Räddningsverkets artikel om risker med pellets
Räddningsverkets artikel om risker med pellets
http://snipurl.com/i34g
Inga jättenyheter för den som följt med här ett tag, men kort och koncist.
Inga jättenyheter för den som följt med här ett tag, men kort och koncist.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Enligt en kille här i byn som jobbar på länsförsäkringar (skadereglerare) så har jag gjort ett bra val av brännare.. I dom fall där det varit brand så brännaren måste bytas har dom ersatt brännarna med bequem.. 

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kan väl knappast vara så att länsförsäkringar kan bestämma vad för brännare skadan ska regleras med ..kan ju förstå att försäkringsbolagets krav är att brännaren är P-märkt men att ersätta med en bequem rakt av är att gå för långt ..jag skulle aldrig godta det ..
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Han tyckte inte om övermatade brännare för det är bara dom som det varit tillbud med..
De va han som va hit o såg då det flammade upp i slangen på bionan då blev han väldigt bekymrad att de får va konstruerat på de sättet..
De va han som va hit o såg då det flammade upp i slangen på bionan då blev han väldigt bekymrad att de får va konstruerat på de sättet..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det måste ju bara visa att testerna som görs inte är tillräckligt bra?
Det är ju ingen som kan tycka att eld åt fel håll är bra, men frågan är om testerna är konstruerade för att få fram sådana beteende?
Kanske dags för revidering av p-märkningen.
Det är ju ingen som kan tycka att eld åt fel håll är bra, men frågan är om testerna är konstruerade för att få fram sådana beteende?
Kanske dags för revidering av p-märkningen.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Detta med bakåt brand kanske beror på att många jagar låg rökgastemperatur och hindar rökgasen i dess väg ur pannan ..ja att man har för många bafflar eller för många turbolatorer, mm i pannan ..i många fall verkar det bero på att ägaren till brännaren glömt att aska ur i tid ...nää vad vet jag
..jag har i alla fall brandvarnare i pannrummet och 6kg pulversläckare utanför samt en grov trädgårdslang bara några meter utanför ..och sak samma vad nu brännaren heter ..dumt att inte vara försiktig ..är det ingen som har sprickler i pannrummet 


KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
-
- Ungskog
- Inlägg: 13
- Blev medlem: sön 02 okt, 2005 11:26
- Ort: Dalsland
Bakåtbrand borde inte ens vara möjligt. Bränslet borde matas in via en sluss. Att en brännare som är öppen bakåt kan bli P-märkt visar på att kraven är för låga för P-märkning.
De allvarliga problemen, och mer svårlösta problemen, är väl uppstartsmissar och förhög bränsle inmatning. Det ger stora mängder pyrolysgaser som kan explodera. En givare som känner av om det byggs upp sådana gaser i pannan vore mycket önskvärt, så att styrprogrammet kan vid ta åtgärder.
De allvarliga problemen, och mer svårlösta problemen, är väl uppstartsmissar och förhög bränsle inmatning. Det ger stora mängder pyrolysgaser som kan explodera. En givare som känner av om det byggs upp sådana gaser i pannan vore mycket önskvärt, så att styrprogrammet kan vid ta åtgärder.
Så sant så att det borde finnas en sluss och det borde inte vara svårt att få till ..som ex px21 så finns det en givare som känner av ev bakbrand och stänger av brännaren så den givaren skulle ju kunna sköta även en sluss som stänger av fallröret ..typ en fjäderbelastad lucka som stänger med hjälp av en solinoid ..enkeltErik skrev:Bakåtbrand borde inte ens vara möjligt. Bränslet borde matas in via en sluss. Att en brännare som är öppen bakåt kan bli P-märkt visar på att kraven är för låga för P-märkning.
De allvarliga problemen, och mer svårlösta problemen, är väl uppstartsmissar och förhög bränsle inmatning. Det ger stora mängder pyrolysgaser som kan explodera. En givare som känner av om det byggs upp sådana gaser i pannan vore mycket önskvärt, så att styrprogrammet kan vid ta åtgärder.

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd