Nybörjare - Hög rökgastemperatur
Re: Nybörjare - Hög rökgastemperatur
Rent hypotetiskt, om man nu får samma rökgastemperaturer med 9 turbulatorer i jämfört med om man har tre pluggade rör och 6 turbulatorer i, har man då samma verkningsgrad i pannan eller kommer förbränningstiden variera i mellan dessa två fallen och därigenom ge skiftande verkningsgrad?
Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
Om du inte rör inställningarna för brännaren mellan de båda fallen så kommer du att få fetare förbränning med tre tuber blockerade, eftersom det ökade motståndet kommer att ge ett mindre undertryck i brännkammaren. Vilket av de två fallen som ger bättre verkningsgrad beror då helt enkelt på om brännaren går för fett i ena fallet och bra i andra, eller bra i ena och för magert i andra fallet. Eller så är skillnaderna helt enkelt så små att det inte spelar någon roll. Om brännaren ställs optimalt i båda fallen så är verkningsgraden exakt samma med samma rökgastemperatur. (Om du inte frågar Torsten förstås.
)
Förbränningen ska ske till 100 procent i brännkammaren, om förbränning fortfarande sker då rökgaserna når tuberna så kommer de att sota igen eftersom förbränningen avstannar helt då rökgaserna kyls under ca 5-600 grader. För fullständig förbränning behövs ca 950 grader under tillräckligt lång tid och tillräcklig turbulens för att alla kolatomer ska hitta två syreatomer och alla väteatompar ska hitta en syreatom. Om detta sker fullständigt utan extra syre så uppnår förbränning maximal sluttemperatur, sen hänger resten på värmeväxlaren, dvs tuberna. (korrigera gärna temperaturerna om någon har exaktare uppgifter)

Förbränningen ska ske till 100 procent i brännkammaren, om förbränning fortfarande sker då rökgaserna når tuberna så kommer de att sota igen eftersom förbränningen avstannar helt då rökgaserna kyls under ca 5-600 grader. För fullständig förbränning behövs ca 950 grader under tillräckligt lång tid och tillräcklig turbulens för att alla kolatomer ska hitta två syreatomer och alla väteatompar ska hitta en syreatom. Om detta sker fullständigt utan extra syre så uppnår förbränning maximal sluttemperatur, sen hänger resten på värmeväxlaren, dvs tuberna. (korrigera gärna temperaturerna om någon har exaktare uppgifter)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Uppdatering: Har tillfälligt blockerat två rör, rökgasen gick ner med 40-50 grader 

Snyggt jobbat, då stämmer ju teori med vad du praktiskt åstakommit!
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Då har alltså mer värme överförts till pannvattnet och verkningsgraden har ökat! Eller? 

Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ja. Eftersom jag räknar med att de två blockerade är bland dem som saknade turbulatorer, så tvingas nu mer av avgaserna genom de som HAR turbulatorer => högre verkningsgrad. Samtidigt har den värmeupptagande ytan minskat med 2x50x50x500 mm ~ 0,25 kvm. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Om man eldar med oförändrat effekt och rökgastemperaturen ut ur pannan minskar är effektiviteten tvungen att stiga!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Precis!
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Provade att blockera även ett tredje rör provisoriskt, nu är rökgasen nere på 140 grader c:a och det är sotning imorgon. Då temperaturen säkerligen sjunker imorgon efter sotningen så får det bli att man ökar effekten till runt 12 kW (är som sagt 10-11 nu) för att inte få för låg rökgastemp och att pannan får jobba i ett bra effektområde. Tänk att burklock och keramikskiva kan göra sådan skillnad 

Då är du helt inne på rätt spår. Precis som Torsten sagt hela tiden så måste effekten på brännaren avpassas till pannans värmeupptagande egenskaper. Turbulatorernas utformning spelar där en viktig roll så vad skrot som helst duger inte. Som psau säger ska det man stoppar i tuberna vara lätt och ha liten värmeupptagning för att minska förlusterna. Den värme som fastnar i turbulatorerna blir förlust varje gång brännaren stannar.
Synd att Honda förstörde tråden med okunniga påhopp och bråkande.
Var ju t.o.m. så att trådskaparen ett tag trodde att högst "systemverkningsgrad" får man med riktigt låg effekt på brännaren.
Den här tråden kvaddade kan också med sitt "LÅG rökgastemperatur = HÖG verkningsgrad!!!"
viewtopic.php?f=1&t=12670
Sådana här trådar ska ju informera och ge riktiga uppgifter och inte vara lekstuga för påhopp.
Synd att Honda förstörde tråden med okunniga påhopp och bråkande.
Var ju t.o.m. så att trådskaparen ett tag trodde att högst "systemverkningsgrad" får man med riktigt låg effekt på brännaren.
Den här tråden kvaddade kan också med sitt "LÅG rökgastemperatur = HÖG verkningsgrad!!!"
viewtopic.php?f=1&t=12670
Sådana här trådar ska ju informera och ge riktiga uppgifter och inte vara lekstuga för påhopp.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Men.... du säger ju själv att sjrobols är inne på rätt spår då han har lyckat sänka rökgastemperaturen. Hur ska du ha det nu? Ska det vara hög eller låg rögastemperatur?
Min "konflikt" med Torsten består ENDAST i att han påstår att man får låg systemverkningsgrad med en "för liten" pelletbrännare ÄVEN då rökgastemperaturen vid uppmätning visar sig vara låg, dvs han påstår att energin magiskt försvinner genom något som han kallar "lamellärt flöde". Allt annat han säger håller jag ju med om. Nåväl, Torsten är ju inget troll, han har stor erfarenhet (förutom då just termodynamikens första och andra sats
) och har många gånger kommit med nyttig information. Det här inser jag nog att är ett försök att "trolla" liv i tråden igen. Det krävs ovanligt stor ansträngning för att försöka förstå ditt inlägg som ett försök att ge riktiga uppgifter istället för bara ett personpåhopp för ditt eget höga nöjes skull.
Min "konflikt" med Torsten består ENDAST i att han påstår att man får låg systemverkningsgrad med en "för liten" pelletbrännare ÄVEN då rökgastemperaturen vid uppmätning visar sig vara låg, dvs han påstår att energin magiskt försvinner genom något som han kallar "lamellärt flöde". Allt annat han säger håller jag ju med om. Nåväl, Torsten är ju inget troll, han har stor erfarenhet (förutom då just termodynamikens första och andra sats

Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
så gött att min teori stämde.. 

Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Nu ska vi inte vara stingsliga, tycker jag fått mycket bra respons på frågorna jag har haft, lite fakta, lite hypoteser och lite allmänna funderingar 
Kör nu med tre igentäppta tuber och 5/6 fyllda på 12kW. Konstigt nog fick jag inte mycket längre rökgastemp, hamnade på c:a 150 efter sotning och det har stigit kanske 10 grader sedan i söndags. Den minimala skillnaden mellan tempen på osotad panna och nysotad kanske kan förklaras med hur jag täppte till kanalerna... Har pluggat igen med tjock aluminiumfolie nu, som kanske har visst genomsläpp istället för att som tidigare använda två tacosåsburkslock och en bit av en trasig kruka
ALuminiumfolie är kanske inte det mest beständiga att använda, men det är ju å andra sidan inte tacosåsburkslock heller
Har mecklat lite vad gäller inställningarna för luften nu också, men jag avvaktar till nästa sotning för att se askfärgen först. Då jag nu har fått ner rökgastemperaturen så får man väl anse att syftet med tråden har uppnåtts

Kör nu med tre igentäppta tuber och 5/6 fyllda på 12kW. Konstigt nog fick jag inte mycket längre rökgastemp, hamnade på c:a 150 efter sotning och det har stigit kanske 10 grader sedan i söndags. Den minimala skillnaden mellan tempen på osotad panna och nysotad kanske kan förklaras med hur jag täppte till kanalerna... Har pluggat igen med tjock aluminiumfolie nu, som kanske har visst genomsläpp istället för att som tidigare använda två tacosåsburkslock och en bit av en trasig kruka

Har mecklat lite vad gäller inställningarna för luften nu också, men jag avvaktar till nästa sotning för att se askfärgen först. Då jag nu har fått ner rökgastemperaturen så får man väl anse att syftet med tråden har uppnåtts

Perfekt, bästa försutsättningarna att bli nöjd pelleteldare finns om man har mod att experimentera sig fram och kunskap för att tolka resultatet. Du har alla rätt!
(Om du meckade med fläkten samtidigt som du sotade så kan det ha förbättrat förbränningen och alltså höjt avgastemperaturen, ifall du söker en förklaring till att sotningen inte gjorde större skillnad. Därmed inte sagt att bäst förbränning alltid ger högst temperatur efter pannan. Luftöverskott sänker ju alltid verkningsgraden och temperaturen efter pannan. Luftunderskott sänker förbränningstemperaturen, men samtidigt ökar rökgasvolymen, alltså flödeshastigheten i tuberna, vilket kan ge en högre rökgastemperatur efter pannan än vad optimal förbränning skulle ha gjort. Därför kan man inte justera brännaren enbart mha rökgastermometer)
(Om du meckade med fläkten samtidigt som du sotade så kan det ha förbättrat förbränningen och alltså höjt avgastemperaturen, ifall du söker en förklaring till att sotningen inte gjorde större skillnad. Därmed inte sagt att bäst förbränning alltid ger högst temperatur efter pannan. Luftöverskott sänker ju alltid verkningsgraden och temperaturen efter pannan. Luftunderskott sänker förbränningstemperaturen, men samtidigt ökar rökgasvolymen, alltså flödeshastigheten i tuberna, vilket kan ge en högre rökgastemperatur efter pannan än vad optimal förbränning skulle ha gjort. Därför kan man inte justera brännaren enbart mha rökgastermometer)
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Stingslighet är detta forums mellannamn. Vanligt folkskick gäller inte, och tyvärr måste det sägas att i många stycken kan hårklyverierna som uppstår göra att man tröttnar - och vad värre är: Ofta hakar sig enskilda upp i saker som bara nämns som en bisats - alltså inget som har större intresse. Summa summarum har du fått ner temperaturen i avgaserna därför att du omdirigerat en mycket stor del av avgaserna till tuber som har turbulator, samtidigt som detta höjer verkningsgraden så hjälper även det att du justerat ner den area som tar upp värme i konvektionssystemet så att det samsvarar med den effekt du kör brännaren på. Systemet börjar närma sig balans mellan tillförd energi energi och utnyttjbar energi. Mission accomplished!sjrobols skrev:Nu ska vi inte vara stingsliga, tycker jag fått mycket bra respons på frågorna jag har haft, lite fakta, lite hypoteser och lite allmänna funderingar
... Då jag nu har fått ner rökgastemperaturen så får man väl anse att syftet med tråden har uppnåtts

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25