Hej!
Lite status-uppdatering.
Har nu provkört igång "TB-mini"-brännaren i den infastningsplatta som en kompis hjälpt mig göra.
Jag avbröt bägge testerna då jag helt enkelt är orolig att lågan ska skada pannan.
Första eldningen så provade jag allt bara för att se att det funkade, brännaren var inte tätad. Flamman slog vad jag kunde se ifrån nedre lucka upp i plåten som sitter monterad i taket och fortsatte upp i panntaket. Ryckte ut brännaren och kollade sen. Ved-sotet var bortbränt på plåten och det glödde svagt i sotet i panntaket, som små punkter.
TB-minin ska egentligen ha 20 cm fritt uppåt men till plåten som sitter monterad i taket är det kanske 12 cm från brännnkoppens yttersta kant, den låga kanten. Skulle kunna få ner brännaren 2 cm till om jag gör om infästningen till brännaren.
Eldningsförsöket idag genomfördes med bättre resultat. Lät det brinna på lägsta effekt (steg1: 6kW) i cirka 2-3 minuter innan jag avbröt. Kunde inte se att sot eldats bort i plåten i taket eller att det var någon glöd i sotet i panntaket.
Nu till min fråga och vad jag känner.
*
Någon som vet någon som eldar med en TB-mini i liknande eldstadsstorlek och där det funkar?
*
Gör lågriktaren ett bra jobb på denna brännare i denna trånga panna? Man säger ju att lågan inte ska i någon del av pannan men blir inte det omöjligt i detta trånga utrymme men denna brännare?
*
Jag är *rädd* att jag skadar pannan genom att elda för länge eller om jag ökar effekten till ~15 kW eller så.
*
Jag börjar bli lite småskeptisk till att ro i land projektet och funderar att ta in firma till att montera en brännare, förmodligen en Viking Bio för enkelhetetens skull...
All feedback är bra feedback, snälla ge mig tips och förslag på hur jag kommer vidare. Energin börjar tryta...
Det har varit väldigt intressant men också "up and downs"...