den känner inte av när solen värmer den södra delen av huset. Har man då 15 gr minus på norrsidan och kanske plusgrader på sydsidan, så blir det fel. Vi har autoshunt ERA 10 på pannan. Den shunten har utgått, men det har kommit efterföljare.

Leire
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Innegivaren hjälper inte när det är olika behov i olika delar av huset, elementtermostaterna måste ändå reglera skillnadern. Risken är att de motarbetar varandra.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej leire och alla som fundrar om spjäll...
När det gäller oljeeldning är det vedertaget sätt att styra draget med rökgas spjäll
även om det inte är det bästa sättet !
Oljebrännare är mer exakt inställda när det gäller luft och bränsleblandning
här påverkas förbrännings luften i mindre skala av rökgastemperaturen som är nära lika under
hela tiden brännren arbetar.

Viktigt rökgasspjäll ska vara helt öppet vid fastbränsle eldning
giftiga gaser måste ha fritt ut igenom skorstnen !!
Ved och pellets är mer på verkbart ifrån skorstenens drag för ändring.

Ville bara påpeka att spjäll att strypa rökgaserna med är ingen bra väg att styra
rökgas temperaturen med när det gäller vedbränslen gäller även pellets !!!
Använd Dragbegränsare för att erhålla önskat undetryck!
Tillverkar rökgasutrustning
votiv
Prima virke

Inlägg av votiv »

Tack för alla svar! Nu har jag ingen aning om vilken typ av shunt vi har på den gamla parcan men den är nog helt och hållet mekanisk. Det jag inte riktigt begriper är hur man ska ställa in en behaglig OCH ekonomisk temperatur.

Som jag skrev så har jag ställt pannans termostat på 75 grader och Nymon verkar sköta detta utmärkt. Brännaren går igång vid 75 grader och slår av vid ungefär 82 grader.

Vi ungefär fem grader ute och med shunten på 1,2 av 10 och elementen på ungefär 1/8 så är de riktigt heta och innetemperaturen stiger över 24 grader. Då går det ca två Ensosäckar per dag och det känns på tok för varmt och på tok för mycket.

Om jag ställer shunten på 1 av 10 och elementen på max så känns de i bästa fall rumstempererade. Jag vet inte riktigt vilken temperatur huset kommer att hålla eftersom det är ganska välisolerat och förändringarna går långsamt. Just nu ligger den på 23 grader.

Jag fattar inte hur skillnaden mellan 1 och 1,5 på shunten kan vara så stor. Jag har prövat att stänga av några element och låta några vara på men får vi varma och kalla rum och det känns inte som en bra lösning. Kanske blir det lätter när (om) vintern kommer och vi får minusgrader.
Nymo 150 och Parca Norah 3000
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

danei skrev:Innegivaren hjälper inte när det är olika behov i olika delar av huset, elementtermostaterna måste ändå reglera skillnadern. Risken är att de motarbetar varandra.
På vilket sätt skulle de motarbeta varandra?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Om de reglerar samma utrymme så kommer antingen shunten eller termostaten att dra på tills den står på max och den andra att sköta regleringen. Innegivaren måste alltså vara i ett utrymme som inte regleras av termostat för att fungera. I praktiken fungerar det nog rätt bra om man vrider upp alla termostater i närheten av innegivaren till max, dvs i praktiken kopplar ur dem.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Det där var en riktigt bra förklaring. Så tydligt att jag borde insett det själv. Det är lite lättare att ta råd på allvar som man förstår än att bara lita på någon annans ord.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Votiv:Om du vill ha olika temp i olika rum så passar termoster på varje radd klart bäst..så slipper du övertemp nu! som i kallaste vintern! :wink: Och Och sen så ställer du nån minidigital termom i varje rum så har du koll mm..
Och sen kan du ha din manuella shunt på lite högre typ låt säga en 50 C ut till raddarna ...Så sköter termostaterna resten..(För ligger du och övertempar på en 23-24 C och du nu vill ha endast 21 C så är termostaterna intjänade gaaanska fort beroende på hur stort hus/ isolering etc!! :wink:
Men inte fel med shuntmotor om du tycker att det är bättre..(men ett val räcker ju !!

Vad har du för ventiler nu på raddarna?...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar